השכר מוגבל והרשויות האמריקאיות לוחצות: מי רוצה להיות מנכ״ל הבנק הגדול בישראל?

פינטו יפנה את אחת המשרות הנחשקות במשק • מי שיכריע את הכף הוא יו"ר הבנק עודד ערן, שמחפש "דמות רגועה ומתונה" • בורסת השמות כוללת את לילך אשר טופילסקי וקובי הבר

אריק פינטו הצליח להפתיע היום גם את האנשים המקורבים לו, כשהודיע על כוונתו לעזוב את תפקיד מנכ"ל בנק הפועלים בסוף השנה, לאחר קדנציה של כשלוש שנים. פינטו עוזב על רקע תחושת מיצוי וקדנציה לא קלה שכללה התעסקות עם החקירה המורכבת והיקרה בארה"ב, והתגוננות בפני יוזמות רגולציה שונות, שבנק הפועלים היה לרוב אחד הנפגעים המרכזיים מהן. ולמרות שתפקיד מנכ"ל בנק גדול בישראל פחות נוח מכפי שהיה בעבר, ובטח פחות מתגמל, מדובר עדיין בתפקיד מאוד יוקרתי - מנכ"ל הבנק הגדול בישראל, ורבים לוטשים אליו עיניים. מה מצפה למחליף של פינטו ומי זה יכול להיות?

1. הפעם הקרב באמת פתוח

לאורך השנים כאשר מנכ"ל בנק עזב, היה זה ברור מי מחליף אותו. כמעט תמיד היה זה מועמד פנימי המקורב למנכ"ל, שהכשיר לו את הדרך למינוי. כך היה כשרקפת רוסק עמינח החליפה את גליה מאור בלאומי, כשאלדד פרשר החליף את אלי יונס במזרחי טפחות וגם כשפינטו החליף את ציון קינן.

הפעם התחרות באמת פתוחה. אמנם יש כמה מועמדים מתוך בנק הפועלים לתפקיד המנכ"ל, אך אין מועמד מובהק. כמו כן לא נפסלת האפשרות שדווקא מועמד חיצוני ינחת על כס המנכ"ל.

הסיטואציה בבנק הפועלים מעניינת שכן הבנק הפך לבנק ללא גרעין שליטה לפני פחות משנה כששרי אריסון החליטה למכור את המניות בבורסה, ובאופן מיידי נציגיה בדירקטוריון התפטרו. בפועל ההחלטה על מינוי המנכ"ל הבא נמצאת בידיו של היו"ר עודד ערן. ערן נחשב לאדם חכם, שקט וסולידי. הוא הותיר את הדומיננטיות של ניהול הבנק הגדול בישראל בידי פינטו, אך כעת על כתפיו מונחת ההחלטה הדרמטית של מינוי מנכ"ל חדש, שיהפוך לדמות החזקה בבנק.

גורמים המכירים את ערן מציינים כי סביר שיחפש דמות רגועה ומתונה, ושאינה שנויה במחלוקת לתפקיד המנכ"ל. במערכת הפיננסית מעריכים כי גם לפינטו תהיה השפעה על מינוי מחליפו לתפקיד, ואם אכן כך, אז קיים סיכוי גבוה יותר כי יהיה זה מינוי פנימי מתוך הנהלת הבנק. קשה לדעת איך תתנהל הדינימיקה לבחירת המנכ"ל החדש, בוודאי במקום עם פוליטיקה ארגונית מפותחת כמו בנק הפועלים.

2. מועמד פנימי או חיצוני?

בורסת השמות רועשת וגועשת בדבר המועמדים לתפקיד. בתוך הנהלת הבנק יש לא מעט מועמדים לתפקיד. בין המועמדים ניתן לציין את גולן שרמן, שאמנם מונה רק לפני כשנה לחבר הנהלה כראש חטיבת החדשנות, אך נחשב למנהל מנוסה ומוערך בבנק. מועמד נוסף הוא ארז יוסף, ראש חטיבת אסטרטגיה משאבים ותפעול. יוסף נחשב למקורב לפינטו ובאופן לא רשמי למספר 2 בבנק כיום. מועמדים רלוונטיים נוספים מההנהלה הם ידין ענתבי, ראש חטיבת שווקים פיננסים ולשעבר המפקח על הביטוח ושוק ההון, וצחי כהן ראש החטיבה העסקית בבנק.

לאורך השנים ידע בנק הפועלים לייצר עתודה ניהולית, ולכן כמעט תמיד מונה מנכ"ל מתוך הנהלת הבנק. אלא שקיים תרחיש סביר שדווקא הפעם ינסה דירקטוריון הבנק להביא מועמד חיצוני לתפקיד. החלטה שכזו תהיה לא טריוויאלית והיא עלולה להתפרש בקרב חלק מחברי ההנהלה הרואים עצמם מועמדים לתפקיד כאי אמון, ואולי אף להביא לזעזועים בהנהלה ולעזיבות.

