בצל הגבלת השכר במגזר הפיננסים: שי פלדמן עובר מ-AIG ישראל לניהול יבואנית הרכב סמל"ת

לאחר שש שנים כמנכ"ל AIG ישראל, מצטרף פלדמן לאייל לפידות ולרביב צולר, שעזבו באחרונה את ענף הביטוח לטובת ענפים אחרים • קבוצת סמל"ת החזיקה ב-2018 3.8% מכלל המכירות בשוק הרכב הישראלי

שי פלדמן / צילום: תמר מצפי
שי פלדמן / צילום: תמר מצפי

עוד מנכ"ל של חברת הביטוח עוזב את הענף ועובר לענף אחר בצל תקרת השכר שקיימת רק בסקטור הפיננסים: שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, עובר לתפקיד מנכ"ל קבוצת סמל"ת, מיבואניות הרכב הגדולות בישראל ושבבעלותו של איש העסקים מיכאל לוי.

פלדמן יחליף את אורי להב, שבדצמבר האחרון הודיע על עזיבתו לאחר כ-10 שנים בתפקיד. עד לכניסתו לתפקיד בפועל של פלדמן, ישמש עומר לוי, משנה למנכ"ל סמל"ת, כממלא מקום מנכ"ל הקבוצה.

פלדמן עוזב את AIG ישראל לאחר כשש שנים כמנכ"ל, והוא מצטרף בכך לאייל לפידות שהודיע לאחרונה כי יעזוב את הפניקס לטובת תפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי, ולרביב צולר, שעזב אשתקד את ישיר איי.די.איי - המוכרת כ"ביטוח ישיר" - לטובת תפקיד מנכ"ל כיל. המשותף לכל השלושה, מעבר להצלחה בתפקיד והרצון באתגר חדש, הוא שבענף הפיננסים ישנה תקרה קשיחה לשכר שניתן לקבל - דבר שלא קיים בענפים אחרים.

פלדמן בן ה-45 התחיל את דרכו המקצועית ב-AIG ישראל כסטודנט במוקד הטלפוני בשנת 1998, כשנה לאחר הקמת הפעילות של הקונצרן הבינלאומי בישראל. לאחר מכן הוא התקדם במעלה החברה, בתחומי ניהול המוצר והמכירות, עד שהתמנה לסמנכ"ל השיווק והמכירות. לאחר מכן הוא עזב את החברה בישראל לטובת תפקידי ניהולי בחברה הגלובלית.

בחו"ל הוא כיהן בתחילה כמנכ"ל חברה-בת של AIG במערב אירופה ולאחר מכן עבר להונג קונג, שם ניהל את כל ההפצה באסיה. בתפקידו האחרון לפני החזרה לארץ, הוא כיהן כסמנכ"ל השיווק של אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. בין לבין הוא כיהן גם שנתיים כמנהל של פעילות פיננסית בשווייץ, שאינה בבעלות AIG העולמית. ב-2013 הוא שב לחברה שבה החל את דרכו המקצועית, והפעם כמנכ"ל AIG ישראל.

בשנותיו כמנכ"ל AIG ישראל, פלדמן רשם כמה הצלחות ניכרות, כשהחברה בניהולו הפכה לחברה של קבע בצמרת דירוגי השירות בענף הביטוח שפרסמה רשות שוק ההון. כמו כן, הוא הפך את החברה לבעלת נוכחות דיגיטלית מובחנת ומובילה. דברים אלה, וההקפדה שלו על הרווחיות החיתומית של החברה, סייעו לחברה וגם הפכו אותו לאחד מהמועמדים המובילים במירוץ שהתרחש אשתקד לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח, ושבסוף ניתן ליורם נוה.

לפלדמן היכרות מסוימת עם שוק הרכב, מעצם היותו מנכ"ל חברת ביטוח שחלק מהותי מפעילותה הוא בתחום ביטוחי הרכב. עם זאת, שלא כמו בחברות הביטוח המסורתיות שעובדות מול סוכני הביטוח, עיקר המומחיות ב-AIG ישראל היא במכירה ללקוח הקצה מהסקטור הפרטי. עם זאת, עתה הוא יגיע למקום מאתגר - הן ברמה האישית והן בכפוף לתחרות בשוק הרכב.

קבוצת סמל"ת (סוכנות מכוניות לים התיכון) ביצעה בעשור האחרון התרחבות מואצת באמצעות רכישת ו/או קבלת מותגים שהוחזקו על ידי קבוצות ייבוא אחרות. העסקאות הבולטות היו רכישת זיכיון סובארו תמורת כ-200 מיליון שקל ורכישת זיכיון קרייזלר-ג'יפ מקבוצת מכשירי תנועה תמורת סכום שהוערך בכ-120 מיליון שקל. בנוסף פעילה החברה בתחום הרכב הכבד והרכב הדו-גלגלי ושותפה באוטו-איטליה, יבואנית פרארי ומזראטי. לחברה יש גם פעילות ברומניה.

המותג סובארו הפך בשנים האחרונות למותג הדומיננטי של מכשירי תנועה וחיפה במידה רבה על הדעיכה ההדרגתית במכירות המותג האיטלקי פיאט. קבוצת סמל"ת סיימה את 2018 במקום ה-8 בדירוג קבוצות ייבוא הרכב עם 10,320 מכירות, כ-60% מהן של רכבי סובארו, ונתח של כ-3.8% מכלל המכירות באותה שנה. את הרבעון הראשון של 2019 סיימה הקבוצה עם נתח שוק של 3.2% בלבד.

הקבוצה נחשבת לבעלת קשרים הדוקים עם הנהלת סובארו, שמתייחסת לישראל כאחד משווקי המפתח שלה. ככל הידוע, פועלת כיום סמל"ת להתרחבות עסקית נוספת, ייתכן שבאמצעות זיכיונות יבוא רכב מסין.