מלחמה בשחקים: ארה"ב מאיימת להטיל מכס על מוצרים מהאיחוד האירופי בשווי 11 מיליארד דולר

המתיחות החדשה נובעת מהסובסידיות שמקבלת חברת המטוסים איירבוס מהאיחוד האירופי • וושינגטון, שבעצמה נותנת סובסידיות לחברת בואינג, מאיימת כעת להטיל מכסים על שורה של מוצרים מאירופה • בין המוצרים שעליהם עלול להיות מוטל המכס: החל ממטוסים ועד גבינות ויין • טראמפ: "ה-EU ניצל את ארה"ב, זה יפסק בקרוב!"

מטוס AIRBUS A320 / צילום: שאטרסטוק
מטוס AIRBUS A320 / צילום: שאטרסטוק

ארה"ב שוקלת להטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על שורה של מוצרי סחורה וטובין המגיעים מהאיחוד האירופי - כך דווח אמש (ב') באתר CNBC. המניע לכך נובע מאי-שביעות-הרצון של ארה"ב מהסובסידיות מהן נהנית חברת המטוסים והאווירודינמיקה האירופית איירבוס.

סוגי המוצרים שעליהם יוטל המכס נעים החל ממטוסי נוסעים המגיעים מאירופה ועד למוצרים שאינם קשורים לתעופה כלל, כמו יינות, דגים וגבינות.

מוקדם יותר היום טראמפ צייץ בעמוד הטוויטר שלו:

"ארגון הסחר העולמי (WTO) מצא כי הסובסידיה שמעניק האיחוד האירופי ל-Airbus משפיעה לרעה על ארה"ב, וכעת נטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על מוצרים מאירופה. ה-EU ניצל את ארה"ב, זה יפסק בקרוב!" 

בנוסף, הבוקר (ג') דווח כי בריסל הודפת את הטענות שהגיעו מוושינגטון בטענה כי מדיניות הסובסידיות שלה מאושרת על-ידי ארגון הסחר העולמי. 

כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות - ארה"ב לבואינג, והאיחוד האירופי לאיירבוס. גם ארה"ב וגם האיחוד משלמים מיליארדי דולרים לחברות אלה כדי להשיג יתרון בשוק העולמי.

לאחר מאבק משפטי ארוך-טווח בין וושינגטון לבריסל, ארגון הסחר העולמי קבע בשנה שעברה כי הסובסידיות שמעניקה אירופה גרמו ל"השפעות שליליות" על ארה"ב.

מניית Airbus  ירדה היום בבורסת יורונקסט.