דיבורים כמו חול: מי דואג באמת לשטחים הפתוחים

מינהל התכנון פרסם הודעה שלפיה יקדיש פרק מיוחד בתוכנית האסטרטגית לשמירה על השטחים הפתוחים • רק חבל שבפועל הוא נוהג אחרת • •

"מינהל התכנון עדכן את המועצה הארצית לתכנון ובנייה על קידומה של התוכנית האסטרטגית לשנת 2040. התוכנית האסטרטגית משלבת בין צורכי הדיור, התעסוקה, התשתיות, התחבורה ומייחדת פרק גם לשמירה על השטחים הפתוחים. פרק השטחים הפתוחים כולל ראייה אסטרטגית המשלבת את כלל השטחים הפתוחים במדינת ישראל, זאת כדי להבטיח את שמירתם לדורות הבאים", הכריזה הודעה לעיתונות של מינהל התכנון.

וההודעה מפרטת: "בפעם הראשונה מרוכזים כלל השטחים הפתוחים במדינת ישראל, הן ברמה הארצית (שמורות הטבע, גנים הלאומיים, יערות ומסדרונות אקולוגיים), והן ברמה המחוזית והמקומית (שטחי פנאי ונופש ושטחים חקלאיים). מטרתו של המהלך לשמור את המשאבים הטבעיים והתרבותיים של מדינת ישראל לטווח הארוך, למען הטבע והאדם. מהלך זה מקבל משנה תוקף נוסף, זאת נוכח שינויי אקלים ומשבר מים שפוקדים את מדינת ישראל והעולם בכלל. לכן, שמירת השטחים הפתוחים היא קריטית ונועדה להבטיח בין היתר שטחים לחלחול מים, שטחים שיספקו אזורים מוצללים לאוכלוסייה וקשר בין המרחבים הפתוחים לאוכלוסייה".

יופי. חבל רק שמכתב שכתב השר להגנת הסביבה זאב אלקין, לשר האוצר משה כחלון לפני שנה, ובו הביע התנגדות להארכת התוקף של הוותמ"ל, דיבר על פעילות הפוכה של מינהל תכנון, כלומר על הכחדת שטחים פתוחים.

אלקין ציין באותו מכתב כי הוועדה הזו גורמת לפגיעה משמעותית בשטחים הפתוחים, וכי יותר מ-60% משטח התוכניות שאושרו נמצא על קרקעות חקלאיות. עוד כתב, כי עד כה נגרעו 40 אלף דונם של קרקע חקלאית לטובת פיתוח. "גריעה זו מובילה לפגיעה במערכות אקולוגיות, בנוף, בסביבה ובאפשרות שלנו לספק את צורכי הדורות הבאים בהיבטי שמירת טבע, עתודות לפיתוח וכו'", ציין.

גם מחקר שערך פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית קבע שתוכניות הוותמ"ל יפגעו בשטחים החקלאיים: בדוח שלו צוין כי מרבית הבנייה המתוכננת במסגרת הותמ"ל (מעל 52 אלף דונם), תיעשה על קרקע חקלאית תוך חריגה אל שטחים חקלאיים צמודים. ובמספרים - כל דונם שנפגע באופן ישיר, חצי דונם שטחי מעטפת ייפגעו גם הם. 

אז מי מהם נכון? הקומוניקט הכללי והלא מחייב של מינה התכנון, או הוותמ"לים הקונקרטיים והמחייבים? לא מדובר בשאלה מאוד קשה.