שיתוף-הפעולה של סלקום עם נטפליקס: מאכילים את המפלצת

ההחלטה של סלקום לשתף פעולה עם נטפליקס עלולה לפגוע בתעשיית הטלוויזיה המקומית • פרשנות

 

חברת סלקום הודיעה היום (א') כי תאפשר ללקוחות סלקום TV נגישות לנטפליקס, ישירות מתוך האפליקציה. במקביל תשיק סלקום ממיר אנדרואיד חדש שיכלול שלט עם כפתור ייעודי לנטפליקס, בדומה לשלט שקיים כיום בפרטנר.

ההחלטה של סלקום שפורסמה היום, לחתום עם נטפליקס על הסכם לשיתוף-פעולה, מעוררת כמה שאלות מהותיות לגבי שוק הטלוויזיה המקומי. מסתבר כי האסטרטגיה של הנגשת תוכן זר, כדי לנסות ולשמור על הלקוח בסביבה של תחרות עזה, עושה את ההבדל. המציאות הזאת מחייבת את המפעילים בישראל להציע ללקוח את התכנים של נטפליקס. זה קורה למרות שבכל טלוויזיה חדשה וגם בממירים של גוגל ושל אפל ניתן לצפות ישירות בנטפליקס, ללא הצורך בתיווך.

פרטנר וסלקום מבינות שהלקוחות מעדיפים להשתמש בשלט שבו יש כפתור ייעודי לנטפליקס, במקום לצרוך את השירותים של נטפליקס בצורה ישירה. ניתן להעריך כי אחרי ששלוש חברות טלוויזיה החליטו לשתף פעולה עם נטפליקס, גם yes תיכנע למגמה ותנגיש את שידורי נטפליקס בצורה דומה.

הוט ויס מובילות, סלקום ופרטנר מתחזקות
 הוט ויס מובילות, סלקום ופרטנר מתחזקות

לפני כשנה סלקום הציעה דרך שונה - היא העניקה זיכוי ללקוחות שלה שהזמינו את נטפליקס, אבל היום כאמור היא מאמצת מדיניות אחרת. סלקום מנסה ללכת בין הטיפות, בעיצומו של טייפון. היא מכירה בכך שהלקוח שלה רוצה את נטפליקס ורוצה שהיא תנגיש לו אותו. מצד שני, היא מאכילה את המפלצת. בהגדרה, לקוח שיש לו נטפליקס יצפה פחות בתוכן של סלקום. ככל שצופים פחות בתוכן של סלקום - כך סביר יותר שהלקוח ישאל את עצמו האם הוא בכלל זקוק לה ולמה לא לקבל את התוכן ישירות מנטפליקס. הדילמה הזו מתחדדת כאשר זוכרים שלסלקום אין הפקות מקור, בניגוד ל-yes ולהוט.

השאלה גדולה היא מה יעשה הרגולטור, שממשיך לתעדף את פרטנר וסלקום שצומחות בשוק הטלוויזיה ופוגע קשות בהוט וב-yes, שמדממות מנויים. הפקות המקור, מעבר לחשיבות התרבותית שלהן, מספקות אלפי מקומות עבודה - ויש להן ביקוש אדיר. האם הצופה הישראלי יסכים לשלם יותר כדי לראות הפקות מקור - זו שאלת השאלות שאין עליה תשובה מוחלטת בינתיים.

האם הרגולטור הישראלי יעז לחייב את החברות הבינלאומיות לייצר תוכן מקומי? נטפליקס לא משלמת כאן מסים, והמדינה מפסידה מכך. התעשייה המקומית נפגעת, כי התחרות שוחקת את ההכנסות וכתוצאה מכך את הפקות המקור, בזמן שהשחקנים הבינלאומיים לא משלמים מסים על הרווחים שלהם. באירופה מתחילים להבין את זה ומחייבים את יצרני התוכן הבינלאומיים לייצר תוכן מקומי. האם זה יקרה גם אצלנו? כרגע זה נראה רחוק.