מנהל הכספים של טבע מגיב לתביעה בארה"ב: "יש הרבה האשמות אבל נגן על עצמנו בתוקף"

מייקל מקללן, מנהל הכספים של חברת התרופות, התייחס הבוקר לתביעה בגין תיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב • בשלב זה לא ידוע מהו היקף החשיפה של טבע בתביעה זו, ולדברי מקללן, "לא היו התפתחויות בתחום זה, ואנחנו מסתכלים על זה ברצינות, אבל בנקודה זאת אין לי הרבה מה לומר"

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים של טבע / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים של טבע / צילום: אתר החברה

בכנס שערך הבוקר (א') בית ההשקעות אופנהיימר בתל-אביב, התייחס מייקל מקללן, מנהל הכספים של חברת התרופות טבע  , לנושא התביעה בנוגע לתיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב. לדבריו, "הוגשה תביעה מתוקנת, לא חדשה. מספר גדול של מדינות בארה"ב טוענות כי היה קרטל של תיאום מחירים. אנחנו נגן על עצמנו בתוקף; יש הרבה האשמות, אבל נגן על עצמנו. חשוב לי להדגיש שזה עדיין תיק אזרחי ולא פלילי, לא היו התפתחויות בתחום הזה, ואנחנו מסתכלים על זה ברצינות, אבל בנקודה זאת אין לי הרבה מה לומר בנושא".

כפי שהתפרסם בסוף השבוע, 44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות תרופות שביניהן גם טבע, בטענה כי רקמו תוכנית לנפח מחירים של למעלה מ-100 תרופות גנריות. התביעה הוגשה בקונטיקט, ובה טענות לפיהן החברות נקטו מספר רב של מזימות לא חוקיות במטרה למנוע מסחר, לנפח מחיר באופן מלאכותי, לבצע מניפולציות על המחירים ולהפחית תחרות. לדברי התובע במדינת קונטיקט שמוביל את התביעה, מדובר בהפרה בוטה של חוקי ההגבלים העסקיים.

לפי טענות התביעה, במקרים מסוימים תיאום המחירים הוביל לעליית מחירים של מעל 1,000%. התובעים דורשים להטיל על הנתבעים פיצויים וקנסות, כאשר לפי התובע של קונטיקט, החברות הונו את הציבור האמריקאי במיליארדי דולרים רבים.

לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות, מלבד טבע נתבעות גם סנדוז, הזרוע הגנרית של חברת נוברטיס; אקטביס, שנרכשה על-ידי טבע ב-2016; ותרו הישראלית, שבשליטת סאן מהודו. התביעה גם כוללת מספר בכירים בחברות ובהם בכירים לשעבר בטבע - מורין קבאנו (Maureen Cavanaugh) ודיוויד רקנתלר (David Rekenthaler).

לפי דיווח בבלומברג, בתביעה נטען כי טבע נמצאת במוקד הקנוניה, ובמהלך 2013-2015 היא העלתה מחירים של 112 תרופות גנריות. בשלב זה, לא ידוע מה היקף החשיפה של טבע בתביעה זו.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של בית ההשקעות אי.בי.אי, כתב היום כי "להערכתנו, ההליך המשפטי צפוי להיות ארוך ויימשך שנים, ובשלב זה קשה להעריך את הנזק הצפוי לטבע מהפרשה. למרות זאת, מניתוח ההכנסות של החברה בתחום הגנרי במהלך התקופה הנדונה, ניתן להעריך באופן גס שהיקף ההכנסות העודפות של טבע (ואקטביס) מתיאום המחירים לכאורה הגיע ללא יותר מ- 1.5 מיליארד דולר, ובתוספת ריבית וקנסות הנזק יכול להגיע לכ-2 מיליארד דולר".

עוד הוסיף טפר כי "פרשיית תיאום המחירים בענף התרופות הגנריות אינה חדשה, תביעה דומה הוגשה בשנת 2016 על היקף מוצרים מצומצם יותר, ובסוף 2018, בעקבות התביעה המצומצמת, פורסם כי מתנהלת חקירה לגבי היקף מוצרים הרבה יותר רחב".

לדבריו, "החידוש המרכזי הפעם הוא הידיעה שטבע הייתה מהמובילות של הפרשה, תוך ציון שמם של שני בכירים לשעבר בחברה. בטבע ממשיכים לטעון כי אין בסיס לטענות".

כמה מנועי צמיחה בטווח הארוך

במצגת של מקללן הבוקר בכנס אופנהיימר, הוא ציין כי "ביצענו התקדמות טובה מאוד בהפחתת בסיס העלויות שלנו, כשהפחתנו אותו ב-2.5 מיליארד דולר. סגירת אתרים שכבר מתוכננים להיסגר תביא אותנו לחיסכון של 3 מיליארד דולר כפי שהצגנו לשוק". הוא הוסיף כי מספר העובדים פחת ב-10,400 מתחילת תוכנית ההתייעלות.

מקללן התייחס לשני המוצרים המקוריים החדשים של טבע: אג'ובי לטיפול במיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה. על אג'ובי אמר מקללן כי "המוצר צומח היטב, בהתאם לציפיות שלנו. נשיק בקרוב באירופה השקות ראשונות בשבועות הקרובים. אוסטדו - בהתאם לתחזיות שלנו, התקדמות יפה בשוק".

במקביל הואצה השחיקה בקופקסון, התרופה המקורית של טבע שנתקלת בתחרות גנרית. לדבריו, "אנחנו מפסידים נתחי שוק בעיקר למיילן אך גם למומנטה. הרבעון הראשון הושפע לרעה גם מהפחתות מלאי. השחיקה באירופה נמוכה יותר מאשר בארה"ב".

מקללן ציין כי בטבע ממשיכים להתמקד במיקסום ההכנסות מאג'ובי ואוסטדו וכן בייצוב עסקי הגנריקה הגלובליים, כאשר העסק הגנרי בארה"ב יישאר סביב 1 מיליארד דולר ברבעון. "אנחנו מנהלים את אובדן הבלעדיות של קופקסון ו-ProAir", אמר, "ובנוסף אנחנו ממשיכים להתמקד בניהול ההוצאות והפחתת החוב. לא נבצע כל רכישות, משום שאנחנו מתמקדים בהפחתת המינוף הפיננסי. 2019 תהיה שנת השפל, ונחזור לצמיחה, גם אם קטנה, ב-2020, כשההשקות החדשות יקזזו את ההפסדים בקופקסון ובמקומות אחרים", ציין.

לדבריו, "בטווח הארוך יותר יש מספר מנועי צמיחה. בגנריקה המשך ייצוב בארה"ב וצמיחה קטנה בשאר העולם. הזדקנות האוכלוסייה והגדלת ההוצאות על בריאות מאפשרות לנו הזדמנויות לצמיחה, ויש לנו את כל היכולות להמשיך להיות שחקן משמעותי בשוק. כך גם בשוק הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות), שזאת הזדמנות מצוינת. יש לנו יכולות מו"פ וייצור, ואנחנו משקיעים הרבה כדי להגדיל את קיבולת הייצור כדי למצב את עצמנו בתחום. כמו כן, התחום הביולוגי מהווה מנוע צמיחה נוסף".

מקללן הזכיר כי בטווח הארוך טבע מצפה לשולי רווח גולמי של 27%, לעומת כ-23% ברבעון הראשון של 2019, וכן הציבה החברה יעד של המרת לפחות 80% מההכנסות למזומן (cash to earnings).