מועצת עמק הירדן ליזמי פרויקט YAMA: "מצפים שהפרויקט ישמש לדיור מוגן לפי היתרי הבנייה"

בחומרים השיווקיים של פרויקט YAMA שמפעילה חברת בית בכפר בחוף גנוסר אין התייחסות לגיל אוכלוסיית היעד • עובדה זו מפתיעה במיוחד על רקע היתרי הבנייה שניתנו לפרויקט על בסיס העובדה שהמקום מיועד לדיור מוגן בלבד • לאור בדיקת "גלובס" זימנה המועצה האזורית את הנהלת הפרויקט לבירור • החברה: "פרויקט שלא היה כדוגמתו בשוק הדיור המוגן בישראל"

פרויקט דיור מוגן הקרוי "בית בכפר" על חוף הכנרת צמוד לקיבוץ גנוסר / צילום: באסל עווידאת
פרויקט דיור מוגן הקרוי "בית בכפר" על חוף הכנרת צמוד לקיבוץ גנוסר / צילום: באסל עווידאת

"הפרויקט מציב סטנדרט עולמי בתחום בתי היוקרה, ומספק חוויית מגורים בטבע שטרם נראתה בישראל", נכתב באתר השיווקי של פרויקט YAMA living resort, שנמצא סמוך לכנרת.

המסרים משדרים יוקרה שרק מועדון חברים יוקרתי יכול לספק. "לגלות ניואנסים תרבותיים חדשים ולחקור את החוויות המעודנות ביותר שיש לחיים להציע; לברוח אל הטבע מהיומיום והשגרה וליהנות מהקרבה אל חופי התכלת ולריאה הירוקה בלב הכנרת... כל מי שגר כאן נהנה מקרבה מופלאה למים המעניקה הזדמנות בלתי מוגבלת לשלל פעילויות: להרים עוגן ולצאת לחוויית דיג משובחת, לעלות על קיאק ולצאת להרפתקה של שיט אתגרי. מדריכי הסאפ שלנו מחכים לכם לשיעורי סאפ אחד על אחד ואחרי כל זה פשוט אפשר לעצור ולהקשיב לרחש הגלים", נכתב באתר, שם מוסבר כי הם מציעים חמישה סוגי מגורים שזמינים לחכירה - יחידות מגורים בעלות 2 חדרים, 2.5 חדרים ויחידות מגורים בעלות 3 חדרים.

למרות שלל התיאורים הציוריים, שיטוט בכל האתר השיווקי לא רומז אפילו על דבר אחד - שהמקום נועד לשמש לאוכלוסייה מבוגרת בלבד. ובמילים אחרות כדיור מוגן או בית אבות בשפה העממית.

היתר הבנייה הוארך שוב ושוב

פרויקט YAMA שמתואר על ידי מנהליו כ-EXCLUSIVE LIVING RESORT שייך לרשת בית בכפר. מדובר בחברה משפחתית שמפעילה מספר פרויקטים של דיור מוגן. ראש המשפחה הוא שלום בלושטיין, ולפי פרסום של החברה "כל בני משפחתו פעילים ברשת. הבן יניב הוא מנכ"ל על של הרשת, בתו מאיה ממונה על יחסי הצבור והפרסום, וחנה אשתו אחרית על עיצוב הפנים".

השלב ההתחלתי של הפרויקט יצא לדרך ב-1996, על קרקע של קיבוץ גינוסר, בחוף הצפוני של הכנרת, שמשפחת בלושטיין רכשה מהקיבוץ. הכוונה המוצהרת הייתה להקים "כפר גמלאים" של כ-300 יחידות דיור, בשלבים, עם מחלקה סיעודית. היתר הבנייה הראשון ניתן לחברת "בלושטיין גינוסר, חברה לדיור מוגן". הפרויקט הוגדר בהיתר הבנייה כ"דיור מוגן - כפר גמלאים". תוקף ההיתר הוארך בשנת 2003, והיזמים הכריזו בעבר על הקמת "כפר גמלאים על חוף הכנרת בסמוך לקיבוץ גינוסר. הכפר יכלול 300 יחידות דיור לעצמאיים ומחלקה סיעודית". בשנים 2007 ו-2010 הוארך תוקף שוב ושוב. יצוין כי השלב הראשון של הפרויקט נבנה וכיום החברה מפעילה במקום 60 יח"ד של 2-3 חדרים בהם מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת.

ההבדל שבין 249 ל-250 יח"ד

ב-2012 נחקק חוק הדיור המוגן, שמתייחס בבירור לאזרחים מבוגרים. האחראי לחוק הוא שר הרווחה והשירותים החברתיים. בעניינים מסוימים, כולל קידום תקנות לחוק, הוא רשאי להתייעץ עם השר לענייני אזרחים ותיקים ועם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. השר קיבל סמכויות פיקוח על כספי הדיירים, כולל סמכויות דומות לאלה של האפוטרופוס הכללי. לשר יש סמכות פיקוח על מגבלות שחלות על זכות הבעלים, למשל לעכב כספים, ויש לו גם סמכויות לשמור על זכויות הדיירים, למשל למנות ועד או לשכן בדירה מטפל מטעמו.

על פי הגדרות החוק, דייר בדיור מוגן הוא מי שמלאו לו 60 שנים והוא מתגורר בבית דיור מוגן וכן בן זוגו המתגורר עמו בדירה. על פי החוק, "בעל רישיון הפעלה של בית דיור מוגן שבו 250 דירות לפחות, יבטיח כי בבית הדיור המוגן תפעל מחלקה סיעודית, והוא יאפשר לדייר הזקוק לאשפוז להתאשפז באותה מחלקה".

בתחילת 2017 התחיל הליכי הרישוי של השלב השני והגדול של הפרויקט. המועצה האזורית העניקה היתר חפירה ודיפון, לבניית בית אבות. הפעם ניתן ההיתר לחברת "בית בכפר חוף כנרת". עבודות העפר התבקשו "עבור בניית 189 יחידות דיור מוגן נוספות", בגודל של 2, 2.5 ו-3 חדרים.

היתר הבנייה האחרון ניתן בתחילת 2018 עבור "בית אבות - תוספת למבנה קיים", והוא ניתן לצורך "סה"כ יחידות להשלמת הפרויקט: 249 יחידות דיור מוגן". ראוי לשים לב, שיזמים המקימים 249 יחידות דיור במסגרת "דיור מוגן", כפי שמבקשים יזמי בית בכפר, פטורים במרחק של דירה אחת מהחובה להקים במסגרת הפרויקט מחלקה סיעודית, כפי שמתבקש בפרויקט שיש בו 250 יח"ד.

פגישה לא מתוכננת אצל ראש המועצה

בימים האחרונים פנה "גלובס" מספר פעמים לאנשי השיווק של הפרויקט בניסיון להבין מה הם מוכרים בדיוק - חוויית מגורים אקסקלוסיבית כפי שמתואר באתר, ללא קשר לגיל הרוכשים, או מגורים בסגנון דיור מוגן בלבד. יצוין כי נציגי השיווק סירבו להתייחס לספק פרטים חד משמעיים לגבי גיל הרוכשים תוך הסבר שעדיין לא ברור מה הולך להיות בשטח. לשאלותינו, גם לא סופקו בשיחת טלפון פרטים על הסדרי תשלום במקרה של רכישה או חכירת יח"ד בפרויקט.

לאור פניית "גלובס" למועצה האזורית עמק הירדן שבשטחה נמצא הפרויקט, זימן בימים האחרונים ראש המועצה, עידן גרינבאום, את הנהלת הפרויקט לפגישה בעניין מהות הפרויקט. מהמועצה נמסר בהקשר זה כי הם "מבקשים לוודא, שהפרויקט יהיה תואם להיתרי הבנייה ולאישורים שהוועדה המקומית סיפקה ליזמים".

בימים האחרונים נערכה הפגישה ולאחריה מסר ראש המועצה גרינבאום כי, "נפגשתי עם היזמים משפחת בלושטיין, הוצגו בפני תוכניות לדיור מוגן יוקרתי, ואני מצפה שהפרויקט ישמש למטרה של דיור מוגן, על פי היתרי הבנייה שהוצאו לו".

מ"בית בכפר" נמסר בתגובה: "פרויקט ימה הוא פרויקט שלא היה כדוגמתו בשוק הדיור המוגן בישראל. הוא מציג רעיון ורמת מגורים ייחודיים. תכנון הפרויקט, הקמתו ושיווקו מלווים משפטית באופן הדוק, והם עומדים וימשיכו לעמוד באופן דווקני בכל דרישות הדין, ובכלל זה דיני התכנון ודיני הדיור המוגן".