המשקיעים תובעים את אפל: הסתירה את הירידה במכירות בסין

בינואר נמחקו 74 מיליארד דולר משווי החברה ביום אחד, בעקבות הורדת תחזית ההכנסות הרבעוניות • לטענת התובעים, כשהמנכ"ל טים קוק נשאל קודם לכן בשיחת משקיעים על ביצועי אפל בשווקים מתפתחים, הוא התייחס לקשיים בהודו ובברזיל, אך הצהיר: "לא הייתי שם את סין בקטגוריה הזו"

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

תביעה ייצוגית נגד אפל, שהוגשה בבית משפט פדרלי באוקלנד, קליפורניה, מאשימה את חברת הענק בהונאת ניירות ערך, מאחר שלא חשפה מוקדם מספיק את הירידה בביקוש לאייפונים, בעיקר בסין - כך לפי דיווח של רויטרס.

כשאפל חשפה את הירידה במכירות במכתב למשקיעים שפרסם המנכ"ל טים קוק בינואר, בו הוריד את תחזית ההכנסות הרבעוניות של אפל לראשונה מאז השקת האייפון ב-2007, הדבר הוביל למחיקת 74 מיליארד דולר משווי החברה תוך יום.

את התביעה הגישו משקיעים שרכשו את מניית אפל  חודשיים לפני פרסום המכתב. בנוסף לאפל, גם המנכ"ל קוק וסמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי מוזכרים באופן אישי בתביעה כנתבעים.

התובעים טוענים כי הדרישה לאייפונים ירדה בעקבות המתחים בין ארה"ב לסין וההעדפה הגוברת של לקוחות להחליף סוללות עבור אייפונים ישנים על פני שדרוג, מה שגרם לאפל להוריד את כמות ההזמנות מספקים ולהוריד מחירים. בתביעה נטען כי כל הנקודות הללו לא הוסגרו על-ידי החברה למשקיעים בצורה שקופה, בין היתר בשל ההחלטה של אפל להפסיק לפרסם את מספר יחידות האייפונים שמכרה.

התובעים אף ציינו כי כשקוק נשאל בשיחת משקיעים ב-1 בנובמבר 2018 (היום בו אפל הודיעה על השינוי באופן פרסום הנתונים) על הביצועים של אפל בשווקים מתפתחים, הוא התייחס לקשיים במכירות בהודו ובברזיל, אך הצהיר כי "לא הייתי שם את סין בקטגוריה הזו".