הסוחרים המקומיים לא עוצרים את נשימתם: "לא בטוח שישתלם לנו להיכנס לאמזון"

מנכ"ל אתר פארם: "ברור שאמזון יכולה לתת לאתרים קטנים יותר חשיפה וטראפיק, אבל האתרים יצטרכו לשלם על החשיפה הזו" • יצרן קוסמטיקה ומזון: "יש למוצרים שלנו תקנים אירופאים, ואמזון דורשת שנביא עוד אישורים. זה יעלה לנו עשרות אלפי שקלים"

שאול סלם, מנכ"ל אתר הפארם מדי-לינק / צילום: רמי חסון
שאול סלם, מנכ"ל אתר הפארם מדי-לינק / צילום: רמי חסון

"אני לא ממש יודעת איך הפלטפורמה של אמזון עובדת", "את יכולה לתת לי קשר שם?", "עוד לא שקלנו את הנושא", "אני לא חושבת שאמזון מתאימה לעסק כמו שלי" - אלה רק חלק מהתשובות של מעצבי אופנה וסוחרים מקומיים אחרים לפניית "גלובס" האם בכוונתם להיכנס לפלטפורמה של אמזון עם הבשורה שנחתה אתמול על השוק הישראלי.

למעשה, נדמה כי ההתלהבות - לפחות בקרב העסקים הקטנים - די מתונה. הם לא עצרו נשימתם הבוקר (ד'), והם לוקחים את הזמן ללמוד ולשקול האם אמזון תוכל למנף אותם, מבלי להיכנס לעולם שלה מתוך לחץ או מתוך חשש.

"גם אני קיבלתי פנייה מאמזון להצטרף לאתר ולפרסם את מוצרי שם", אמר ל"גלובס" שאול סלם, מנכ"ל אתר הפארם מדי-לינק. לדבריו, "החלטתי לא לעשות זאת משום שאין בזה כל היגיון בשלב זה".

מבחינת סלם, בפורמט הנוכחי שאמזון מציעה (לפיו הסוחרים משלחים בעצמם את המוצרים בתנאי המשלוח שאמזון מכתיבה, ללא מרכז לוגיסטי, מר"ח), אין שינוי באופי העבודה. "גם כיום אני הוא זה שמשלח את החבילות ומטפל בכל הלוגיסטיקה, וכל עוד אין לאמזון מרכז לוגיסטי ומשלוחים בישראל, כל מה שקרה אתמול זה בעצם תרגיל נחמד ביחסי ציבור, שמטרתו להזרים טראפיק ישראלי לאמזון ולגרום למוכרים להוציא כסף על פרסום. בצורה הזו הם לא מביאים לי שום ערך מוסף וגם לא ללקוחות שלי, שכבר היום מקבלים את החבילות שלהם עד הבית עד 48 שעות ולרוב אפילו פחות מכך" .

ומה לגבי החשיפה בפלטפורמה הגדולה ביותר בעולם?

"ברור שאמזון הוא אתר גדול שיכול להעניק לאתרים קטנים או צעירים יותר חשיפה וטראפיק, אבל כדי שזה יקרה, ברור שהאתרים יצטרכו לשלם על החשיפה הזו, כדי שיקבלו מיקומים טובים יותר ואת כל הכלים שיש לאמזון לתת לכל מי שמשלם לה הרבה כסף. לאתרים מבוססים יותר אין כדאיות לעשות את זה, כי הם גם ככה מקודמים טוב בחיפושי גוגל ומשקיעים כספים בכלים שונים בעצמם, ולא בטוח שבשלב הזה אמזון יביא לה יותר מכירות".

יצרן ישראלי של מוצרי קוסמטיקה ומזון סיפר לנו על "חסם מאוד רציני". ראשית, הוא מספר על דרישות מחמירות של אמזון לאישורים ולתעודות לפי תקנים משלה בכל הנוגע למוצרי מזון למשל. "יש למוצרים שלנו תקנים אירופאים, ואמזון דורשת שנביא עוד אישורים. זה מהלך שיעלה לנו עשרות אלפי שקלים", הוא אומר.

סוגיה אחרת שהוא מעלה מתייחסת לדרך המכירה באתר. לדבריו, "לסוחר קטן כמוני יש גם אופציה להיכנס לחנות קיימת - פונים אליי לא מעט סוחרים שכבר פועלים באמזון ומציעים לי להיכנס - הם מבקשים תשלום חודשי קבוע, לא הכנסות של אחוזים מהמכירות, ואלה סכומים שמגיעים ל-15-20 אלף שקל בחודש.

"כאן נכנסות בנוסף עלויות של פרסום כדי להופיע בדף הראשון בשורת החיפושים. לעסק שמרוויח 1.5 שקל על כל שקל שהוא מוכר - להיכנס לבור כזה של הוצאה זה לגמור את העסק. בשביל 1,000 שקל רווח ההשקעה בפרסום היא של 2,000 שקל, מה גם שמחייבים אותנו על הקלקות ולא על קניות. יצרני קוסמטיקה גדולים שמתחרים איתי רואים את זה אחרת. מי שמוכר קרם באלפי שקלים עם רווח של מאות אחוזים, עושה תחשיב שונה. הגישה שלי אומרת שעדיף לפרסם בזול ובצורה עקבית ולשמור על קיום העסק".

מצד שני, לעסק כמו שלך אמזון יכולה לפתוח דלתות לשווקים בחו"ל?

"נכון, ואני מודע לזה, אבל אני לא יכול לממן את הכניסה לאמזון ואת הקמפיין. זו השקעה שיכולה להפיל עסק כמו שלי. אנחנו מסתפקים בשלב זה בלקוחות שבאים לחנות, גם מחו"ל, ומזמינים טלפונית". 

ואכן שחקנים גדולים יותר דוגמת ללין או אהבה, וכמוהם גם מותג טיפוח השיער הישראלי נטורל פורמולה, כבר נמכרים באמזון. בהמשך השנה מתוכנן מותג ישראלי נוסף, קרליין, להיכנס לזירה של אמזון. וגם בתחום הדרמה-קוסמטיקה, המותג sebocalm נמצא בתהליכי כניסה לאמזון ארה"ב, ולפי החברה, בימים אלה הם בוחנים ובודקים כניסה לאמזון ישראל. 

"אופציה מעניינת מאוד" 

אבל יש גם רוחות מכיוון אחר. ארז לוין, בעלי החנות LIGHT WAVE ברחוב בוגרשוב בתל-אביב, מספר כי עיקר הפעילות שלו היא במכירות אופליין בחנות. לוין מחזיק גם במותג האופנה Supply לאופנת רחוב, שגם הוא נמכר בעיקר בחנות ובשיעור זניח באתרים שונים. 

ארז לוין בחנות לייט וייב / צילום: אלכס פיטיגורסקי
 ארז לוין בחנות לייט וייב / צילום: אלכס פיטיגורסקי

פעילות האונליין של לוין מתקדמת במכירת סקייטבורדים דרך אתר עזריאלי, והודעת אמזון אתמול מבחינתו היא מעניינת. לדבריו, "אנחנו נמצאים בשלב שבו אנחנו בוחנים מהי הדרך הנכונה ביותר כדי להיכנס לפלטפורמה המקוונת, שמבחינתנו היא תגדיל לנו את עוגת המכירות ותאפשר לנו להגיע לשווקים בחול עם המותג הפרטי שלנו. אמזון מבחינתנו היא אופציה מעניינת מאוד, ונשקול אותה ברצינות".

לוין מספר כי האתגר הגדול של עסקי האופנה במכירות המקוונות נוגעות להחזרות לאור חוסר התאמות במידה או בגזרה, והוא סבור כי עסקים קטנים כמוהו, שהוא מגדיר כ"עסקי נישה", יכולים לקבל קפיצת מדרגה עסקית מעניינת בזכות אמזון, כאמור בעיקר לאור החשיפה לקהלים בחו"ל. 

רשת קמדן אנד שוז, המונה 20 חנויות נעליים בישראל (שבה 70% מנעלי המותג מיוצרות בארץ), מתכננת לפתוח בקרוב חנות באמזון העולמית (ארה"ב), אחרי היערכות שארכה מספר חודשים. עם הפרסום על כניסת אמזון לישראל, כוונת הרשת היא לבחון את התנאים בכדי לפתוח חנות גם בזירה הישראלית. הרשת מחזיקה בחנות אונליין משלה, שמחזור העסקאות בה דומה לכמה סניפים ביחד.