"ענף קמעונאות המזון בעל פוטנציאל למיזוגים ומשקף הזדמנות צמיחה לרשתות עם נזילות גבוהה"

בחברת המחקר רוסאריו מעריכים כי צמיחת פעילות הרשתות המובילות בישראל תימשך השנה, בדומה לשנה שעברה • בחברה מסמנים את שופרסל כמניה המועדפת עליהם, ממתינים ל"הבשלת התוכניות" של רמי לוי, צופים כי רשת ויקטורי תגדיל את שיעורי הרווחיות ורואים את ההשקעה בטיב טעם כ"אופציה כמעט בינארית"

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

כמגמה, רשתות קמעונאות המזון הבורסאיות סיכמו שנת פעילות חיובית, כפי שעלה מדוחותיהן הכספיים ל-2018 שפורסמו באחרונה. עתה, ברוסאריו ייעוץ ומחקר מביטים לעתיד בחיוב ומעריכים כי צמיחת פעילות הרשתות תימשך גם השנה.

ההנחה ברוסאריו היא כי בענף, שהוא "עדיין מבוזר יחסית ובעל פוטנציאל למיזוגים ורכישות", קיימת "הזדמנות צמיחה לרשתות מובילות בעלות יכולת נזילות גבוהה". רכישות אפשריות שכאלה, לפי רוסאריו, "מגדילות את שטחי המסחר ואת כוחם של הרשתות מול הספקים ומנצלות את היתרון המשמעותי לגודל בין היתר על-ידי שיפור רווחיותן".

הרשתות הבורסאיות, הכוללות את שופרסל , רמי לוי , ויקטורי  וטיב טעם , נהנו כמגמה בסיכומה של 2018 מעלייה בהיקפי המכירות שלהן וגם מעליות מחירים. ברוסאריו סבורים כי מגמה זו תמשיך ללוות את השוק.

את השינוי במחירי המזון מייחסת לילך גראוס, אנליסטית הקמעונאות ברוסאריו, בין היתר למחירי התשומות (עלויות שכר, סחורות ואנרגיה), מסים ומבנה שוק. להערכתה, "גורמים אלה ימשיכו לדחוף את עליית המחירים כלפי מעלה גם בשנת 2019".

עליית המחירים, לפי גראוס, "תמשיך להיות הדרגתית ומתונה בין היתר על-ידי הקטנת מוצרים ללא הפחתת מחיר, השקה של מוצרי פרימיום עליהם ניתן לגבות מחיר גבוה יותר וייקור רוחבי של קטגוריות מוצרים". 

מחירי היעד של רוסאריו למניות רשתות קמעונות המזון
 מחירי היעד של רוסאריו למניות רשתות קמעונות המזון

לא צופים מלחמת מחירים נוספת

אחרי עליות דו-ספרתיות של כ-20%-30% שרשמו מניות שופרסל, רמי לוי ו-ויקטורי בשנה האחרונה, ברוסאריו מסמנים את שופרסל כמניה המועדפת עליהם. זאת "בזכות המהלכים האסטרטגיים שהובילה והציבו אותה במקום של מובילת שוק וקובעת אסטרטגיה" וכן בזכות תשואת דיבידנד של קרוב ל-3%. בהתאם לתפיסתם, מחיר היעד שמעניקים ברוסאריו למניית שופרסל הוא הגבוה ביותר ביחס לשווי השוק שלה, מבין המתחרות.

גראוס מציינת בעניינה של שופרסל כי "כרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, שופרסל ניצבת בפני אתגרים שמידת החשיפה שלה לחלקם, גבוהה יותר מזו של יתר המתחרות שלה בענף. בעוד מתחרותיה פתחו בשנים האחרונות שטחי מסחר חדשים והגדילו את הכנסותיהן, שופרסל הייתה במגמה של צמצום שטחים. מבחינה זו, שנת 2018 היא שנת מפנה עבור הרשת".

עוד מעריכים ברוסאריו כי "גם ב-2019 שופרסל תמשיך ליהנות מסביבה תחרותית יחסית נוחה, בייחוד בזירה העירונית. אנו מעריכים כי אין בכוונת המתחרים (ובראשם רשת יינות ביתן) לפתוח במלחמת מחירים נוספת".

