תחקיר "ווירד": כך נראו 15 חודשי הגיהנום של פייסבוק

התחקיר של המגזין האמריקאי נותן הצצה להתמודדות של הרשת החברתית עם שערוריית קיימברידג' אנליטיקה והיחסים הרעועים עם מייסדי אינסטגרם

מארק צוקרברג, גרסת 2019 / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, גרסת 2019 / צילום: Shutterstock

תחקיר מקיף של מגזין "ווירד" (Wired) חושף פרטים חדשים על ההתמודדות הפנימית בפייסבוק במהלך שנת 2018, הקשה בתולדותיה. התחקיר מתבסס על ראיונות עם 65 עובדי פייסבוק בעבר ובהווה, ותחת הכותרת "15 חודשים של גיהנום" הוא נותן בין היתר הצצה פנימית להחלטה בפייסבוק שלא להגיב באופן פומבי במשך חמישה ימים אחרי שהתפרסמה שערוריית  קיימברידג' אנליטיקה, למרות הזעם הציבורי הרב כלפי החברה באותם ימים. במסגרת השערורייה נחשף כי פרטים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק דלפו לידי חברת הייעוץ הפוליטית. סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, מספר שתיים בחברה, הודתה כעת כי זו הייתה טעות להמתין. "אלה היו חמישה ימים מאוד מאוד ארוכים", אמרה ל"ווירד", והסבירה כי העיכוב נבע מכך שבפייסבוק לא ידעו איך להגיב מפני שבאותו זמן לא היו להם את כל הפרטים על התקרית.

לפי התחקיר, גם כשבפייסבוק החליטו שהגיע הזמן שמנכ"ל החברה מארק צוקרברג ידבר באופן ציבורי על השערורייה וקבעו ראיון ראשון עם "CNN", צוות "CNN" שהגיע למטה פייסבוק זכה ליחס חשדני עד כדי כך שאנשי הצוות לוו לשירותים על ידי עובדי פייסבוק. במהלך השתיקה התקשורתית הארוכה עובדים רבים לא הבינו למה בכירי החברה לא מטפלים במשבר, אך כשצוקרברג הגיע לשני השימועים בפני הסנאט והקונגרס, עובדי מטה החברה במנלו פארק התעודדו מהבורות שהפגינו המחוקקים והריעו בקול רם לתשובותיו של צוקרברג, בזמן שצפו בשימועים בשידור חי. התשובה המפורסמת שהעניק צוקרברג במהלך השימוע - "סנטור, אנחנו מריצים מודעות" לסנטור אורין האטץ' שהפגין חוסר ידע כששאל את צוקרברג "איך החברה מרוויחה כסף אם השימוש בפלטפורמה הוא בחינם", אף הודפס במהרה על חולצות שעובדים לובשים במנלו פארק.

התחקיר נגע גם למשבר בין פייסבוק לאינסטגרם, שפייסבוק רכשה תמורת מיליארד דולר, והביא בסופו של דבר לעזיבת שני מייסדי אינסטגרם קווין סיסטרום ומייק קריגר את החברה. בין היתר נכתב כי בפייסבוק החלו לדאוג שהפופולריות של אינסטגרם מייצרת קניבליזציה ופוגעת באפליקציית פייסבוק. בעקבות זאת, צוקרברג ביקש מחביאר אוליבן, האחראי על צמיחה בחברה, רשימה של דרכים שבה פייסבוק תומכת באינסטגרם ומסייעת להביא אליה משתמשים, כמו האפשרות לפרסם תמונה במקביל באינסטגרם ופייסבוק, והאפשרות של משתמשי אינסטגרם לחבר את האפליקציה לרשימת החברים שלהם בפייסבוק כדי לקבל המלצה על משתמשים לעקוב אחריהם. ב-2018 צוקרברג הודיע למייסדי אינסטגרם כי הוא מתכנן להפסיק את כל אמצעי התמיכה האלו.

עוד ב-2014 צוקרברג אף הורה, לפי "ווירד", לבכירים להפסיק להתראיין לכתבות פרופיל במגזינים מבלי לקבל קודם לכך אישור ממנו או מסנדברג. חלק מעובדי פייסבוק אמרו ל"ווירד" כי הסיבה מאחורי הצעד הייתה להקשות על יריבים למצוא עובדים לגיוס מתוך פייסבוק, אך אחרים טוענים שזה היה מאמץ ישיר כדי לעצור את הכיסוי התקשורתי החיובי הרב לו זכה סיסטרום.