במערכת הפיננסית מסמנים את לילך אשר טופילסקי כמועמדת חיצונית בולטת לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים. ראשית, אשר טופילסקי הגיעה מבנק הפועלים ומכירה אותו היטב, כך שמינויה הוא לא ממש מינוי חיצוני. בנוסף לכך, היא הפגינה כישורי ניהול וביצועים גבוהים בתפקידה הנוכחי כמנכ"לית בנק דיסקונט. גורמים המכירים את אשר טופילסקי מעריכים כי היא לא תרצה לעזוב את דיסקונט, בעיקר כאשר אמרה באחרונה בעת פרסום דוחות הבנק שיש לה עוד הרבה תוכניות לגבי דיסקונט. כמו כן בדיסקונט היא נמצאת כרגע במסלול המראה אחרי כמה שנים בהם היא עבדה שם קשה, בעוד בפועלים היא תצטרך לבנות מחדש תוכנית אסטרטגית. יחד עם זאת, במערכת הפיננסית מעריכים כי אם תגיע לאשר טופילסקי הצעה קונקרטית לנהל את הבנק הגדול בישראל, לא בטוח שהיא תצליח לסרב לה.

שם נוסף המוזכר כמועמד ראוי הוא קובי הבר. הבר נחשב למנהל מוערך ואהוד בעולם הפיננסים. יש לו ניסיון בנקאי, שכן בתפקידיו הקודמים כיהן כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי וכסמנכ"ל הכספים של הבנק. יחד עם זאת, הבר התמנה למנכ"ל ביטוח ישיר לפני פחות משנה, ולכן אין זה טריוויאלי שירצה לעזוב אחרי זמן קצר יחסית בתפקיד.

שם נוסף שנמצא בבורסת השמות הוא אלי כהן, שמכהן כיום כמנכ"ל מקורות. כהן מכיר היטב את בנק הפועלים בו כיהן כראש מטה השיווק. בעבר כיהן כהן כממונה על השכר במשרד האוצר.

3. האתגרים: מהחקירה ועד מיקוד עסקי

בנק הפועלים הוא אמנם מכונה משומנת שמדפיסה רווח שנתי של מעל 3 מיליארד שקל מפעילות שוטפת. ובכל זאת בפני המנכ"ל החדש עומדים לא מעט אתגרים. ראשית, המנכ"ל החדש כמובן יצטרך להסיר את עול החקירה בארה"ב. פינטו אמנם אמר כי יעשה הכל בכדי לסיים את החקירה לפני חילופי התפקידים, אבל הדבר תלוי בעיקר ברשויות האמריקאיות, שהן לא ממש צפויות.

כמו כן בפני המנכ"ל החדש יש גם אתגרים בתחום ההון האנושי - האם להמשיך ולשים דגש על התייעלות מאסיבית כפי שנעשה בבנק מזה כעשור, כיצד אפשר לשפר את היחסים עם ועד העובדים שהפכו למתוחים בשנה האחרונה על רקע הניסיונות לגבש הסכם שכר חדש, שטרם התקדם, ואיזה הסכם יגובש.

האתגר המרכזי יהיה לבנות תוכנית אסטרטגית ומציאת מקורות הכנסה חדשים לבנק בעידן החדש בו הוא מנותק מישראכרט, וצריך להתמודד עם יוזמות רגולטוריות שמהוות איום על הרווח בהם מאגר נתוני אשראי, מערכת למעבר מהיר בין חשבונות ועוד. מתוקף היותו של בנק הפועלים הבנק הקמעונאי הגדול ביותר, הוא צפוי להיות הנפגע המרכזי מהיוזמות השונות להגברת התחרות. החלומות על מנועי צמיחה בחו"ל, אפשר להעריך, ככל הנראה לא יתגשמו.

תהליך כזה אינו פשוט - ייקח כשנה עד שייכנס בפועל מנכ"ל חדש לתפקיד, ועוד כשנה עד שיגבש תכנית אסטרטגית והנהלה. מי ירוויח מכל זה? בעיקר בנק לאומי, שם ישנה יציבות בהנהלה. לא נראה שהמנכ"לית רקפת רוסק עמינח צפויה לעזוב בקרוב, והיא כבר יודעת לאילו כיוונים היא רוצה לקחת את לאומי, בזמן שהמתחרה הגדול שלה נכנס כעת לתקופה של אי ודאות.