מתניעים את ההנפקה: הרוד שואו של חברת תשתיות התשלומים שב"א ייצא לדרך בחודש הבא

אתמול חתם בנק הפועלים על הסכם למכירת 10% מהחברה למאסטקארד תמורת 11 מיליון דולר • הערכות: גם ישראכרט בוחנת רכישת מניות שב"א

כספומט של שב"א / צילום: תמר מצפי
כספומט של שב"א / צילום: תמר מצפי

תהליך מכירת מניות הבנקים בחברת תשתיות התשלומים שב"א צובר תאוצה, ולפי הערכות בחודש הבא יחל הרוד שואו לקראת הנפקת החברה בבורסה. אתמול (ג') הודיע בנק הפועלים  כי הוא מוכר 10% ממניותיו בשב"א למאסטרקארד. לפני כ-3 שבועות פורסם ב"גלובס" על המגעים בין הצדדים, וכעת נראה כי הם הבשילו לכדי עסקה.

בבנק הפועלים מציינים כי בתמורה למניות הם יקבלו 11 מיליון דולר (כ-39 מיליון שקל). יחד עם זאת ראוי לציין כי מתוך סכום זה 9 מיליון דולר במזומן ועוד 2 מיליון דולר מגולמים כשירותים שתעניק מאסטרקארד לבנק. בגין העסקה צפוי בנק הפועלים לרשום רווח לפני מס של 27 מיליון שקל. כמו כן, במסגרת ההסכם בין הצדדים, הם הגיעו להבנות באשר למערכת היחסים הקיימת ושיתוף-הפעולה ביניהם, שצפוי להעמיק בעקבות הפרידה של בנק הפועלים מישראכרט.

נזכיר כי באחרונה מכר בנק לאומי גם כן 10% מחברת שב"א לויזה, וקיבל תמורת המניות 37 מיליון שקל במזומן. העסקאות הללו, המשקפות לשב"א שווי של כ-370 מיליון שקל, נעשות כחלק מיישום חוק שטרום. החוק קבע כי על הבנקים להיפטר מחלק מהחזקותיהם בחברת שב"א, ולהישאר עם החזקה מקסימלית של 10%. לאחר העסקה יישאר בנק הפועלים עם החזקה של 24.5% ממניות בשב"א.

חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) המפעילה את תשתית מערכת התשלום בכרטיסי אשראי, נשלטת כיום על ידי הבנקים, ומנוהלת על ידי משה וולף. על מנת לעמוד במגבלות חוק שטרום שמאפשרים החזקה מקסימלית של 10% בחברה, ניסו בחודשים האחרונים בחברה לקדם מהלך של הנפקה ומכירת המניות בבורסה.

בעלי המניות בשבא
 בעלי המניות בשבא

לא לאבד את הדיבידנד

לבנקים יש מוטיבציה לקדם את ההנפקה עד סוף השנה, שכן כל עיכוב מעבר לכך, יפגע בזכויותיהם בדיבידנד החריג שחילקה שב"א אשתקד בהיקף של 175 מיליון שקל. באחרונה פורסם ב"גלובס" כי ההנפקה שהייתה אמורה לצאת לדרך עד סוף הרבעון הראשון של 2019 מתעכבת בינתיים, ככל הנראה על רקע חילוקי דעות בין הבנקים.

כך למשל היו חילוקי דעות האם להנפיק רק את שב"א, או לבצע מיזוג בינה לבין החברה האחות שלה מס"ב, העוסקת בסליקת תשלומים. מצד אחד בין שתי החברות יש סינרגיה ותשתיות משותפות, והפרדתן די מלאכותית. מצד שני, החוק לא חייב את הבנקים למכור את החזקותיהם במס"ב.

אלא שנראה כי בתקופה האחרונה מתחדשים המאמצים להתניע את תהליך ההנפקה. לפי הערכות, לאחר חג הפסח תסתיים העבודה על הכנת התשקיף לחברה, וכאמור, בעוד מספר שבועות תחל החברה ברוד שואו בקרב המוסדיים לקראת ההנפקה.

גם המוסדיים מתעניינים

למרות ההתקדמות בתהליך של הנפקה, לא מן הנמנע כי נראה בקרוב עסקאות פרטיות נוספות כשם שפועלים ולאומי עשו בחודשים האחרונים. לפי הערכות, מי שבוחנת רכישת מניות בחברה היא חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שהפכה באחרונה לחברה ציבורית. מועמדת פוטנציאלית נוספת לרכישת המניות היא מקס (לשעבר לאומי קארד), אך לפי הערכות, נכון לעכשיו סיכוי נמוך כי היא אכן תעשה השקעה שכזו. גם המוסדיים מתעניינים ברכישת שב"א, אך כשהשקעה פיננסית, וסביר יותר שהם ירכשו את המניות במסגרת ההנפקה ולא בעסקאות פרטיות.

בסך הכל צריכים הבנקים למכור עוד כ-47% ממניות שב"א בכדי לעמוד במסגרת חוק שטרום. אולם כאמור, ייתכן ועד ההנפקה יתבצעו עסקאות נוספות, כך שההנפקה תכלול היקף נמוך יותר של סחורה שתימכר.