למרות המגמה המעורבת של המניות הישראליות בוול סטריט, מדד גלובס פרומתאוס טיפס במארס ב-0.8%

בניגוד למדד גלובס-פרומתאוס, מדד ת"א-125 ירד במארס ב-0.9%, אבל מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.6% • מניות הטכנולוגיה הישראליות הובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3% - יותר ממדדי ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה • מניית ורינט בלטה לטובה ועלתה בחודש שעבר ב-12%

ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock
ישראליות בוול סטריט / אילוסטרציה: Shutterstock

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש מארס במגמה מעורבת, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות האלה, לעלייה חודשית של 0.8%, בעוד מדד ת"א-125 ירד ב-0.9% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.6% באותו חודש.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בחודש שעבר בשיעור של 1.6%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-0.2%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-0.9%. מניית קומפיוג'ן, העוסקת בגילוי ובפיתוח של תרופות לאימונותרפיה של סרטן, זינקה במארס בשיעור של 20%. זאת, לאחר שהחברה פרסמה שמשרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) אישר שני פטנטים על הרכבים שפיתחה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בארה"ב נסחרו במגמה חיובית בחודש מארס, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 2.6%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 2.9%.

מניית ורינט  בלטה לטובה במארס, ועלתה בשיעור של 12%. זאת, לאחר שהחברה פרסמה את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הרביעי, הכתה את תחזיות האנליסטים והעלתה את תחזית ההכנסות והרווח שלה לשנת הכספים הנוכחית.

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

סיליקום: תנודתיות גבוהה, מכפיל נמוך

סיליקום  היא חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 290 מיליון דולר. מאז תחילת 2019 עלה מחיר המניה בכ-9%. החברה מוכרת מוצרי קישוריות עתירי ביצועים (כרטיסי תקשורת ומוצרי קצה), שנועדו לשפר ביצועים של שרתים והתקני תקשורת ושל תשתיות תקשורת, ולאפשר תקשורת וקישוריות מהירות ואמינות יותר ברשתות תקשורת ובתשתיות נתונים (דאטה סנטרים) של ארגונים ושל ספקיות שירותי תקשורת, טלקו וענן.

אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, ציין כי "למרות גודלה, החברה נמצאת באופן יחסי מתחת לרדאר התקשורתי, ולמעשה, תשומת הלב התקשורתית העיקרית שקיבלה החברה לאחרונה הייתה בעקבות הסכם ענק עם לקוח, שהקפיץ את שווי החברה אל מעל 500 מיליון דולר עם חתימתו במארס 2017. עם ביטולו של החוזה, במארס 2018, צנחה המניה חזרה לערכיה טרום ההודעה".

עבור סיליקום, שנסחרת בנאסד"ק כבר 25 שנה, רכבת ההרים בשווי המניה היא אירוע יוצא דופן יחסית. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים, שלמעט מקרים חריגים, נראה שלאורך השנים ביצועי המניה עוקבים באופן צמוד אחרי ביצועי ההכנסות והרווח של החברה, שמציגים מגמת גידול ברורה, אם כי איטית - הכנסות החברה גדלו פי שבעה, והרווח התפעולי גדל פי 11 בתשע השנים האחרונות.

בפרומתאוס מציינים, כי נכון להיום החברה נסחרת לפי מכפיל 13 על הרווח התפעולי (שווי פעילות חלקי רווח תפעולי חשבונאי), בעוד שחברות ציוד רשת אחרות הרשומות למסחר בארה"ב נסחרות לפי מכפיל 22. להערכתם, המכפיל הנמוך של סיליקום ביחס לחברות ההשוואה מראה שייתכן שקיים אפסייד במניה.

לפי פרומתאוס, בעולם הטכנולוגיה מכפיל גבוה יכול להיות תוצאה של גורמים שונים. כך לדוגמה, במקרים שבהם קיימת אפשרות ממשית שחברה תירכש על-ידי חברות סינרגטיות, המכפיל עשוי לגדול ולגלם מרכיב ספקולטיבי על השווי באקזיט הפוטנציאלי.

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

למה היא לא נרכשה עד כה?

"המועמדות לרכישת סיליקום שמיד עולות על הדעת הן אינטל ומלאנוקס", אומר שבח. "עם זאת, נראה שבמקרה של סיליקום, אם רכישה הייתה אפשרות ממשית, היא הייתה מתרחשת כבר בעבר, שכן מלאנוקס (שבעצמה נרכשת על-ידי אנבידיה, ש'ח'ו') ואינטל רוכשות באופן תדיר חברות ישראליות. ייתכן שהסיבה לכך שסיליקום לא נרכשה עד כה היא שהחברה היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום נישתי מאוד, המוערך במחזור של מאות מיליוני דולרים בשנה, וייתכן שהוא עדיין אינו גדול דיו לעניין רוכשים פוטנציאליים".

לפיכך, להערכת שבח, סגירת פער המכפילים מול חברות ההשוואה יכולה להתרחש בעיקר אם החברה תוכיח שהיא צועדת בנתיב של צמיחה מהירה. אפשרות מתבקשת לצמיחה היא המשך הצמיחה האורגנית, או באופן לא אורגני - דרך מיזוגים ורכישות. קופת המזומנים של החברה, העומדת על 74 מיליון דולר נכון לסוף 2018, בהחלט מאפשרת זאת.

בפרומתאוס מציינים שבשנים האחרונות ביצעה סיליקום שתי רכישות שהכניסו קווי מוצר חדשים לפורטפוליו המוצרים שלה. שבח אומר כי הרכישות אמנם היו בהיקפים קטנים של כ-15 מיליון דולר כל אחת (מזומן ותמורה מותנית), אך הן תרמו לביצועי החברה. "כך לדוגמה, קו המוצרים הנגזר מרכישת ADI בשנת 2015 תרם רבות לצמיחת שורת ההכנסות של סיליקום בשנת 2018, שהייתה שנת שיא לסיליקום. הגידול בהכנסות נבע מגיוון קו המוצרים של סיליקום אשר לראשונה כולל לא רק ציוד רשת, אלא גם ציוד קצה. נראה אם כן שהחברה עשתה צעדים מוצלחים, המוכוונים לצמיחה לא אורגנית בהכנסות", אומר שבח.

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

"נוסף על כך, סיליקום נהנית מפוטנציאל לצמיחה אורגנית, כפי שהוכיח החוזה הגדול שנחתם בשנת 2017. אמנם החוזה בוטל, אך עצם חתימתו הוכיחה שייתכן שהשוק צומח מהר מכפי שנחזה בעבר. מכאן, ייתכן שסיליקום היא השחקן הנכון בזמן הנכון לניצול פוטנציאל הצמיחה. לזכותה של החברה עומדת העובדה שהיא השחקנית הגדולה ביותר בשוק עם פורטפוליו המוצרים הרחב ביותר, ועם מוניטין טכנולוגי עקבי על פני השנים, כך שסיכוייה לגדול עם השוק טובים משל המתחרות.

בפרט, הגידול המתמיד בתחומי הדאטה סנטרים ומחשוב הענן יכול בעתיד להגדיל את היקף השוק הפוטנציאלי של סיליקום מעבר לרף מסוים שיוציא אותה ממעמד של שחקנית נישה. במצב כזה סביר להניח שצמיחת סיליקום תואץ, והאפסייד במניה ימומש לשביעות רצונם של המשקיעים, וייתכן שרוכשים פוטנציאליים יגלו עניין", מסכם שבח. 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.