מדגמים באוקראינה: קומיקאי יהודי ללא ניסיון נבחר לנשיא

לפי מדגמים, וולודימיר זלנסקי, שמשחק דמות של נשיא בסדרת טלוויזיה פופולרית, גרף 73% מהקולות בסבב הבחירות השני באוקראינה • הנשיא המכהן פטרו פורושנקו הצליח לקבל 25% בלבד

וולודימיר זלנסקי / צילום: רויטרס, Valentyn Ogirenko
וולודימיר זלנסקי / צילום: רויטרס, Valentyn Ogirenko

מדגמים של סבב הבחירות השני באוקראינה צופים מפלה קשה לנשיא המכהן, פטרו פורושנקו. כך, וולודימיר זלנסקי (41), קומיקאי יהודי ללא ניסיון פוליטי, זכה ב-73% מהקולות, בעוד שפורושנקו קיבל רק 25%. 

אם המדגמים אכן יתגלו כנכונים, זלנסקי, שמשחק דמות של נשיא בסדרת טלוויזיה פופולרית, ייקח את מושכות השליטה במדינה, שמתמודדת עם מצב כלכלי בעייתי, שחיתות ויחסים מתוחים מאוד עם רוסיה. אוקראינה היא המדינה השנייה הענייה ביותר באירופה נכון להיום, אחרי מולדובה. 

בסבב הראשון של הבחירות, זלנסקי הצליח לקבל כ-30% מהקולות בבחירות שהתקיימו בסוף מרץ. פורושנקו, איש העסקים המכונה "מלך השוקולד" האוקראיני (על-שם עסקיו בתחום דברי המתיקה), קיבל 17% בלבד.

זלנסקי הגיח במפתיע מחוץ למערכת הפוליטית והודיע לפני 3 חודשים בלבד כי יתמודד לנשיאות אוקראינה. במהלך השנים הוא שיחק בקומדיות רומנטיות, הפיק וביים סרטים וסדרות טלוויזיה, אך זכה להכרה ולאהדה ציבורית במיוחד משום שגילם מאז 2015 את דמותו של נשיא אוקראיני פיקטיבי בסדרת טלוויזיה בשם "משרת העם".

הסדרה מציגה את סיפורו של צעיר אוקראיני שהופך להיות נשיא המדינה אחרי סרטון וידאו ויראלי שהוא מפיץ, ובעיקר נאבק בשחיתות ובעסקנות הפוליטית. 3 שנים אחרי שהושקה, במקום לכתוב את הסדרה הפכה חברת ההפקה "רובע 95" למפלגה פוליטית, והנשיא מהטלוויזיה נחשב למועמד המוביל לעמוד בראש אוקראינה החל מסוף החודש. "אנשים אוהבים אותו (את הנשיא הטלוויזיוני)", אמר זלנסקי בראיון, "הם אוהבים את הערכים שהוא מייצג, את המלחמה בשחיתות".

וזה אכן היה המסר העיקרי שהוביל את השחקן הקומי להישג הגדול בבחירות. הייאוש באוקראינה אינו רק מהמצב הכלכלי, אלא גם מהמצב הפוליטי. שלל שערוריות ציבוריות קשרו את הנשיא המכהן פורושנקו למקורב שסחר בנשק עם רוסיה ולאוליגרכים אחרים, לצד האשמות בקניית קולות מסיבית, וסייעו לאאוטסיידר הפוליטי זלנסקי לנצח את הסיבוב הראשון, וכנראה שגם את הסיבוב השני.