"קיים סיכוי לא מבוטל שבנק ישראל יעלה ריבית בפגישתו הבאה"

אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, ממליץ על חשיפה בינונית-גבוהה לשוק המניות וחשיפת יתר בשווקים במדינות המתפתחות, ומעריך כי בנק ישראל עשוי להעלות את הריבית בפגישה הבאה במיוחד אם מדד אפריל יהיה גבוה יחסית • מעריך כי ירידת התשואות בישראל מעלה סיכון בשוק האג"ח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

נתוני הצמיחה החזקים של הכלכלה האמריקאית שפורסמו ביום שישי האחרון העלו את הספקולציות כי הפד עשוי לשנות כיוון ולעלות את הריבית. עם זאת, לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, ההפתעה החיובית מנתוני הצמיחה מסתירה לא מעט בעיות, בהן הבולטות של הייצוא האמריקאי ברבעון הראשון שבאה נוכח נתוני הייבוא החלשים, וגם התרומה של הגידול במלאי הנפט האמריקאי שבאה עקב אי הוודאות בעקבות מלחמת הסחר יותר מאשר מהיערכות להגברת הביקושים בעתיד.

ז'בזינסקי מציין כי שוקי האג"ח בעולם נמצאים תחת לחץ לירידת תשואות, בין היתר, בשל נתוני אינפלציה חלשים מהצפוי בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, הונג קונג ועוד, וכן על רקע המסרים ה'יוניים' של הבנקים המרכזיים. "ביפן הודיעו שהריבית לא תעלה עד 2020; הבנק המרכזי של שבדיה דחה העלאת הריבית המתוכננת עד לתחילת השנה הבאה; הבנק המרכזי של קנדה הותיר את הריבית ללא שינוי והשמיט את המשפט שמדבר על העלאת הריבית בעתיד", ציין ז'בזינסקי.

גורם נוסף שמספק לחץ על תשואות האג"ח בעולם, כותב ז'בזינסקי, מיוחס לצפי הריבית בארה"ב כאשר שוק החוזים על הריבית בארה"ב מתמחר הורדת ריבית עד סוף השנה בהסתברות גבוהה. עם זאת, כלכלני מיטב דש צופים כי הכלכלה האמריקאית תשתפר במחצית השנה השנייה של 2019 ולכן מעריכים כי הסיכוי להורדת הריבית על ידי הפד נמוך יחסית. "יחד עם זאת", כותב ז'בזינסקי, כי "יתכן שגם בכלכלה מתחזקת האינפלציה תהיה נמוכה עד כדי כך שתאפשר ל- FED להוריד ריבית. כתוצאה מהתגברות הערכות להורדה אפשרית של הריבית בארה"ב, תלילות העקום האמריקאי עלתה בכל חלקיו".

לגבי השוק המקומי, כותב ז'בזינסקי, כי "למרות הנטיות 'היוניות' של הבנקים המרכזיים בעולם קיים סיכוי לא מבוטל שבנק ישראל יעלה ריבית בפגישתו הבאה בהתבסס על הגורמים המקומיים, ובמיוחד אם מדד המחירים לחודש אפריל יהיה גבוה יחסית". להבדיל מהעולם, בישראל הנתונים הכלכליים השתפרו לאחרונה, הוסיף. ז'בזינסקי מציין כי האינפלציה בישראל יציבה ואף נמצאת בעלייה, וכי ירידת התשואות בישראל מעלה סיכון בשוק האג"ח המקומי. לדבריו, היחס בין סיכוי לסיכון בשוק האג"ח המקומי אינו אטרקטיבי.

נזכיר כי בדיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הוחלט להשאיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%. בכל ההחלטות שעברו מאז העלאת הריבית האחרונה, ההחלטה שלא להעלות ריבית התקבלה פה אחד. עם זאת, בהחלטה האחרונה, ארבעה חברי ועדה תמכו בהותרת הריבית ברמה זו, ואילו חבר אחד תמך בהצעה להעלאות את הריבית ל-0.5%, בטענה כי הריבית הנוכחית אינה תואמת את מצב המשק, היות שהאינפלציה נמצאת זה זמן מה בתוך תחום היעד.

לגבי עונת הדוחות לרבעון הראשון, כותב ז'בזינסקי, כי "עונת הדוחות המוצלחת יחסית לציפיות צפויה לתמוך בשוק המניות בחודשים הקרובים אם הנתונים הכלכליים יצביעו על המשך הצמיחה בארה"ב ושיפור בכלכלה העולמית", כותב ז'בזינסקי. לדבריו, למרות החששות מהאטה שוקי המניות הפגינו יציבות נוכח עונת הדוחות המוצלחת יחסית בארה"ב. לאחר פרסום תוצאותיהן הכספיות של מחצית מהחברות, כ-79% מהן היכו את התחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק - נתון כמעט הגבוה ביותר בשנים האחרונות, מציין ז'בזינסקי. עם זאת, מאחר והתחזיות היו נמוכות מלכתחילה יש לקחת את ההצלחה בערבון מוגבל שכן הרווחיות של החברות ירדה לראשונה מאז שנת 2016.

בשורה התחתונה, במיטב דש ממשיכים להמליץ על חשיפה בינונית-גבוהה לשוק המניות, וחשיפת יתר בשווקים במדינות המתפתחות.