מינהל התכנון: יורחבו ההגנות על סוגים שונים של שטחים פתוחים

על רקע הביקורת שסופגת פעילות הותמ"ל, במינהל התכנון הצהירו היום כי הם מחוייבים להגנה על השטחים הפתוחים ומקדמים תוכנית אסטרטגית בנושא

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

בשורה לשמירה על השטחים הפתוחים במדינה? מינהל התכנון שבמשרד האוצר הודיע היום (ג') על קידומה של התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, שתכלול בין היתר פרק לשמירה על השטחים הפתוחים.

בהודעת המינהל נכתב כי "מטרתו של המהלך לשמור את המשאבים הטבעיים והתרבותיים של מדינת ישראל לטווח הארוך, למען הטבע והאדם. מהלך זה מקבל משנה תוקף נוסף, זאת נוכח שינויי אקלים ומשבר מים שפוקדים את מדינת ישראל והעולם בכלל. לכן, שמירת השטחים הפתוחים היא קריטית ונועדה להבטיח בין היתר שטחים לחלחול מים, שטחים שיספקו אזורים מוצללים לאוכלוסייה וקשר בין המרחבים הפתוחים לאוכלוסייה".

בנוסף לשמורות הטבע, הגנים הלאומיים והיערות, המוגנים בתוכניות המתאר הארציות, התוכנית האסטרטגית לשטחים פתוחים כוללת גם את השטחים החקלאיים ושטחי הפנאי והנופש, להם לא קיימת כיום הגנה ברמה הארצית".

כמו כן, נמצא כי יש מקום להעלות את ההגנה על שטחים עשירים במשאבים, בכללם ערכי תרבות החיוניים ליצירת זהות, שייכות ותבניות הנוף הייחודיות לישראל. עוד עולה כי לצורך תפקוד מיטבי של השטחים החקלאיים, יש מקום לשמור על רציפות השטחים החקלאיים שיבטיחו את פוריות הקרקע ויכולתה לספק מזון למדינת ישראל".

התמקדות במחוז המרכז

לפי הודעת מינהל התכנון, המחוז בו מתמקדת התוכנית הוא מחוז המרכז, "המהלך האסטרטגי שם דגש על מחוז מרכז, הנחשב לאזור ביקוש ומצויים בו כיום שטחים פתוחים מצומצמים ומקוטעים. מחוז מרכז אמור לשמש כחוליה מקשרת בין המערכות האקולוגיות הטבעיות בצפון הארץ לבין המערכות האקולוגיות בדרום הארץ, דבר שכמעט לא קיים היום. לצורך כך מציעה התוכנית האסטרטגית לשטחים פתוחים לקדם תוכנית למסדרון האקולוגי במרכז הארץ, תוך הצעה להרחבתו לחיפה ולצפון הנגב".

בשנים האחרונות סופגת המדינה ביקורת על רקע תוכניות תכנון מואצות, שלא פעם, כך נטען, לא מתחשבות בשטחים פתוחים ובהם שטחים חקלאיים.

דירות, רכבת ושטחים פתוחים

יו"ר המועצה הארצית וראש מטה הדיור, זאב ביילסקי, אמר היום כי "חשוב שלילדים שלנו יהיו דירות אבל גם מקומות תעסוקה קרובים לבית, רכבת קלה שתביא אותם לשם וגם שטחים פתוחים לאיכות החיים. המהלך הזה משלב את כלל הצרכים האלה יחד".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה כי "מינהל התכנון מוביל מהלך אסטרטגי המשלב ראייה ארוכת טווח הנוגעת לכלל האספקטים החשובים לתושב - דיור, תעסוקה, תשתיות, תחבורה וכמובן שטחים פתוחים. הסדרתם ועיגונם של השטחים הפתוחים לנוכח צרכי הפיתוח בשנים הבאות, הם מהלך חשוב עבור איכות חיים גבוהה לתושבי המדינה היום ובעתיד. ההירתמות של כלל הגורמים מראה על החשיבות הגדולה בקידום מהלך חשוב זה".