הסיפור המלא מאחורי המחסור ברופאים בישראל - ב-6 גרפים

מצד אחד, ממוצע הרופאים לאלף נפש בישראל חופף לממוצע OECD • מצד שני, חסרים כאן אלפי רופאים מומחים • איך זה מסתדר? סיפור בגרפים

בית החולים סורקה בבאר שבע / צילום: איל יצהר
בית החולים סורקה בבאר שבע / צילום: איל יצהר

האם יש או אין מחסור ברופאים בישראל? התשובה היא "כן" ו-"לא". מצד אחד, שיעור הרופאים לאלף נפש בישראל הוא 3.4, בדיוק השיעור הממוצע בארגון המדינות המפותחות. 

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

בנוסף, מספר הסטודנטים לרפואה בישראל קרוב להוכפל בתוך עשור, ומספר מקבלי הרישיון בישראל קרוב לשולש (מ-617 ב-2008 ל-1,701 ב-2018). 

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

עם זאת, ישראל היא המדינה היחידה - יחידה - מבין כל מדינות הארגון, שבה שיעור הרופאים לא גדל כלל בין 2000 ל-2015, ואפילו ירד במעט. אז למה ירידה? זו קשורה לפרישה המואצת לגמלאות של רופאים יוצאי מדינות בריה"מ לשעבר בשנים האחרונות (לצד העובדה שלאורך שנים לא הוכשרו כאן מספיק רופאים, וגם לא בחו"ל). כיום קרוב לאחד מכל שלושה רופאים פעילים בישראל הוא יוצא בריה"מ לשעבר, ואלה הם רופאים מבוגרים, על סף פרישה. לקח זמן - יותר מדי זמן - עד שהתעוררו במשרד הבריאות ובמועצה להשכלה גבוהה והתחילו לטפל בבעיה. זה קרה כל כך באיחור, עד שכיום ישראל היא שיאנית OECD ברופאים מבוגרים - שנייה רק לאיטליה - כאשר מחצית מהרופאים שלה חצו את גיל 55.

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

מול מקבלי הרישיון החדשים, יוצאים לגמלאות מדי שנה כ-900 רופאים. כך שאמנם בכל הנוגע לרופאים צעירים ולתחשיב פשוט של כניסה למקצוע מול יציאה ממנו, אין יותר מחסור ברופאים. אך הצעירים שזה עתה קיבלו רישיון לעסוק ברפואה צריכים לעבור דרך עוד 6-8 שנות התמחות, לפני שיוכלו לעבוד כרופאים מומחים. לכן נכון להיום, חסרים אלפי מומחים במערכת הבריאות. רק בבתי החולים הממשלתיים - אלה שבבעלות המדינה, שלא כמו בתי החולים של "כללית" ועוד אחרים - חסרים כיום 100 פסיכיאטרים, 60 פנימאים, 30 גריאטרים, ועוד עשרות רופאים בתחומים כמו כירורגיה כללית, הרדמה, רפואה דחופה והמטואונקולוגיה.

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

אז מה עושים בינתיים? מנסים לחשוב יצירתית. בנציבות שירות המדינה למשל מאפשרים כעת למנהלי בתי החולים הממשלתיים לגייס רופאים גמלאים - דבר שבעבר לא יכלו לעשות עצמאית.

סיפור בגרפים
 סיפור בגרפים

שורה תחתונה: האם חסרים רופאים בישראל? כן, באלפים. אילו רופאים חסרים? רופאים מומחים, במיוחד במקצועות במחסור. דווקא בגזרת הרופאים הצעירים, אנחנו מסודרים. וכרגע זה פשוט לא מספיק.