קרסו מוטורס: זינוק ברווחי הרבעון הרביעי ודיבידנד של 70 מיליון שקל הקפיצו את המניה

יבואנית הרכב דיווחה אתמול על תוצאותיה הכספיות בשנת 2018, שבה הרווח שלה צנח ב-35% ל-140 מיליון שקל • בסיכום הרבעון הרביעי הכנסותיה של קרסו מוטורס עלו ב-4% והתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל • בפילוח מכירות הרכב ניכרת המשך הדומיננטיות של ניסאן, כשמנגד מכירות רנו נשחקו ב-11%

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

על רקע ירידה של כ-5% במכירת מכוניות בישראל ב-2018, לרמה של כ-267,500 מכוניות שנמסרו בשנה זו, קרסו מוטורס, יבואנית מכוניות רנו וניסאן, סיכמה את השנה עם שיפור מתון של כ-2% בסך הכנסותיה, שהצטברו ל-4.35 מיליארד שקל - מה שלא סייע לה בשורה התחתונה, שם הרווח הנקי שלה צנח ב-34% ל-140 מיליון שקל.

ואולם, בסיכום הרבעון הרביעי של השנה סך הכנסותיה של קרסו  עלו בכ-4% והתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, ואילו הרווח הנקי קפץ ב-67% ל-44 מיליון שקל, וזאת בין היתר בתמיכת שיפור רווחי של מגזר מכירת המכוניות והשירות, ולמרות נסיגה ברווחי פעילות השירות שלה.

פילוח מכירות קרסו מוטורס copy
 פילוח מכירות קרסו מוטורס copy

במקביל לדוחות הודיעה קרסו מוטורס על חלוקת דיבידנד של 70 מיליון שקל לבעלי המניות, ומניית החברה הגיבה היום לתוצאות בעליות נאות, שהגיעו לכ-8% בשעות הצהריים. אלה קיזזו את הירידה השנתית שלה לכ-25% והיא משקפת לחברה שווי של כ-1.45 מיליארד שקל.

מהנתונים שהציגה החברה שבשליטת משפחת קרסו עולה כי הכנסותיה מפעילותה העיקרית - מכירת מכוניות, שמרו על יציבות, בהיקף של 3.1 מיליארד שקל, אולם הרווחיות מפעילות זו ירדה, בדומה לכיוון הרווחיות שנרשם גם במגזרי השירות (מוסכים) והליסינג שלה.

בקרסו מציינים כי סך שיעור הרווח הגולמי של החברה מההכנסות בסיכום שנתי עמד על כ-12.5%, לעומת 15.5% ב-2017, וזה התפעולי עמד על כ-5.5% לעומת 7.1% ב-2017.

קרסו מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים עיקריים, כשביבוא ושיווק המכוניות נכלל גם ציוד מכני הנדסי (צמ"ה), ונוסף לכך היא פועלת בתחום הליסינג והשכרת רכב ומספקת שירותי מוסך, אחזקה ותיקונים, ובסך הכול מעסיקה כ-730 עובדים.

מבחינת מספר המכוניות שמכרה קרסו בסיכום שנתי, בדומה לכיוון השוק הכללי, אלה ירדו ב-2% לכ-32,400 מכוניות, ואילו נתח השוק של החברה נותר ללא שינוי משמעותי, ברמה הקרובה ל-12% הממקמת אותה כיבואנית הרכב הרביעית בגודלה בישראל, מבחינת נתח שוק.

פילוח הכנסות.
 פילוח הכנסות.

יותר ניסאן, פחות רנו

בפילוח מכירות הרכב ניכרת המשך הדומיננטיות של ניסאן, עם עלייה של 6% במספר המכוניות שנמכרו ממותג זה, להיקף של 15,615 מכוניות, כשמנגד מכירות מותג רנו נשחקו ב-11% ל-11,785 מכוניות.

הדגם הבולט בניסאן בסיכום שנתי היה האקסטרייל - דגם פנאי/קרוסאובר (SUV) עם 7 מושבים, ממנו נמכרו 3,355 מכוניות (עליה של יותר מ-9% לעומת 2017) שהיו אחראיות לכ-12% מהכנסותיה של קרסו, בהיקף שהצטבר ל-502 מיליון שקל. בין דגמי רנו בלטה בשנה החולפת המשפחתית מדגם גרנד-קופה, ממנה נמכרו קרוב ל-4,300 מכוניות שהניבו לקרסו הכנסות של כ-417 מיליון שקל (כ-10% מהיקף ההכנסות).

מלבד רנו וניסאן, קרסו מוטורס גם מייבאת ומשווקת בישראל מכוניות דאצ'יה, הממותגים כ"לואו קוסט", ובצד השני של הסקאלה מציעה את מותג היוקרה של רכבי אינפיניטי. בסיכום שנתי נרשמה שחיקה של כ-4% במכירות דאצ'יה, עם כ-4,550 מכוניות נמכרות, וזאת אחרי כמה שנות צמיחה במותג אותו החלה קרסו למכור בתחילת 2015, ולעומת זאת מכירות אינפיניטי עלו בכ-7% ל-455 מכוניות נמכרות.