"תיק המניות": הפרקליטות תחליט אחרי הבחירות האם לחקור את נתניהו; גם רשות המסים מעורבת

אנשי פרקליטות מחוז ת"א בוחנים בימים אלו מידע שהולך ומצטבר סביב החזקות ראש הממשלה בחברה של בן דודו, נתן מיליקובסקי • ל"גלובס" נודע כי גם אנשי רשות המסים נמצאים בתמונת הבדיקה, שעוסקת בין היתר בהיבטים של דיווחים לרשויות המס

עו"ד ליאת בן ארי \ צילום: יונתן בלום
עו"ד ליאת בן ארי \ צילום: יונתן בלום

החלטת הפרקליטות, האם לפתוח בחקירה פלילית חדשה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סביב פרשיית המניות שהחזיק בחברה של בן דודו, נתן מילקובסקי, לא תתקבל לפני הבחירות ב-9 באפריל. כך נודע ל"גלובס".

בשלב זה עדיין לא ברור האם הבדיקה הראשונית תהפוך לחקירה פלילית, כפי שקרה בתיקים 1000, 2000 ו-4000, אך הולכים ומתרבים הסימנים לכך שגם כאן ההחלטה בסופו של דבר עלולה להיות לרעת נתניהו. בימים האחרונים הגבירו אנשי פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, סגנה יונתן תדמור, והפרקליטים העובדים עמם את המאמצים לברר את המידע שהולך ומצטבר בפרשיית המניות. לפי המידע שבידי "גלובס", גם אנשי רשות המסים נמצאים בתמונת הבדיקה שעוסקת גם בהיבטים של דיווחים לרשויות המס.

ניגוד עניינים או לא?

כזכור, לפני כשבועיים אישר משרד המשפטים כי נערכת בפרקליטות בדיקה של הנושא. הבדיקה החלה בעקבות החלטת ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, שניתנה לאחרונה בבקשת נתניהו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממיליקובסקי, וחשפה כי ב-18 באוגוסט 2009 קיבל נתניהו היתר אישי לקבלת הלוואה ממיליקובסקי לכיסוי חוב למס הכנסה שנוצר עקב החזקותיהם המשותפות.

הבדיקה שנערכת בימים אלה בפרקליטות ביחס לפרשיית המניות, מתמקדת בעיקר בשני היבטים מרכזיים של הפרשייה. האחד, היבט ניגוד העניינים שבו לפי הטענות היה שרוי לכאורה ראש הממשלה בזמן תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לרכש הצוללות. זאת, לאור העובדה שמיליקובסקי, בן דודו האמריקאי, מיטיבו, ומקורבו של רה"מ, היה באותם זמנים דירקטור ובעל מניות בחברת "גרפטק אינטרנשיונל" שהייתה ספקית של תאגיד טיסנקרופ, יצרן הצוללות עבור חיל הים. מיליקובסקי החזיק במניות גרפטק עד אוגוסט 2015. הבעיה של נתניהו מתעצמת לאור העובדה שמילקובסקי מימן את נתניהו במשך שנים - מימון לטובת הגנה משפטית בצד אחד, הלוואה בסך 175 אלף דולר בצד שני. העובדות הללו מעלות כי נתניהו היה, לכאורה, בניגוד עניינים כשקיבל החלטה שנגעה לחברה, שהיא גם לקוח מרכזי של חברה שלמילקובסקי היו אחזקות בה.

ההיבט השני של הבדיקה עוסק בטיב ובמהות עסקאות קניית ומכירת המניות על ידי נתניהו, וההלוואה שהעמיד לו מיליקובסקי לצורך רכישת המניות. נתניהו טוען כי הרווח האדיר והחריג שהוא השיג כתוצאה מרכישת המניות ב-2007 ומכירתן בסוף 2010 מבטא גאונות פיננסית שלו ושל בן דודו. אלא שבאותה עת שווי החברה עצמה נשחק בחצי. ולכן בודקת הפרקליטות, האם העסקאות היו אמיתיות, והאם ההנחה לכאורה שקיבל נתניהו במחיר רכישת המניות מגלם מנגנון סמוי להעברת הון לראש הממשלה ללא דיווח.

הקשר נתניהו-שמרון

גורמים משפטיים אומרים ל"גלובס", כי "פרשיית המניות" עלולה לסבך את נתניהו בעוד היבט ביחס לתיק הצוללות: עד כה ציירו נתניהו ומקורביו תמונה לפיה ראש הממשלה לא ידע דבר על העובדה שעורך דינו ובן דודו (הנוסף), דוד שמרון, ייצג את מיקי גנור, נציג חברת טיסנקרופ שהפך לעד מדינה.

המידע שעליו למדנו לאחרונה העלה כי יש עוד חוליה בשרשרת הזאת והיא שעו"ד שמרון ורה"מ נתניהו מעורבים, לכאורה, יחדיו ברכישה ובמכירה של מניות החברה של מיליקובסקי שגם לה יש קשר לטיסנקרופ. לאור קיומה של החוליה העובדתית הנוספת הזאת, יתקשה יותר נתניהו להסביר כי לא ידע על הייצוג של שמרון את מיקי גנור.

לדברי הגורמים עמם שוחחנו, האופן שבו הסווה לכאורה נתניהו את מערכת הזיקות שלו מול בני דודיו, שמרון ומיליקובסקי מזכירה את האופן שבו הוא הסווה לפי החשד את הזיקות שהיו בינו לבין שאול אלוביץ’.

נתניהו, שמכחיש בתוקף את הטענות נגדו, מסר שבסמוך לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה ב-2009 הוסדר הסכם ניגוד העניינים, כמקובל.

חזקת החפות: הבדיקה בעניינו של רה"מ בנימין נתניהו ב"תיק המניות" עודנה בראשיתה, ולא התקבלה בשלב זה החלטה להפוך אותה לחקירה פלילית. הוא אינו חשוד בתיק 3000. כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד והם בחזקת חפים מפשע.