שירות בכל העיר, בלי לחסום מדרכה: עיריית ת"א תפרסם הוראות מחייבות לחברות שיתוף הקורקינטים

בת"א פועלות כיום ארבע חברות להשכרת קורקינטים חשמליים ואופניים המספקות פתרון לבעיית "המייל האחרון": המרחק מתחנת האוטובוס/רכבת למקום המגורים או העבודה • החל מתחילת יוני יחולו על החברות כללים מחייבים, וחברה שלא תעמוד בהם לא תוכל לפעול בעיר

קורקינטים להשכרה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
קורקינטים להשכרה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

עיריית תל-אביב תפרסם בקרוב מסמכי הסדרה לתחבורה אישית ושיתופית בעיר. הכוונה היא לחברות להשכרת קורקינטים חשמליים ואופניים, הפועלות ברחבי בעיר. מדובר בשירותים חדשים יחסית בנוף התל-אביבי.

מסמך ההסדרה שתפרסם העירייה בתחילת יוני יחיל לראשונה כללים מחייבים על החברות, וחברה שלא תעמוד בכללים, לא תוכל בכלל לפעול בעיר. החידוש העיקרי יהיה חיוב החברות לאפשר את השירות בכל העיר, כולל בחלקיה הדרומיים וביפו, שם לא מתאפשר היום לסיים נסיעה בקורקינט או לשכור אחר. כללים אחרים יהיו בנוגע לשירות באזורי תעסוקה ובילוי.

החברות יהיו חייבות גם לדאוג כי הכלים המושכרים לא יושארו במרכז מדרכה או בשביל אופניים ולא יחסמו כניסות לבתים או לתחנות אוטובוס. ניתן יהיה להשאירן רק בסמוך קיר או לשפת המדרכה. בנוסף, יהיו מגבלות על מספר הכלים שניתן להשאיר באותו מקום.

במסגרת ההסדרה, יינתן לחברות אישור פעילות בעיר, והוא יוכל להישלל אם החברות לא יאכפו את הכללים ולא יאפשרו שירות בכל רחבי העיר למשתמשים.

ההסדרה אושרה לאחרונה בידי ראש העיר רון חולדאי אחרי שגובשה באגף התחבורה בעירייה. הכלים להשכרה זוכים להצלחה בתל-אביב, ומשמשים כפתרון ל"מייל האחרון"- הדרך מתחנת הרכבת או האוטובוס למקום העבודה או המגורים. לעירייה הגיעו תלונות רבות על כלים החוסמים מדרכות וכניסות למבנים ומפריעים לתנועת הולכי הרגל.

בירד, החברה הראשונה שנכנסה לתל-אביב, נכנסה לשוק רק באוגוסט 2018. אולם, כלי הרכב שלה זוכים לפופולריות גדולה ולפי הערכות בעיר נמצאים כבר אלפי כלים להשכרה. בעיר פועלים ארבעה שירותים להשכרת קורקינטים: בירד, וינד, ליים ולאחרונה גם שירות ישראלי בשם ליאו מתחיל לפעול בעיר. לצידם, פועלת גם חברה להשכרת אופניים בשם מובייק. המשותף לכל השירותים האלה הוא שאפשר לקחת ולהשכיר את הכלים מכל מקום, ולשלם בעזרת אפליקציה. מחירי ההשכרה, אגב, זהים לגמרי.

יצוין כי עיריית תל-אביב נמצאת במעמד מיוחד מול החברות: מצד אחד היא אחראית על הפיקוח ועל הסדר בעיר, ומצד שני היא מסבסדת את שירות תל-אופן הוותיק יותר, שמתחרה בשירותים החדשים.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה כי "בימים אלו מקדמת העירייה תהליך לבחינת אופן ההסדרה של פעילות החברות הפרטיות המציעות השכרת קורקינטים ואופניים שיתופיים וחשמליים. הסדרה תתבסס על עקרונות של הקפדה יתרה על שמירת הסדר במרחב הציבורי, מתן שירות בכל המרחב העירוני ועוד. עם סיום התהליך תפיץ העירייה בשבועות הקרובים נוהל פעילות מחייב לחברות הפרטיות ותחל כמה שבועות לאחר מכן לאכוף את הנהלים בקפדנות. 

עוה"ד רם תורן ועמית הרמן ממשרד עוה"ד גדעון פישר ושות', מייצגים את האיגוד לתחבורה חשמלית קלה, המאגד בעלי חנויות ומשווקים של קורקינטים ואופניים חשמליים. בתגובה להסדרה של עיריית ת"א הם מסרו כי: "אנו מברכים על החלטת עיריית תל אביב-יפו להסדיר את תחום כלי התחבורה החשמליים השיתופיים. מדובר בתחום חדש ומתפתח אשר אי הסדרתו כראוי והשוואת תנאיו ליתר בתי העסק הפועלים ברחבי העיר, עשויה להוביל לאי סדר במרחב הציבורי ולפגיעה חמורה בתחרות. אמצעי תחבורה אלו הינם עתיד התחבורה העירונית ועל כן טוב עושה העירייה אשר מסדירה את תחום זה כבר עתה".