גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משטראוס ועד גוגל: במגזר העסקי מוותרים על הממשלה ונערכים יחד לשינויים בשוק העבודה

לחברות ענק מארה"ב ומישראל נמאס לחכות שהממשלה תנקוט צעדים כדי להיערך לשינויים הטכנולוגיים שמזעזעים את שוק העבודה ● ביום רביעי האחרון התכנסו בבית יהושע נציגים של גוגל, אינטל, שטראוס, טבע ועוד והשיקו את Outsight - שיתוף-פעולה ל-6 חודשים - שבסופו תצא תוכנית לשילוב צעירים בשוק העבודה הדינמי ● ישראל 2048

מנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי, ומנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, עודד רוז / צילום זהר שפירא
מנכ"ל אינטל ישראל יניב גרטי, ומנכ"ל לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, עודד רוז / צילום זהר שפירא

ביום רביעי האחרון התכנסו בבית יהושע קרוב ל-150 איש, נציגים של כ-15 חברות אמריקאיות וישראליות שפועלות בישראל. החיבור בין החברות הוא לא טריוויאלי - היו שם נציגים של גוגל, אינטל, אמדוקס ישראל, סיסקו, טבע, שטראוס, סיטי בנק, תעשייה אווירית ועוד. מה שאיגד את החברות האלו זאת יוזמה חדשה במגזר העסקי להיערכות לשוק העבודה העתידי - שכולל החדרת טכנולוגיות חדשות ויותר תהליכי אוטומציה, לצד היעלמות מקצועות מסורתיים או שינויים משמעותיים באופיים. החברות הללו, בהובלה של לשכת המסחר ישראל-אמריקה, עומדות לגבש תוכנית היערכות, שהם מקווים כי תיושם בישראל, ואף תהווה השראה ליוזמות דומות במדינות אחרות.

יום העיון בשבוע שעבר עסק בסוגיות שונות הקשורות לשוק העבודה, והוא היה גם אירוע ההשקה של התוכנית, שתימשך חצי שנה. בתום התקופה, יגובשו המלצות ותוכנית עבודה סדורה. התהליך יכלול חודש-חודשיים של הבנת הבעיות והאתגרים, ועוד כארבעה חודשים של גיבוש המלצות במגוון תחומים: הכשרה, חינוך וטכנולוגיה, וכן פיתוח של מוצרים, טכנולוגיות ומתודות שעשויים לסייע בהתמודדות עם האתגרים.

כל חברה שלחה 10-15 נציגים, שאוגדו במספר קבוצות חשיבה. לפי הערכות של היוזמים, כל אחד מהעובדים ישקיע כ-20-30 שעות בחודש לטובת העניין. לנציגי החברות יצטרפו גם נציגים של משרד העבודה, משרד החינוך והג’וינט.

לשכת מסחר ישראל-אמריקה היא גוף וולנטרי שעוסק בקידום המסחר בין שתי המדינות. הלשכה כוללת 250 חברות ישראליות ואמריקאיות, שלפי הלשכה, אחראיות לכשליש מהכלכלה הישראלית במונחי תוצר. החברות נהנות מהקשרים של הלשכה ומסיוע מקצועי, והלשכה מקדמת גם נושאים הקשורים לרגולציה בתחומים שונים כדי להגביר את הסחר. מנכ"ל הלשכה הוא עודד רוז, מי שהיה בעבר מנכ"ל פלואו תעשיות לייצור ציוד כבד.

"לפני כשנה הקמנו פורום אחריות תאגידית כדי להרחיב את המודעות והעשייה בתחום הזה, בין השאר מסיבות עסקיות לגמרי", מספר רוז, "אנחנו סוג של גשר בין העסקים בישראל ובארה"ב.

"כשיצרנו את הפורום, גילינו שהתעסוקה העתידית זה נושא שמעסיק את כל החברות. הן מרגישות מחויבות גם בגלל ההשפעה שלהן על העולמות האלו - למשל רכבים אוטונומיים יהפכו את שוטרי התנועה ללא רלוונטיים - וגם כי הן מרגישות אחריות לעובדים ומשפחותיהם, לספקים וללקוחות. ביחד יש סיכוי שנוכל לייצר סדרה של פתרונות, שאפשר יהיה גם לאמץ אצלנו וגם לשלב בהם גופים ציבוריים".

