בזמן שהיא פוזלת לישראכארט סוגרת נאוי שנה חזקה עם קפיצה של 22% ברווח ל-72 מיליון שקל

כחלק מצמיחת פעילות האשראי של החברה, בולטת הפרשה של כ-8 מיליון שקל שביצעה נאוי ברבעון הרביעי של 2018 לחובות מסופקים ואבודים, לעומת פחות מ-5 מיליון שקל  ברבעון המקביל ב-2017

האחים נאוי / צלם: בן יוסטר
האחים נאוי / צלם: בן יוסטר

חברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי  סיכמה הבוקר את שנת 2018 באופן חיובי, עם שיפור של 11% בהכנסותיה, שהצטברו ל-145 מיליון שקל, וקפיצה של 22% ברווח הנקי שהגיע ל-72 מיליון שקל.

הכיוון החיובי בתוצאות הרבעון הרביעי של 2018 היה מתון יותר, עם עלייה של 3% בהכנסות, שהתקרבו ל-37 מיליון שקל, לצד יציבות בשורת הרווח, שהסתכם בכ-15 מיליון שקל.

את הצמיחה השנתית בהכנסות מייחסת נאוי ל"עלייה ביתרת תיק האשראי הממוצע שניתן ללקוחות", ומוסיפה כי התשואה על התיק "נותרה בסדר גודל דומה (באזור ה-7.5%), אבל הגידול בפעילות החברה וביתרת תיק הלקוחות הממוצעת הביאה לעלייה בסך כל ההכנסות".

 עוד מוסיפים בנאוי כי "מדיניות החברה הינה לגייס לקוחות טובים יותר ואיתנים מבחינה פיננסית בתשואה נמוכה יותר אך בהיקפים גדולים יותר, כך שסך הכנסות המימון יגדלו בד בבד עם הקטנת סיכון האשראי בתיק".

תוצאות האחים נאוי
 תוצאות האחים נאוי

עלייה של 31% בהפרשה השנתית

כחלק מצמיחת הפעילות, בסיכום הרבעון הרביעי בולטת הפרשה של כ-8 מיליון שקל שביצעה נאוי לחובות מסופקים ואבודים, לעומת פחות מ-5 מיליון שקל שהציגה בסעיף זה ברבעון המקביל של 2017. 

בסיכום שנתי הציגה נאוי עלייה של כ-31% בהפרשה ל-16 מיליון שקל, ובחברה מציינים כי עיקר השינוי נובע מהפרשות "בגין חובות ספציפיים שונים ממגוון ענפים במשק", וזאת נוסף על יישום תקן חשבונאי, "אשר שינה את צורת חישוב ההפרשה הכללית של החברה".

אחים נאוי היא חלוצת פעילת האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב, והגדולה מבין מתחרותיה הנסחרות בבורסה, עם יתרת תיק אשראי ללקוחות נטו שעמדה בסוף 2018 על 2.2 מיליארד שקל. פעילותה של נאוי מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. 

בעלי השליטה בחברה הם האחים דורי ושאול נאוי, המכהנים כמנכ"ל וכיו"ר, בהתאמה, ומחזיקים יחד בכ-34% מהון החברה, בחלוקה שווה. דורי נאוי מסר היום כי "2018 הייתה שנת שיא בפעילות שלנו, ובמהלכה הצלחנו לכבוש תקרת זכוכית ולהתבסס ברמת תיק לקוחות סביב ה-2 מיליארד שקל - מה שתמך בתוצאות החיוביות. אני מקווה שנוכל להמשיך באותו קצב גם השנה".

עוד אמר נאוי כי "מחירי המימון שלנו במגמת ירידה, וכיום הבנקים מחזרים אחרינו ואנחנו מקבלים אצלם תנאי מימון טובים יותר ופורעים אג"ח יקר. הגדלנו את קווי האשראי במערכת הבנקאית לסדר גודל של כ-1.4 מיליארד שקל".

בהמשך לדבריו, נאוי צפויה לפרוע בתחילת השבוע הבא (31 במארס) אג"ח בהיקף של 440 מיליון שקל, אחרי שפרעה אג"ח של 160 מיליון שקל בפברואר, ובכך לסגור את חובות האג"ח הציבוריים שלה. לדברי נאוי, "הפירעונות מעידים על יכולות החברה. יש לנו יכולת לגייס אג"ח בשוק, אבל כרגע זה לא מתאים, ואנחנו מעדיפים אשראי בנקאי".

על ההגדלה בהפרשות לחובות מסופקים ואבודים אמר נאוי: "לא היה משהו חריג ספציפי ברבעון הרביעי. אנחנו שמרנים, ובסוף שנה מבצעים את כל הבדיקות הנדרשות, ורמות ההפרשה הממוצעות שלנו, סביב 0.6%-0.7%, מאוד הגיוניות וסבירות". 

בתחילת השבוע נחשף ב"גלובס" כי האחים נאוי מתעניינת ברכישת גרעין השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט של בנק הפועלים, ובמסגרת זו ביצעו בדיקות לגבי אפשרות לגיבוש עסקה לרכישת השליטה בה, אף שקיים עדיין מרחק רב עד שעסקה אפשרית שכזו תקרום עור וגידים. בשלב הנוכחי נאוי לא מנהלת מגעים עם בעל השליטה בישראכרט, בנק הפועלים, שמקדם בימים אלה את הנפקתה של ישראכרט בבורסה, וייתכן כי לאחר ההנפקה הנושא יעלה שוב על הפרק. 

בנאוי ציינו בעקבות הפרסום כי אפשרות הרכישה "הובאה לפתחה של הנהלת החברה, אבל מדובר בשלב ראשוני של רעיון שטרם התגבש, וכלל אין ודאות שיתגבש אף לכדי תחילתו של מו"מ". מניית נאוי הוסיפה לערכה כ-10% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-680 מיליון שקל.