כרטיסים למקורבים וחלוקת תפקידים לא תקינה: דוח מבקר המדינה על התנהלות מירי רגב בטקס המשואות

הכרטיסים שחולקו למקורבים בליכוד ובמשרד התרבות והספורט, נציגת התפוצות שביטלה הגעה והבמאי שהוחלף באורח לא תקין • המבקר יוסף שפירא בדק במהלך השנה האחרונה את הליך הקצאת הכרטיסים וההתנהלות סביב טקס הדלקת המשואות לציון שנת ה-70 לישראל - והממצאים מדאיגים

מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה! NEWS
מירי רגב בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ', וואלה! NEWS

הקרב פוליטי בצמרת הליכוד הוא אחד האירועים הזכורים מטקס הדלקת המשואות לציון שנת ה-70 לישראל. שרת התרבות והספורט מירי רגב, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו כיכבו אז בכותרות עם ניסיון ההשתלטות של ראש הממשלה על הטקס, הניסיון להזמין מנהיגים בכירים מהעולם לחגיגות, הוויכוח הקטנוני על משך הנאומים (במקום להותיר את הבמה לאדלשטיין כנהוג), וחלוקת מאות כרטיסי צפייה בחזרות הגנרליות ובטקס לעובדי משרד התרבות והספורט ולמקורבים לליכוד.

כעת, מבקר המדינה מפרסם את מסקנותיו מאותו אירוע. השופט בדימוס יוסף שפירא בדק במהלך השנה האחרונה את הליך הקצאת הכרטיסים והאירועים סביב טקס הדלקת המשואות, שנערך ב-18 באפריל בהר הרצל. הבדיקה התקיימה, לדברי המבקר, אחרי שבמשרדו התקבלו תלונות הנוגעות לאופן הקצאת ההזמנות לטקס. "במשרד המבקר התקבלו תלונות הנוגעות לאופן הקצאת ההזמנות לטקס, ובעקבות כך הוריתי להתחיל בביצוע ביקורת בעניין בלא דיחוי. זאת על מנת שיהיה סיפק בידינו לפרסם את הדוח עוד לפני יום העצמאות ה-71 כדי שהמלצותיי לתיקון הליקויים ייושמו החל מטקס זה", כתב שפירא בפתח הדוח.

הביקורת עסקה בהליכים המנהליים של בחירת מדליקי המשואות בטקס לציון 70 שנה למדינה ואופן חלוקת ההזמנות לטקס ולחזרות הגנרליות שקדמו לו. "מדובר בעניין רגיש ומעורר טענות מן הציבור", מציין המבקר.

מדליקי המשואות

לדברי המבקר, הליך בחירת מדליקי המשואות בוצע בחלקו באופן החורג מהתקנון, וגם אופן הקצאת ההזמנות היה לקוי ולא התיישב עם כללי מינהל תקין. בדוח עצמו מעיר המבקר שוועדת השרים לטקסים אמורה הייתה להציע מדליק משואה מיהודי התפוצות, אך התקנון לא קובע את הכללים לבחירת הנציג. "אין תיעוד לגבי הגוף הבוחר את נציג התפוצות, דרכי הבחירה ואמות המידה… ועדה ציבורית בחרה מועמדת מקרב התפוצות, שהומלצה מבין שתי מועמדות. בהמשך התברר שהמועמדת לא הייתה זמינה להגיע לארץ להשתתף בטקס ולכן מועמדותה נפסלה. לא נבחר מועמד אחר במקומה ולא היה נציג התפוצות בין מדליקי המשואות", כותב המבקר.

מבלי לנקוב בשמה מתכוון מבקר המדינה לבחירה בשחקנית היהודייה, מדענית המוח והפעילה החברתית מים ביאליק. אחרי שהוחלט שהיא תוזמן להדליק משואה, ועל אף שביאליק התלהבה מן האופציה הזו בחשבון הטוויטר שלה, הסתבר שהיא לא יכלה להגיע לארץ מאחר שהייתה מחויבת לצילומי פרק הסיום של הקומדיה "המפץ הגדול" בכיכובה, ומועמדותה בוטלה. אף מועמד אחר מן התפוצות לא הגיע בסופו של דבר. גם השנה שקלו לבטל את הדלקת משואה על ידי נציג התפוצות (וזאת רק שנתיים לאחר שרגב הובילה תוספת זו לטקס).

באשר לאפיזודת הזמנת נשיא הונדורס להדלקת משואה, המבקר מציין שבהכרזת משרד התרבות פורסם שנשיא הונדורס יגיע לטקס והוא יהיה מלווה של מדליק המשואה מטעם משרד החוץ. "בסופו של דבר נשיא הונדורס לא הגיע ולא לקח חלק בטקס" .

השרה רגב יזמה את הזמנת נשיא הונדורס כדי להצדיק את החריגה מן המנהג שהשתרש עד אז, שטקס הדלקת המשואות מובל ומנוהל על ידי יו"ר הכנסת. רגב רצתה לאפשר את הגעת ראש הממשלה להשתתף בטקס ולשם כך הוסיפה את הזמנתו של מנהיג זר, כדי שהפרוטוקול הדיפלומטי יחייב את נוכחות ראש הממשל באירוע. כל זה התנהל למורת רוחו של אדלשטיין אשר איים בשלב מסוים שהוא וכל משמר הכנסת יחרימו את הטקס. נשיא הונדורס, אשר הבין את המהומה הפוליטית שנקלע לתוכה, החליט לבטל את הגעתו.

מירי רגב ושרה נתניהו בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ' וואלה news
 מירי רגב ושרה נתניהו בטקס הדלקת המשואות 2018 / צילום: נועם מושקוביץ' וואלה news

חלוקת הזמנות למקורבים

המבקר קובע שההזמנות לא חולקו באופן מוסדר ובהתאם לכללים מחייבים אלא על פי נוהג רב-שנים, וחלקן הוקצו לבעלי תפקידים, יודעי דבר ומקורביהם, על חשבון הציבור הרחב. "מפליאה העובדה שבחלוף 70 שנה ממועד קום המדינה עדיין לא נקבעו כללים להקצאת ההזמנות", הוא מסכם.

ברחבת הטקס בהר הרצל היו כ-6,860 מושבים זמינים. לטקס הראשי נערכו שתי חזרות גנרליות ב-15 באפריל וב-16 באפריל, כך שסך המושבים הזמינים היו כ-20,570 מושבים. עלות הפקת הטקס הייתה 22 מליון שקל. המבקר מציין שמרכז ההסברה, גוף הפועל תחת משרד התרבות והספורט חילקו 18,801 הזמנות (91%) וגם זה נעשה בחוסר סמכות. בראש מרכז ההסברה עומד מושיק אביב (מאז 2015), והוא גם יו"ר הוועדה הציבורית הבוחרת את מדליקי המשואות. 

המבקר מציין שמשרד התרבות והספורט, באמצעות מרכז ההסברה, לא סיפק למבקר המדינה את האסמכתאות לחלוקת הכרטיסים. "בפועל, יותר מ-500 מושבים ביציע המרכזי בטקס, שלא נמצאו אסמכתאות על הקצאתם, אוישו על ידי בעלי תפקידים במשרד התרבות, דבר המעורר חשש כי ההזמנות למושבים ניתנו לבעלי תפקידים ולמקורבים תוך מניעת זכות מן הציבור הרחב".

עוד כותב המבקר שלמעלה מ-1,700 איש קיבלו 4,138 הזמנות - כלומר יותר משתי הזמנות לאדם. מעל ל-200 איש קיבלו הזמנות למספר אירועים. "נוצר מצב שבו הלכה למעשה יודעי דבר ומקורביהם קיבלו יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת הזמנות מחברת ההפצה. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלות משרד התרבות".

לדברי המבקר, מרכז ההסברה מסר למשרד מבקר המדינה רשימות סגל א' חסרות וללא סדרי קדימיות, ניהול הרשימה בוצע באופן לקוי ולא חולקו הזמנות לכל מי שפורט ברשימה.

