האיש שמנהל את חשבון העו"ש של המדינה: איפה הכסף? במערכת המרכב"ה של האוצר

עוזי שר, החשבונאי הראשי במשרד האוצר, יודע על מה המדינה מוציאה כסף - עד לרמת השקל הבודד

עוזי שר / צילום: איל יצהר
עוזי שר / צילום: איל יצהר

245 מיליארד ועוד 753 מיליון הוציאו משרדי הממשלה השונים בשנת 2017. כל הכסף הזה עד השקל האחרון עבר דרך מרכב"ה, מערכת התשלומים הממוחשבת של החשב הכללי באוצר.

לכתבות נוספות בפרויקט:

האיש שאחראי על הדמוקרטיה: "מקצוע האזרחות צריך להיות יותר משמעותי"

האיש שאחראי על "תותח הרמדאן": הפיצוץ שמסמן שהצום היומי הסתיים

האחראית על מדיניות החיסונים: "מותר לנו לנקוט בצעדים קיצוניים נגד מי שלא מחסן"

האיש שאחראי על ההיסטוריה הישראלית: יש דברים שעלולים לא להיחשף לעולמים

האיש עם האצבע על השאלטר: "אין מפסק אחד לכל קווי החשמל"

המערכת הענקית, שנבנתה ופותחה במשך שלושה עשורים, מסוגלת לספק כיום מידע על כל מי שקיבל תשלום כלשהו מהמדינה, התקשרויות עם קבלנים ויועצים, תמיכות בעמותות ובגופים שונים, שכר ופנסיות וכן הלאה. זהו אוצר בלום של ידע שבו חבויים אינספור סודות. אחד המקרים שהגיע לידיעת הציבור היה תשלום של 148 אלף שקל עבור "חוט לבן ארוך" שנחשף במקרה בשנת 2014, במסגרת פרסום דוח על ההוצאות המנהלתיות משרד האוצר.

הדוח שפורסם בעקבות פניית התנועה לחופש המידע התבסס על נתונים שנשלפו מתוך מערכת המרכב"ה. בירור מעמיק שנערך באוצר בעקבות הפרסום העלה שלא מדובר בסתם חוט לבן או בחוט ארוך במיוחד אלא במוצר ייחודי שמשמש את כל הדרכונים החדשים שמנפיק משרד הפנים לאזרחים ישראלים. הפרטים הנוספים הוכנסו למרכב"ה על מנת להימנע מפרסומים מביכים נוספים בעתיד, לפחות בנושא הזה. זו כאמור רק דוגמה אחת קטנה.

חברת הכנסת סתיו שפיר נאבקת כבר שנים להשיג גישה למרכב"ה עבור חברי הכנסת. פעילים בארגונים שעוסקים בהגברת השקיפות הציבורית חולמים עליה בלילות, אבל בינתיים ללא הצלחה. האוצר מתנגד להצבת מסוף של המרכב"ה בכנסת והעתירה של שפיר והחשב הכללי לשעבר ירון זליכה בנושא, ממתינה להכרעת בית המשפט. בינתיים יש רק לקומץ אנשים בישראל הרשאה לשלוף מהמרכב"ה כל מידע שהם מבקשים לדעת. אחד מהבודדים האלה הוא רו"ח עוזי שר, החשבונאי הראשי באוצר. ואפילו לו, לאיש האחראי על המרכב"ה, אין גישה בלתי מוגבלת - שר אינו יכול למשל לדלות פרטים על מקבלי תשלומים מהמדינה שיש הגנה על פרטיותם, כמו משפחות אומנה, שמקבלות תשלומים שונים עבור הטיפול בילדים.

שר נושא גם בתואר מנהל הסיכונים הראשי של המדינה, שם מסקרן שמאחוריו בעיקר אחריות לפיתוח מתודולוגיה חשבונאית לניהול סיכונים. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית, מתגורר בירושלים ואב לשלושה ילדים. ברשימת תחביביו שר מציין טיולים, צילום וספורט. לפני שהגיע לתפקידו הנוכחי היה סמנכ"ל כספים ומשנה למנכ"ל חברת הממשלתית ענבל וקודם לכן עבד במשרד קסלמן וקסלמן. בתפקידו כחשבונאי ראשי שר הוא הסמכות המקצועית העליונה בממשלה בכל הקשור לאופן רישום ההוצאות וכל חשבי המשרדים כפופים להנחיותיו המקצועיות. מערך הבקרה והדיווח הכספי שתחת אחריותו אחראי להכנת הדוחות הכספיים של מדינת ישראל ודוח ביצוע התקציב - הדוח שהתריע בשנה האחרונה על החריגה המסתמנת בגירעון התקציבי.