לפי מה שקבעו החברות, הפתרונות צריכים להיות ממוקדים בפיתוח המיומנויות והיכולות הנדרשות מקהל היעד להצלחה בשוק העבודה העתידי; להציע פוטנציאל השפעה על לפחות חצי מיליון אנשים בשלוש השנים הקרובות; להתייחס לאתגרים בעשר השנים קרובות, כולל התפתחויות טכנולוגיות, שינויים חברתיים ועוד; להיות ניתנים ליישום על ידי חלק או כל השותפים בתהליך; ולהציע החזר על ההשקעה של פי עשרה בתוך שלוש שנים (במונחי תרומה למשק הישראלי).

כשמחשבים יחליפו את העובדים

"החשש מאוטומציה מתחלף באופטימיות"

שוק העבודה העתידי מעסיק רבים בעולם: מדינות, חוקרים, עסקים, אנשים פרטיים ועוד. התפתחות הטכנולוגיה ותהליכי אוטומציה עלולים, לפי אזהרות של חוקרים, להביא לאובדן של משרות רבות. במקינזי העריכו כי 15% משעות העבודה בעולם יוחלפו בתהליכי אוטומציה עד שנת 2030, ובמדינות מפותחות אף מדובר בשיעור גבוה יותר - כ-23% משעות העבודה. לפי מחקר של ה-OECD מהשנה האחרונה, 14% מהמשרות בעולם נמצאות בסיכון של מעל 70% להיעלם; שליש מהמשרות נמצאות בסיכון של 50%-70% להיעלם או להשתנות באופן משמעותי.

גישה אחרת עוסקת פחות בהיעלמות של משרות, ויותר בשינויים שמתרחשים במקצועות עצמם, למשל מוסכניקים, טכנאים ואנשי שירות לקוחות. בדיקה של מקינזי העלתה כי מאז שנת 2002 נרשמה ירידה בחלקן של המשרות הדורשות מיומנות טכנולוגית נמוכה, כמו טבחים, פועלי בניין ועובדי קו ייצור במפעלים - מ-56% מהמשרות ל-30%. מנגד, היה גידול בשיעור המשרות הדורשות מיומנות טכנולוגית גבוהה - מ-5% ל-23%.

"כשמסתכלים על המהפכות שמתרחשות היום, רבות מהן קשורות לחיבור בין כמויות הדאטה לאוטומציה שלהן. יש הזדמנות לדחוף יותר אנשים קדימה בהיבט של חדשנות. אפשר להסתכל על זה בהיבט של 40% יאבדו את העבודה שלהם, אבל אפשר להסתכל גם הפוך - אנחנו נגרום לאנשים למצות טוב יותר את היכולות שלהם, וכך לתרום יותר לאנושות", אומר יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל.

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל, שמשתתפת גם כן ביוזמה, מספר כי בחברה עושים הרבה מחקרים בנושא. אחד מהם העלה כי הכנסת אוטומציה מחוללת שינוי בתוך הארגון - 51% אמרו שבינה מלאכותית תפנה להם יותר זמן למשימות איכות, 31% אמרו שזה יוסיף להם זמן ליצירתיות, ו-30% אמרו שזה יגדיל את שביעות הרצון בעבודה. "החשש מאוטומציה מתחלף באופטימיות גדולה, שיווצרו משרות חדשות. אנחנו לא חוששים שהרובוטים יחליפו אותנו, אלא שיהיה צורך בטאלנט אחר. אותי מטריד איך ייראה עולם התעסוקה במקצועות הטכנולוגיה. נוצרים מקצועות וצריך לחשוב איך מכשירים את האנשים. פרקי הזמן שהידע של העובד נשאר רלוונטי ירדו, צריך כל הזמן להשתנות", אומר שגיא.

