מפעילי הרחפנים: הרגולציה שמתוכננת בענף תהיה חסם שוק מיותר

ארגון מפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים מסתייג מהתקנות החדשות שגיבשה רשות התעופה האזרחית ומבקשות לפקח על הפעלת רחפנים • המתנגדים: "ציות לתקנות המוצעות משמעו שכמעט לא ניתן יהיה להטיס בחופשית במרחב בישראל"

רחפן בפעולה / צילום: רויטרס
רחפן בפעולה / צילום: רויטרס

ארגון מפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים מסתייג מהתקנות החדשות שגיבשה רשות התעופה האזרחית (רת"א) לקראת משטר פיקוח על הפעלת רחפנים לשימושים פרטיים ומסחריים: בארגון מזהירים כי התקנות שעל בסיסן יעשה הפיקוח מתבססות על רגולציה לא עדכנית של הרשויות בארה"ב; שהגדרת המושג "תשתית" רחבה מדי - באופן שמי שירצה לציית לתקנות לא יוכל להטיס רחפן או כלי טיס בלתי מאויש כמעט באף מקום וחוששים ממצב של "מחנק רגולטורי" בענף שעלול להכניס את תעשיית הרחפנים וכלי הטיס הבלתי מאוישים בישראל לסטגנציה.

הארגון, הוקם באחרונה והוא מייצג שורה של גופים ציבוריים ועסקיים שפועלים בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים, בפיתוח של כלים כאלה, במחקר ובייצור או בשימוש בהם למטרות שונות. מנכ"ל הארגון הוא ניר קלינר ובין מייסדיו עדן אטיאס ואלון אונגר.

בחודשים האחרונים רשות התעופה האזרחית פרסמה להתייחסות הציבור טיוטה של תקנות להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים ובכללם רחפנים המשמשים למטרות מסחריות או לפנאי. התקנות קובעות שכל בעל רחפן או כלי טיס בלתי מאויש יירשם במערכת רישום ייעודית ומקוונת שתוקם לשם כך ברשות התעופה האזרחית; הפעלה של כלים מסוג זה שמשקלם עד 25 קילו תיעשה רק ברישיון שיינתן למי שמלאו לו 16 ובכפוף למבחן תיאורטי שיעשה ברשת; כל כלי יישא את פרטי בעליו; הטסה של כלים כאלה מעל כביש או קו מתח גבוה, כמו גם בקרבת שדות תעופה, מתקנים אסטרטגיים או מעל התקהלויות של אנשים - תהיה אסורה.

המסתייגים: תקנות מיושנות

ההסתייגויות של הארגון הוגשו בימים האחרונים בידי עו"ד יובל ששון ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל לרשות התעופה האזרחית הרשות מקדמת את הרגולציה בענף. בכתב ההסתייגויות נכתב בין השאר כי "טיוטת התקנות טומנת בחובה שינוי דרמטי בהפעלת מערכות כלי הטיס הבלתי מאוישים והשינוי המוצע עתיד להשפיע באופן ישיר ומשמעותי גם על פעילות הגופים המסחריים בתחום זה".

עוד נטען כי חלק מהתקנות שעליהן ממליצה רת"א מבוססות על תקנות מיושנות שגובשו בארה"ב, והן לא תואמות את השינוי התפיסתי והטכנולוגי שחלו בשנים האחרונות בשוק: "תקנות רגולטוריות מיושנות שאינן תומכות את הגופים המסחריים הפועלים בתחום זה עשויות להוות חסם שוק מיותר שיעכב תהליכי פיתוח ועשויות לייצר אפקט מצנן בהשפעתו הבין - לאומית".

לפי עמדת הארגון שמובאת בכתב ההסתייגויות של עו"ד ששון "מאחר ופעילות המחקר והפיתוח בתחום זה בישראל נחשבת פורצת דרך במונחים בין-לאומיים, יש לשמר את מיקומה של התעשייה הישראלית בחוד החנית וקיים צורך שתקנות הטייס לכלים אלה בישראל ישקפו גישה דומה".

הארגון מסתייג גם מהאופן שבו טיוטת התקנות של רת"א מגדירה מהן תשתיות, שבקרבתן או מעליהן אין להטיס רחפנים או כלים בלתי מאוישים: "ההגדרה המוצעת מכילה כמעט כל תא שטח קיים במדינת ישראל, והגדרה זו תגרום לכל מטיס של כלי קטן בכל שטח שיש בו כביש או קו מתח לנהוג בניגוד לתקנות. ציות לתקנות המוצעות משמעו שכמעט לא ניתן יהיה להטיס בחופשית במרחב בישראל".

כשברקע החשש ל"מחנק רגולטורי" שייגרם בענף בשל ריבוי רגולטורים, הארגון מציע לקדם חקיקה ייעודית בתחום, שתאחד את המגבלות וההנחיות של הגופים השונים ובהם רת"א, גופים ביטחוניים, הרשות להגנת הפרטיות ועוד.