רה”מ לקח קרדיט על הקמת כביש 6. כמה קילומטרים נסללו בתקופתו?

התוכנית להקמת כביש האגרה הארוך במדינה נולדה עוד בשנות ה-70 - ובנייתו ממשיכה עד היום • כמה ק"מ מתוכו נסללו בתקופתו של נתניהו כראש ממשלה? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חברת החדשות קשת 12

רבים ממאזינות ומאזיני גל"צ הופתעו בחמישי האחרון כששמעו את ראש הממשלה בנימין נתניהו מתפאר בפני ירון דקל ועמית סגל כי עד לפני כמה שנים "לא היה פה כלום - לא היו כבישים, לא היו מחלפים". נתניהו אמר את הדברים בתגובה לאזכור דוח מבקר המדינה על משבר התחבורה, ופירט: "כביש 6 היום 180 ק"מ, אתה נוסע הלוך, צפון, דרום - איפה היה דבר כזה?". יצאנו לברר מה בדיוק היה חלקו של נתניהו בהקמת הכביש.

המתווה הראשוני להקמת אוטוסטרדה מצפון לדרום שורטט בימי ממשלת רבין הראשונה, ב-1976, ומופיע במפות נושנות של תוכנית המתאר הארצית לדרכים שאפשר למצוא באינטרנט. ב-1991 הגישה מע"צ המלצה לזרז את הקמת הכביש, והיא אומצה כעבור שנה בממשלת רבין השנייה. ב-1993 הוקמה חברת כביש חוצה ישראל, ובאוגוסט 1995 אושר בכנסת החוק שהסדיר את הפיכת הכביש לכביש אגרה.התכנון התקדם בימי ממשלת נתניהו הראשונה, והטרקטורים יצאו לשטח עם הקמת ממשלת ברק בנובמבר 1999.

פחות משליש במשמרת שלו - כביש 6
 פחות משליש במשמרת שלו - כביש 6

הקטע הראשון, בין מחלפי נחשונים ובן שמן, נחנך באוקטובר 2002, ועד ינואר 2004, הושלמו 84 קילומטרים מעירון בצפון עד שורק בדרום. במאי 2005 החליטה ממשלת שרון להוסיף לתוואי המתוכנן שלוחות צפונה ודרומה.

כשחזר נתניהו למשרד רה"מ בסוף מארס 2009 כבר הושלמו 117.5 ק"מ, עד מאחז בדרום. העבודות על 15 ק"מ מעירון צפונה לעין תות היו בסופן והושלמו כעבור כמה חודשים. בנובמבר 2010 החליטה ממשלת נתניהו שההארכה צפונה עד סומך תוצא למכרז ככביש אגרה. השלוחה הדרומית עד מחלף שוקת נחנכה בסוף 2016, והקטע הצפוני עד סומך נפתח לתנועה בשבועיים האחרונים. אורך הכביש כיום כ-188 ק"מ.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו אינם נכונים ברובם. כ-70% מכביש 6 נסללו לפני כהונתו. התוואי נהגה בימי ממשלת רבין הראשונה והוחלט לממשו בימי ממשלת רבין השנייה. הקמת השלוחות צפונה ודרומה הייתה החלטה של ממשלת שרון, אבל הקמתן נעשתה ברובה בימי נתניהו.