ירידה קלה בגירעון התקציבי השוטף ל-3.4% בחודש מרץ

מדובר בירידה של 0.2% לעומת הנתון שפורסם בחודש הקודם; נמשכת החריגה בהוצאות משרדי הממשלה האזרחיים • מתחילת שנת 2019 חל גידול של 11.3% לעומת הוצאות משרדי הממשלה התקופה המקבילה אשתקד

משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו
משה כחלון / צילום: באדיבות הקריה האקדמית אונו

ירידה קלה בגירעון התקציבי השוטף ל-3.4% - כך עולה מעדכון ביצוע תקציב המדינה לחודש מרץ שמפרסם היום (ד') משרד האוצר. מדובר בירידה של 0.2% לעומת הנתון שפורסם בחודש הקודם שעמד על 3.6%, למרות שנמשכת החריגה בהוצאות משרדי הממשלה האזרחיים. בחודש מרץ קיבלה המדינה הכנסות חד-פעמיות של 2 מיליארד שקל בעקבות שינוי במיסוי על כלי רכב - ללא הכנסה זו עומד הגירעון השוטף על 3.6% כלומר ללא שינוי.

על פי הנתונים מתחילת שנת 2019, חל גידול של 11.3% לעומת הוצאות משרדי הממשלה התקופה המקבילה אשתקד. בתקציב המקורי תוכנן בשנת 2019 גידול בשיעור של 5.2% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2018.

הוצאות המשרדים האזרחיים זינקו מתחילת השנה ב-12.9% לעומת 6% בתכנון המקורי. הוצאות מערכת הביטחון רשמו דווקא ירידה של 1.2% לעומת גידול מתוכנן של 1.9%. ההכנסות ממסים רשמו גידול נומינלי של 2.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאחורי הגידול הכנסות עומדת דווקא ירידה בהכנסות מגביית מסים ישירים (כמו מס הכנסה) ולעומת זאת עלייה של כ-6% בהכנסות ממסים עקיפים. נתון מעניין נוסף קשור להכנסות מהביטוח הלאומי - אלה עלו ב-2.3 מיליארד שקל בחודש מרץ לעומת החודש המקביל אשתקד.

הביטוח הלאומי משקיע את עודפי הכספים שלו ברכישת אגרות חוב ייעודיות שמנפיק לו האוצר - הסדר שהנהלת הביטוח הלאומי מבקשת להפסיק.