פסח זז לאפריל - והמכירות של רשתות השיווק וחברות המזון והאופנה צפויות להיפגע

נתוני סטורנקסט וריס מציגים שחיקה בתחום המסחר הקמעונאי • כך, אחרי שנה וחצי של עליות בענף מוצרי הצריכה, הרבעון הראשון של השנה צפוי להסתכם בפגיעה בהכנסות ממכירות של החברות הציבוריות בשווקים אלה • ניתוח

קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף

לקראת פרסום הדוחות לרבעון הראשון של 2019, ניתן כבר לקבל תחושה לגבי אחד המנועים המרכזיים בתוצאות חברות ייצור ושיווק המזון ורשתות הקמעונאות. נתוני סטורנקסט שחשפנו כאן אתמול מלמדים על ירידה של 1% במכירות מוצרי הצריכה ברבעון הראשון, זאת אחרי כשנה וחצי רצופות של צמיחה בשוק. גם אם יש לכך סיבות "לגיטימיות", ובראשן תזוזת חג הפסח ממרץ לאפריל ועמו גם הקניות לחג, הנתונים מגלים כי מכירות המזון רשמו שחיקה קלה של 0.6%, ואילו מכירות הטואלטיקה ירדו בשיעור של 1.6%.

הגם שיש חברות מזון שיש להן פעילות מכירה משמעותית גם לשוק המוסדי (שלגביהן לא ידוע עדיין דבר), נתוני סטורנקסט מלמדים על כיוון של שחיקה במכירות הקמעונאיות של חברות מזון, שעשויה להתבטא בדוחות הרבעוניים של חברות ציבוריות דוגמת נטו מלינדה או חברת המשקאות יפאורה תבורי (כלל משקאות). עם זאת, במקרה של נטו, נתונים אלה אינם כוללים את מכירות הבשר והדגים הטריים, שמהוות חלק משמעותי מהמכירות (שעשויות דווקא לצמוח על רקע העלייה ביבוא מזון טרי וצריכתו על חשבון המזון הקפוא).

בנוסף, כאמור, המכירות לשוק המוסדי אינן באות לידי ביטוי בסטורנקסט, מה שרלוונטי גם גם במקרה של נטו וגם בזה של יפאורה.

מכירות מוצרי הצריכה
 מכירות מוצרי הצריכה

רשתות המזון עשויות להיפגע 

מנגד, מבין חברות המזון והטואלטיקה הציבוריות ישנן גם כאלה שמציגות צמיחה ברבעון. כך למשל, שטראוס מסכמת את הרבעון עם גידול של כמעט 2% במכירות הקמעונאיות בשוק הישראלי, טמפו גדלה ב-1.8%, סנו עם גידול של קצת יותר מחצי אחוז, ואילו וילי פוד רשמה את שיעור הצמיחה המשמעותי ביותר מבין הספקיות הגדולות בתחום המזון - 23%.

עם זאת, רצפת המכירה המרכזית היא של רשתות הקמעונאות שמושפעות גם מחברות מזון שאינן ציבוריות, דוגמת תנובה, שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, טיב טעם ואחרות. גופים אלה נסמכים בעיקר על מכירות של מוצרי צריכה כמו מזון וטואלטיקה. נתוני סטורנקסט אומנם לא נותנים חתך של גוף מתווך ומפיץ מסוים אלא של כלל המכירות, אבל סביר שגופים גדולים אלה חווים את אותה מגמת ירידה במידה כזו או אחרת

אגב, רצפת מכירה נוספת שמושפעת גם כן במידת מה מהמכירות היא הקניונים והפאואר סנטרים. לפי נתוני חברת ריס מערכות מידע קמעונאיות (RIS), ענף הקניונים חווה רבעון מאתגר בשל התזמון של החג, וכפי שכבר דיווחנו, נרשמה ירידה של 13% בפדיונות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם הירידה הזו עשויה לבוא לידי ביטוי במידת מה בדוחות קבוצות הקניונים הציבוריות וגם בדוחות של רשתות האופנה הציבוריות.

אז נכון שחברות הקניונים נסמכות בעיקר על שכר דירה שלא משתנה בגלל חודש קשה יחסית ואף לא רבעון, אבל הן כן נסמכות על הכנסות מהפדיון של החברות ששוכרות מהן חנויות. וסביר להניח שגם קבוצות האופנה הציבוריות דוגמת פוקס, גולף וקסטרו יושפעו ככל הנראה מהמגמה ומהמעבר של פסח לאפריל ולרבעון השני השנה.

אפריל אופטימי: החברות מחכות לפסח

אצל חברות הנדל"ן המסחרי, התמונה שונה. שם כנראה לא יהיה שינוי מהותי, אם בכלל. מדוע? ראשית, חלק גדול מפעילותן של החברות הוא נדל"ן מניב משרדי ולא רק הקניונים; וגם בתחום הקניונים והפאואר סנטרים חלק ניכר מההכנסה קבוע ואינו מתבסס על הפדיון. מה שאומר שהן הרבה פחות רגישות לשינויים נקודתיים במכירות. כמו כן, ישנן רשתות (זרות ברובן) שאינן נדגמות בנתונים של ריס.

למרות זאת, חודש אפריל צפוי להיפתח בצורה חזקה יחסית ביחס לאשתקד. זאת הודות לעיתוי של חג הפסח, שעבר כאמור מחודש מרץ לאפריל בגלל השנה המעוברת.

ומה לגבי שנת 2019 כולה? עדיין מוקדם לדעת, למרות שכאמור ישנם גורמים בענף שטוענים כי הירידות הן "אמיתיות" ולא רק בגלל החג. את זה נדע טוב יותר בסוף המחצית, אחרי שקלול של המכירות בפסח וביום העצמאות.