משרדי הממשלה מצטרפים, לא מובילים

המדינה נערכת לשוק העבודה העתידי בעיקר באמצעות ועדת תעסוקה 2030 שהקים משרד העבודה ושבראשה עמד פרופ' צביקה אקשטיין. הוועדה הגישה את המלצותיה לפני מספר חודשים, אך קיימים חילוקי דעות לגבי התקציבים שיוקצו לצורך יישום המלצותיה. כמו כן, הוועדה עוסקת רק בצעדים שהם בסמכויות של משרד העבודה. לעומת זאת, התוכנית הנוכחית נשלטת ברובה על-ידי המגזר העסקי.

"אנחנו אומרים - בואו נשלב כוחות וננסה ביחד. זה אתגר בינלאומי, אפילו לא לאומי. אם לא נעבוד ביחד, התעשייה והממשלה, יהיה מאוד קשה להתמודד עם האתגר. אבל בתעשייה הבינו שאנחנו אחראים, כי אנחנו מפתחים ת הטכנולוגיה - ואנחנו אלה שצריכים להוביל", אומר רוז.

שי לוי, מנהל אמדוקס ישראל, מוסיף כי "לא תמיד צריך לחכות שהממשלה תפתור את הבעיות. אנחנו מתמודדים עם זה, וכשיהיו פתרונות, אנחנו מאמינים שהממשלה תאמץ אותם. אנחנו חושבים שיהיה דיאלוג מפרה". גרטי מצידו מוסיף כי "אני לא חושב שיש פה מסע שהוא רק של המגזר העסקי. זאת לא המטרה שלנו. העובדה שיש פה היענות גם ממשרד העבודה וגם ממשרד החינוך זאת נקודת התחלה מצוינת".

קהל היעד: צעירים עד גיל 25

העובדה כי חלק גדול מהחברות מגיעות מעולם הטכנולוגיה, לצד חלק מדברי המרואיינים, מעלה חשש כי המטרה של החברות היא לדאוג למחסור בעובדים בהייטק בלבד.
בישראל יש מחסור במתכנתים, ולפי רשות החדשנות וסטארט-אפ ניישן סנטרל, יש כיום כ-15 אלף משרות פתוחות בהייטק. למרות זאת, בוגרי מכללות לא מוצאים עבודה. בתעשייה קיים חשש כי המחסור יחמיר וייפגע בחוסנה, וכך בכלכלה הישראלית כולה.

"אפילו הפער בין האוניברסיטה לשוק העבודה הוא מאוד גדול. אם אנחנו לא מצליחים להכשיר את העובדים לאורך תקופת התעסוקה, הם פשוט לא מצליחים אצלנו. החלטנו בפרויקט להתמקד בגילאים צעירים - תיכון עד 25, כדי לוודא שההכשרה הפורמלית שהמדינה נותנת היא מתאימה. אנחנו רוצים לוודא שתקופת ההתאמה בשוק העבודה תהיה קצרה יותר", אומר לוי מאמדוקס, שמציין כי הם בדקו גם מה ההבדל בצרכים ובהגדרת הבעיה אם מגדילים את קבוצת הגיל ל-40. "גם הם מרגישים שהם לא מעודכנים. להערכתנו, הכלים שנפתח יתאימו גם לקבוצות גיל יותר מבוגרות".

"אנחנו נדבר על עולם התעסוקה הישראלי כולו", אומר שגיא. "ואולם מכיוון שתעשיית ההייטק כל כך חשובה בישראל, צריך לוודא שהתלמידים יהיו מתאימים לעבוד בה. כ-70% מהמקצועות העתידיים של התלמידים בביה"ס עדיין לא קיימים. נושא התעסוקה העתידית רלוונטי להרבה מאוד מקצועות, אך בעולם הטכנולוגי קצב השינוי הוא הרבה יותר גדול. השינוי בתעשייה המסורתית לוקח עשר שנים, אבל בחברות הטכנולוגיה הוא לוקח שנתיים-שלוש. לכן אנחנו צריכים לוודא שיש לנו עובדים עם כישורים מתאימים", הוא מוסיף. 

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית