בעקבות ההולכים: קרובי הנופלים מדריכים סיורים לזכרם

מיזם חדש, "בשביל הנופלים", מוציא סיורים שהם מעין צוואה בלתי כתובה: להמשיך לטייל, לצעוד בשבילים, לאהוב את הארץ

אנדרטת הצבי הבודד מעל קריית ענבים / צילום: יותם יעקובסון
אנדרטת הצבי הבודד מעל קריית ענבים / צילום: יותם יעקובסון

בכל פעם שאני מבקר במגדל החסידות שבפינה הצפון-מזרחית של חומות ירושליםאני מתמלא הרהורים נוגים, ולא רק בגלל שכאן הציע אבי נישואים לאמי, אלא בגלל שלא רחוק ממנו נפל חובי, יעקב עילם ז"ל, חברו הטוב של אבי שאותו מעולם לא זכיתי להכיר. מהמגדל נשקף ואדי יהושפט, שבו אירע הקרב הקשה במהלך הפריצה לירושלים במלחמת ששת הימים. במסגרת טעות בניווט, קרב כוח צה"לי לחומות ונחשף לאש כבדה שנפתחה לעברו. חובי נרתם לחילוץ הפצועים תחת אש ולא ויתר, עד שנהרג. בזכות אומץ לבו קיבל לאחר מותו עיטור מופת.

את חובי הכרתי רק מסיפוריו של אבי ולימים דרך רותי, אלמנתו, אך יותר מכול דרך המכתבים שכתב אליה, שהיו נותרים ממוענים אליה בלבד אילולא נפל בקרב. רצה הגורל, והם כמו צמחו מתוך תכריכיו, כרוכים בספר "מכתבים אליך", שחושף את כל שהוא יפה ואצילי באדם.

סיורים בעקבות נופלים נערכים על-ידי גופים ומדריכים שונים במהלך כל השנה, למשל הסיורים בעקבות המרגל אלי כהן. לאחרונה הוקם על-ידי תוכנית "בשבילוד" ובית ספר שדה קשת יהונתן מיזם שנקרא "בשביל הנופלים" (www.bishvilhanoflim.org.il). תומכים בו גופים שונים, ממשרד החינוך ועד ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. מטרת המיזם לשלב בין ידיעת הארץ לבין סיפוריהם של הנופלים.

יש הרואים במיזם צוואה בלתי כתובה אך ברורה מאליה של הנופלים עצמם: להמשיך לטייל, לצעוד בשבילים, לאהוב את הארץ. לא פחות מכך נועד המיזם לענות על הצורך של הציבור, הנבוך לא אחת, להתחבר לסיפורי הנופלים ולפגוש את המשפחות השכולות ממקום שאינו רק שותק ומנחם מעל מצבה דוממת, אלא גם שומע ומכיר, נוגע בחיים עצמם.

אנדרטה לזכר אלי כהן/ צילום : יותם יעקובסון
 אנדרטה לזכר אלי כהן/ צילום : יותם יעקובסון

בסיורי "בשביל הנופלים" דמותם של נופלים תהיה חוט השני, אך דרכם יוכלו המשתתפים להכיר את נופי ילדותם ופועלם, כמו גם אירועים היסטוריים שהתרחשו במקום מגוריהם. הסיורים יודרכו על-ידי קרובי הנופלים עצמם. לפחות עבורי, ההתוודעות האמיתית אל הנופלים מתאפשרת רק כאשר הם הופכים קצת פחות גיבורים וקצת יותר בני אדם.

ביום ראשון, 5.5, בין השעות 18:00-15:30 ידריך דוד איינהורן סיור במרחב בן שמן. הסיור ייפתח באנדרטת שילתא שבמושב שילת ובסקירת הקרבות באזור. בהמשך, ייערך ביקור באנדרטת חי"ש שבה יסופר על הפלוגות הדתיות וחלקן בקרבות במרחב בן שמן. לבסוף, בראש גבעה אל מול שקיעה ייספר דוד על בנו, יהונתן, נווט החוד של גדוד 101, שנפל במלחמת לבנון השנייה.

למחרת, ביום שני 6.5, בין השעות 16:00-19:00 ידריך ישראל קלאוזר סיור לאורך מעלה בית חורון, המעלה ההיסטורי אל ירושלים ממערב. סיור זה נגיש לכיסאות גלגלים!

במסגרת הסיור ייסקרו קרבותיהם של יהושע בן נון ויהודה המכבי ומסעו של הגנרל אלנבי אל ירושלים. הסיור יתמקד בסיפורה של חטיבת קרייתי, שבמלחמת ששת הימים העפילה במעלה וכבשה את רמאללה, ובעיקר בסיפורו של אוהד ז"ל, בנו של ישראל ושל החברים שעמם נפל בעיירה בבנת ג'בל במלחמת לבנון השנייה.

ב-6.5 ייערך גם סיור בנופי הגליל התחתון. את הסיור, שיעסוק בקרבות מלחמת תש"ח, ידריך עופר ליעוז, שיספר על בנו, עוז מנדלוביץ, שנפל במבצע צוק איתן. במסגרת הסיור ייערך קונצרטבע ויבקרו בבית העלמין של משגב.

למחרת, ביום שלישי 7.5, בין השעות 16:00-18:00, ידריך מופיד אבו ריש סיור באזור הכפר הדרוזי ינוח. תוך סיור בלב העתיק של הכפר ייסקרו מאורעות קרב ינוח במלחמת תש"ח, קרב שנוי במחלוקת בכל הנוגע ליחסי הדרוזים עם ישראל. הסיור ימשיך אל ביתו של השוטר זידאן סייף ז"ל, שנהרג בעת ניסיונו להגן על מתפללים בפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר נוף שבירושלים בשנת 2014. משפחתו תספר שם עליו ועל סיפור חייו.

חובי לא הספיק לשלוח את המכתב האחרון שכתב. מצאו אותו בכיס חולצתו ולימים חתם את ספר המכתבים. בין השאר, הוא כתב בו: "לו רק הייתה בנו הוודאות שאנו לוחמים את המלחמה האחרונה שבין אדם לאדם, אותה מלחמה בה איננו הטובים כשם שאויבינו אינם הרעים, לו רק הייתה לנו זאת הייתי מקריב כל מהותי שבחומרי וברוחני, ומעניק לבאים אחרי את השלום עלי אדמות".