באשר לחלוקת הזמנות לציבור, מציין המבקר, כי רק שליש ממספר המושבים הכולל הוקצה לציבור הרחב. מרכז ההסברה לא פרסם אמות מידה לחלוקת הזמנות לציבור ולא את הדרכים והמועמדים בהם יכול הציבור לפנות כדי לקבל הזמנה. מרכז ההסברה לא השיב לפונים שבקשתם לקבל הזמנות לטקס נדחתה, הוא יצר ציפיות שווא בקרב הציבור ונהג בחוסר שוויון. עוד מציין המבקר שלא פורסמה הודעה על אפשרות להשיג כרטיסים לחזרות הגנרליות.

בדוח מצוין שיש פערים גדולים, עד כדי מאות הזמנות, בין הדיווחים שהעביר משרד התרבות (מרכז ההסברה) למבקר המדינה לבין מספרי ההזמנות שקיבלו גופים כגון צה"ל, המשטרה ויד לבנים.

הזמנות למקורבים ולאנשי ליכוד

עוד מציין המבקר כי משרד התרבות הקצה 467 הזמנות למשרד ראש הממשלה ולאחר מכן, "לאור בקשות שהגיעו ללשכת שרת התרבות מראשי ערים, ראשי מועצות וחברי מועצות ואנשי השלטון המקומי, הורתה השרה רגב להקצות הזמנות נוספות באמצעות מרכז השלטון המקומי. בפועל חולקו 572 הזמנות במשרדי השלטון המקומי, לשם הגיעה רכזת מטעמה של השרה וחילקה על פי הנחיות אחת מעוזרותיה של השרה רגב".

"משרד התרבות (מרכז ההסברה) מסר 80 הזמנות לטקס למנהלת לשכת יו"ר הליכוד, אבל לא נמצא שחולקו הזמנות באופן דומה לנציגים של מפלגות אחרות" .

עובדי משרד התרבות

מרכז ההסברה חילק ללשכת השרה רגב, ללשכת מנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי, ולעובדי מרכז ההסברה מעל 700 הזמנות לטקס המרכזי 11% מכלל ההזמנות שהוקצו לטקס הזה. 270 הזמנות חילק משרד התרבות לעובדי המשרד לחזרה הגנרלית. "משרד התרבות מסר כי כך היה נהוג במשך שנים וכי רוב ההזמנות הועברו לעמיתים שלהם במשרדי ממשלה אחרים. חלוקת הזמנות לעובדי משרד התרבות, במיוחד כאשר הציבור הרחב משווע לקבלת הזמנות, אינה מתיישבת עם החובה לנהוג בהגינות, בשוויון וללא משוא פנים ועם עקרון היסוד שלפיו עובדי הציבור הם נאמני הציבור", כתב שפירא.

החלפת במאי הטקס

שפירא מציין שמשרד התרבות בחר בבמאי לטקס, אשר לא יכול היה לעמוד בהתחייבויות ואז ועדת המכרזים לא דנה בביטול זכייתו ובחירת הבמאי שהגיע למקום שני במכרז. "במקום זאת, ימים בודדים לאחר החלטה על זכייתו, אפשר משרד התרבות למציע שנבחר להחליף את כל בעלי התפקידים בצוות שהציע הבמאי הכשיר השני, אף שהחלפה זו הייתה שינוי מהותי בהצעת המציע".

הוא מציין שוועדת המכרזים אישרה את החלפת הבמאי בדיעבד, ההצעה שזכתה במכרז לא יושמה בפועל. "עולה חשש כי עניין החלפת הבמאים לא היה תקין", כותב שפירא.

עוד מצוין בדוח כי יועץ תקשורת בהתנדבות של שרת התרבות, מאיר סוויסה, הועסק גם על ידי מפיק הטקס, חברת בנדה, שנשכרה על ידי משרד התרבות. "בכך יש טעם לפגם", קבע המבקר.

המלצות

מבקר המדינה ממליץ לממשלה לאשר תקציבי טקס במועד מוקדם מספיק כדי לאפשר תהליכי עבודה סדורים ולהקפיד שיו"ר הועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות יתנהל בהתאם לתקנון. בנוסף הוא ממליץ שמרכז ההסברה במשרד התרבות הספורט יתנהל בשקיפות, יפרסם את מספר ההזמנות שיופצו ואת אמות המידה לחלוקה. "עליהם לפעול בשוויון וללא משוא פנים בהתאם לעקרון היסוד שהם עובדי ציבור ונאמניו".