לגבי תחומי הפעילות של שופרסל שאינם בתחום המזון, ברוסאריו צופים כי "תחום הפיננסים יעבור לרווחיות גבוהה יותר השנה, לאחר שב-2018 היו הוצאות מעבר של כרטיסי האשראי". בנוגע לרשת הפארם שלה, Be, הצפי ברוסאריו הוא כי "מגזר פעילות זה עדיין יהיה הפסדי ב-2019, והחל משנת 2020 הרשת תתחיל לקצור פירות".

חיוביים גם לגבי המתחרות

נוסף לשופרסל, ברוסאריו חיוביים גם לגבי המשך פעילות המתחרות. בעניינה של רמי לוי ברוסאריו מציינים כי אחרי הדוחות הכספיים האחרונים "המראים שיפור בכל הפרמטרים, אנו ממתינים ל'הבשלת' התוכניות העתידיות של הרשת במטרה להרחיב את פריסתה במרכזי הערים, בין היתר על-ידי רכישת הפלטפורמות 'קופיקס' ו'גוד פארם'".

בכל מקרה, מדגישים שם, "הרשת ממשיכה לצמוח בשורת ההכנסות ועדיין בעלת מבנה הוצאות רזה ביחס למתחרה הגדולה שלה שופרסל, ולכך יתרון ביצירת הרווח".

לגבי האתגרים וההזדמנויות ברמי לוי, ברוסאריו מציינים "בצד אחד את הפידיון הממוצע הגבוה למ"ר ומנגד שיעורי רווח גולמי נמוכים ביחס למתחרותיה".

למרות זאת, גראוס מוסיפה כי "השימור על מבנה הוצאות רזה, בדגש על מטה צר (למרות העלייה בשכר ובהוצאות התפעוליות בשנים האחרונות) מאפשר לרשת להגיע לשיעורי רווח תפעולי גבוה ביחס למתחרותיה". היא מציינת עוד כי עבור דוחות 2018 חילקה רמי לוי דיבידנדים בהיקף של 95 מיליון שקל, המשקפים תשואה של כ-3.65%.

לגבי ויקטורי, ברוסאריו צופים כי הרשת "תמשיך לצמוח בשורת ההכנסות ותגדיל את שיעורי הרווחיות שלה על פני השנים הקרובות, כתוצאה מגידול בשטחי המסחר שלה, שיפור תנאי הסחר מול הספקים והעלאת מחירים מתונה שמתאפשרת בתנאי השוק הנוכחיים".

הערכתה של גראוס היא כי "גודלה ונזילותה הגבוהה תאפשר לה 'לנצל' הזדמנויות לרכישת סניפים... ולהמשיך ולצמוח בשורת ההכנסות ולשפר את הרווחיות".

נוסף להתרחבות באמצעות רכישת סניפים, ברואסריו מציינים כי ויקטורי פועלת בכמה מישורים אחרים להגדלת הפעילות, בהם הרחבת כמות החברים במועדון הלקוחות שלה,"לרבות באמצעות שיתוף-פעולה עם ישראכרט", שיווק תווי קנייה לוועדי עובדים והרחבת פעילות היבוא המקביל.

עוד פועלים ברשת "להרחבה ושיפור הפעילות בתחום האונליין", ובעניין זה מוסיפים ברוסאריו כי ויקטורי "הציבה לעצמה יעד של הגעה לרווחיות תפעולית בתחום כבר במהלך 2019".

לגבי טיב טעם, שבניגוד למתחרות סיכמה את 2018 במגמה שלילית ועם שחיקה בהכנסות וברווחים, ברוסאריו מגדירים את 2019 כ"שנת מבחן עבור הרשת". בחברה מציינים כי ניצבים בפניה "אתגרים גדולים ובראשם ההתייעלות התפעולית", ורואים את ההשקעה בה "כאופציה כמעט בינארית מבחינת סיכוי-סיכון".

במבט קדימה על הכיוון בו צועדת טיב טעם, גראוס מציינת כי "אנו רואים חשיבות רבה בצמצום ההוצאות התפעוליות והגדלת המכירות. עם סיום תוכנית הרה-ארגון וסיום כהונתו של המנכ"ל עדי כהן, הרשת ניצבת בפני אתגרים גדולים, וביניהם ההתמודדות עם התחרות הענפית ושיפור הפרמטרים התפעוליים. כעת, חובת ההוכחה היא על הבעלים לייצוב הרשת בשנת 2019 ואילך".