גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעיצומו של משפט רונאל פישר ורות דוד: עד המדינה ערן מלכה מבקש להשתחרר מהכלא

מלכה, קצין המשטרה שהורשע בסחר במידע מודיעיני משטרתי עם עו"ד רונאל פישר ונידון ל-7 שנות מאסר, מבקש להשתחרר מהכלא לאחר 4 שנים בלבד ● זאת, עקב כניסתו לתוקף של הליך הקיצור המינהלי, המאפשר לשב"ס לקצר מאסר אסירים מעבר ל"ניכוי שליש" ● שב"ס והפרקליטות צפויים להתנגד לבקשה

רב-פקד ערן מלכה / צילום: ליאור מזרחי
רב-פקד ערן מלכה / צילום: ליאור מזרחי

בעיצומו של משפט רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד - עד המדינה ערן מלכה, שהיה שותף בכיר למסכת השוחד והשחיתות ונשלח ל-7 שנות מאסר, מבקש להשתחרר מהכלא אחרי 4 שנות מאסר בלבד.

ל"גלובס" נודע כי בחודש הבא (מאי) תדון ועדת השחרורים בבקשתו של מלכה לקיצור עונשו ושחרורו מהכלא. עם זאת, לפי המידע שנמצא בידינו, שירות בתי הסוהר (שב"ס) והפרקליטות צפויים להתנגד לבקשתו של מלכה לשחרור מוקדם ממאסרו.

מלכה (44) מרצה את מאסרו מאז תחילת 2015, ובימים אלה הוא משלים ריצוי של 4 שנות מאסר מתוך 7 שנות המאסר שהוטלו עליו. בבקשתו לשחרור מוקדם מלכה מנסה לנצל את המהלך שנעשה בימים אלה בשירות בתי הסוהר בעקבות פסק הדין של בג"ץ בנוגע לשטח המחיה בבתי הכלא, שמאפשר קיצור נוסף בתקופת המאסר של חלק מהאסירים, מעבר לניכוי שליש.

בפסק הדין של בג"ץ מיוני 2017 נקבע כי על המדינה לעשות את הנדרש, כך שתוך 18 חודשים שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור יעמוד לפחות על 4 מ"ר ללא שירותים ומקלחת (או 4.5 מ"ר, כולל שירותים ומקלחת).

החלטת בג"ץ הביאה את הכנסת לתקן את פקודת בתי הסוהר באופן שמאפשר לשב"ס להורות על קיצור מאסרם של אסירים בתקופה נוספת מעבר ל"ניכוי שליש". הקיצור המינהלי, שמכונה "מינהלי כפול", נע בין מספר שבועות למספר חודשים. בעקבות כניסתו לתוקף של הליך הקיצור המינהלי הכפול, הדיון בוועדת השחרורים בעניינו של מלכה הוקדם בחצי שנה, וכאמור הוא צפוי לקרות במאי.

מידע מחקירות סמויות

מלכה - קצין חקירות לשעבר, עורך דין בהשכלתו והאיש שלעיניו נחשפו סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433 של המשטרה - הורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שסחר עם עו"ד רונאל פישר במידע מודיעיני משטרתי מתוך חקירות בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

מלכה הודה כי קָשר קֶשר עם פישר, עורך דין בעל שם וקשרים ענפים, שבמסגרתו העביר לאחרון שלא כדין, בין היתר באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות, התראות לגבי מעצרים צפויים וכיוצא באלה. מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה (לאחר שהפרישו אחוז מסוים לעוזרת האישית של פישר, שפעלה כגורם מתווך), או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר.

בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי-שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה בסגירת "התיק" המתנהל נגדם. כתוצאה מכך נפגעו חקירות שנוהלו על-ידי המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

העיד נגד שותפיו

ביוני 2015 חתם מלכה על הסדר טיעון, שבמסגרתו הסכים להעיד נגד שותפיו לכאורה למסכת השוחד. בתמורה הסכימה הפרקליטות שלא להטיל על מלכה סנקציות כלכליות שהיו פוגעות בו ובמשפחתו, אך עתרה להטיל עליו 10 שנות מאסר.

בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל על מלכה 8 שנות מאסר. מלכה ערער על חומרת העונש, וב-15 ביוני 2016 הפחית בית המשפט העליון שנה מתקופת המאסר ופסק כי מלכה ירצה עונש של 7 שנות מאסר. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של השופטים צבי זילברטל ויורם דנציגר. השופט מני מזוז סבר בדעת מיעוט כי אין להתערב בעונש שהטיל המחוזי.

בנוסף לרונאל פישר ורות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עומדים לדין בפרשת פישר גם יאיר ביטון, בעל השליטה לשעבר בחברת הבנייה הציבורית ב. יאיר; ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ). 

ובינתיים - שורת צרות לתביעה במשפטם של פישר ודוד

בקשתו של עד המדינה, ערן מלכה, לשחרור מוקדם ממאסרו, מוגשת על רקע שורה של צרות לפרקליטות מחוז ירושלים ולמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שמנהלות את משפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד.

פרשת פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ולמרמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שאותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

פישר הואשם כי יצר קשר מושחת עם רב-פקד ערן מלכה, שבמסגרתו העביר לו האחרון מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

המשפט, שהחל בקול תרועה רמה מצד התביעה, הלך והסתבך ככול שהזמן חולף. ממש לאחרונה נמחק מהתיק אחד מאישומי השוחד המרכזיים הנוגע לאחים הקבלנים, יוסף ואביב נחמיאס. השניים, שהואשמו בתחילת הדרך במתן שוחד למלכה באמצעות פישר, הגיעו לפני כחודש וחצי להסדר טיעון, שבמסגרתו בוטלו כל אישומי השוחד נגדם. האישומים נגד אביב נמחקו כליל, ואילו יוסף הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בלבד.

יתר על כן, בעקבות הסדר הטיעון עם האחים נחמיאס קבע בשבוע שעבר השופט משה סובל המנהל את המשפט, כי קיימת סתירה מהותית בין האישום נגד פישר לבין ההסדר עם האחים. בשל הסתירה הורה בית המשפט לתקן את האישום נגד פישר, כך שלא יכלול עובדות הסותרות את הסדר הטיעון עם האחים נחמיאס. משמעות החלטתו של סובל עשויה להיות דרמטית במיוחד ו"להפיל" את אחד האישומים נגד פישר הנוגע לעבירה של תיווך לשוחד.

ההתפתחויות הללו הצטרפו, בין היתר, להחלטת השופט סובל מפברואר 2018 לקבל את בקשתו של פישר, לבטל את האישום נגדו בשיבוש מהלכי משפט בפרשה המכונה "פרשת בוצ'ן", מחמת "הגנה מן הצדק" ובנימוק כי העמדתו לדין של פישר בגין האישום הזה מפלה אותו לרעה ביחס למלכה.

צרותיה של התביעה לא מסתיימות בכך. גם מלכה, שכשותף המרכזי לפשעים של פישר אמור היה להיות עד המפתח להוכחת אשמתו, התגלה במהלך המשפט כעד תביעה לא מוצלח במיוחד. עדותו הייתה רצופת סתירות. מלכה הודה על דוכן העדים כי חלק מהדברים שמסר בחקירתו כלל לא התרחשו.

כך, למשל, העיד שהוא המציא דברים על התנהגותה של רות דוד, כדי להישמע אמין בפני חוקריו. למשל, הוא הודה כי אירוע שעליו סיפר בחקירתו, שבו כביכול לקוחות של פישר תרמו כספים לעמותה שבה מכהנת רעייתו של ניצב לשעבר, ירון בארי, כלל לא התרחש, לפחות לא באופן שבו תיאר אותו.

מלכה צפוי לחזור ולהעיד במשפט אודות חומרים שהתביעה מצאה בטלפון הסלולרי שלו, והוא עדיין לא נחקר עליהם. 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי נגד רונאל פישר, רות דוד, שי ברס, ויאיר ביטון עודנו בעיצומו. הארבעה מכחישים את המיוחס להם, ושמורה להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת