שפיר הנדסה ויהודה פלדות רוכשות את פקר ברזל שנקלעה לקשיים בכ-83 מיליון שקל

ישלמו 16.4 מיליון שקל עבור פעילות החברה שהשתייכה בעבר לקבוצת אפריקה תעשיות, ועוד 67 מיליון שקל תמורת המלאי והלקוחות • בהודעתם לביהמ"ש ציינו הנאמנים עוה"ד עופר שפירא וגיל אורן כי להערכתם יש סיכוי גבוה שהממונה על התחרות תאשר את ההתקשרות

שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מתוך מצגת החברה

ענקית התשתיות שפיר הנדסה ושותפתה חברת יהודה פלדות הן הזוכות במכרז לרכישת פעילותה של שותפות פקר ברזל בניין, שנקלעה לקשיים. מהודעה שפרסמה אמש שפיר הנדסה עולה כי היא ושותפתה הסכימו לשלם 16.4 מיליון שקל עבור פעילותה של פקר ברזל, וסכום נוסף של 67 מיליון שקל תמורת המלאי שלה ולקוחותיה. מכאן, מדובר בתמורה כוללת של כ-83 מיליון שקל, שתותאם ליתרות המלאי והלקוחות במועד השלמת העסקה.

את המכרז למכירת פקר ברזל ניהלו עוה"ד עופר שפירא וגיל אורן, כונסי הנכסים של חברת אפריקה תעשיות, שמונו בידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע גם לנאמנים לפקר ברזל. הבוקר העבירו הנאמנים הודעת עדכון לבית המשפט ובה פירוט על פעולות ההכנה למכרז ותוצאותיו.

מהודעת הנאמנים עולה כי עד למועד סיום המכרז התקבלו שתי הצעות מחייבות לרכישת נכסיה ופעילותה של פקר ברזל. הצעה אחת בסך של 61.5 מיליון שקל התקבלה כאמור מקבוצת שפיר-יהודה ואילו הצעה שנייה בהיקף 86.9 מיליון שקל התקבלה מהחברה הציבורית חד אסף, שעוסקת בייצור, עיבוד ומסחר במוצרי ברזל.

בהמשך נערכה התמחרות, בה התבקשו הצדדים לשפר את הצעתם, ובסיומם של מספר סבבים התבקשו להגיש את הצעתם הסופית. בסיום ההליך נבחרה כאמור הצעת קבוצת שפיר-יהודה, אשר לדברי עוה"ד שפירא ואורן משקפת תמורה מוערכת של 89 מיליון שקל, על פי ערכי המלאי וחובות הלקוחות הנמכרים כפי שהיו ביום 21 במארס 2019.

השלמת המכירה מותנית באישור בית המשפט, וכן באישור הממונה על הגבלים העסקיים ככל שיידרש. עם זאת, בהודעתם ציינו הנאמנים כי הם סבורים שבמקרה המדובר קיים סיכוי גבוה שהממונה על התחרות (בעבר הממונה על ההגבלים העסקיים) תאשר את ההתקשרות בין הצדדים.

שותפות פקר ברזל בניין עוסקת בעיבוד ברזל לזיון בטון לתשתיות ולבניין, ייצור רשתות מרותכות וייצור כלונסאות וכלובי פלדה מרותכים לביסוס ודיפון מבנים. מפעלי השותפות ממוקמים בבאר טוביה ובראשון לציון והיא מעסיקה כ-180 עובדים.

השותפות נקראה בעבר יעקבי ברזל בטון ושמה הוחלף לפקר ברזל בטון, לאחר רכישתה לפני שמונה שנים בידי אפריקה תעשיות שנוהלה אז בידי אברהם נובוגרוצקי. הרכישה בוצעה במטרה להשלים את פעילותה של חברת פקר פלדה, שגם היא בבעלות אפריקה תעשיות.

במסגרת אותה עסקה, הסכימה אפריקה תעשיות לשלם סכום של 91 מיליון שקל עבור פעילותה של יעקבי ברזל בטון, בתוספת 41 מיליון שקל עבור המלאי שהיה אז ברשותה (סה"כ 132 מיליון שקל). עם זאת, בהמשך הידרדרו עסקיה של החברה הנרכשת עד למצב נוכחי של חדלות פירעון.

בעקבות מצבה העגום של שותפות פקר ברזל בניין, החליט כאמור בית המשפט בפברואר האחרון למנות את עוה"ד שפירא ואורן גם לנאמנים לשותפות, ולאפשר תוכנית הפעלה לתקופה של 45 יום תוך עיכוב הליכים נגדה, וזאת במטרה לאפשר את מכירתה המהירה. במקביל, הגיעה גם אפריקה תעשיות למצב של חדלות פירעון וזאת עקב קריסתה של חברה בת נוספת, נגב קרמיקה.

ביולי אשתקד מונו עוה"ד שפירא ואורן ככונסי נכסים לאפריקה תעשיות, לבקשתם של הבנקים לאומי והפועלים, וזאת עקב חובות עתק מובטחים של 236 מיליון שקל כלפיהם וכן חובות לא מובטחים נוספים בהיקף של כ-180 מיליון שקל לגופים מוסדיים. נושים אלו יבקשו לנסות ולהיפרע מחובותיהם באמצעות מכירת חברה בת אחרת, פקר פלדה, ששוויה הוערך בסוף 2017 ב-663 מיליון שקל בידי חברת הייעוץ תבור כלכלה ופיננסים של מיכאל תבור. עם זאת, קשה לדעת האם הצעות רכישה שיקבלו הכונסים לפקר פלדה ינקבו בסכום כה גבוה.