אלשטיין מחליף את סגי איתן כמנכ"ל נכסים ובנין; צופה רווח של 35-60 מיליון שקל ברבעון הראשון

החברה חשפה נתונים מוקדמים על תוצאות הרבעון הראשון בשל כוונתה להרחיב את סדרת אג"ח ט' • הרווח הנקי הושפע מפעילות שוטפת, וכן מהכנסות מימון שנבעו מהשקעות בניירות ערך סחירים • את הרווח קיזזו חלקית הפסדים של 5-30 מיליון שקל בגין מחיקות בשווי הנדל"ן שבבעלות החברה

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

מנכ"לית חברת הנדל"ן נכסים ובנין  ב-14 השנים האחרונות, סגי איתן, סיימה ביום שלישי האחרון את תפקידה, וזאת כשלושה חודשים לאחר שהודיעה על כך לדירקטוריון החברה. את מקומה של איתן יתפוס בינתיים בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון אדוארדו אלשטיין, שיכהן מעתה גם בתפקיד ממלא מקום המנכ"ל וזאת עד למינויו של מנכ"ל קבוע.

נכסים ובנין היא חברת החזקות שעוסקת התחומי הנדל"ן השונים באמצעות חברות בנות. החברה הבת נווה גד יוזמת ומקימה פרויקטים למגורים בישראל ואילו החברה הבת ישפרו מקימה ומפעילה קניונים ברחבי הארץ. בנוסף, מחזיקה נכסים ובנין ב-51.7% ממניות חברת הנדל"ן המסחרי גב ים, ב-45.4% ממניות חברת שיווק פרי ההדר מהדרין, וכן בפעילות נדל"ן מניב בניו יורק ולאס וגאס.

נכסים ובנין נסחרת בבורסה לפי שווי של 2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה בכ-20% בשנה האחרונה. החברה דיווחה בשבוע שעבר כי היא בוחנת אפשרות להנפיק איגרות חוב נוספות מסדרה ט' שלה, בדרך של הרחבת סדרה, ועקב כך חשפה היום נתונים מוקדמים על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2019.

לדברי נכסים ובנין, הרווח הנקי המיוחס לבעל המניות צפוי להסתכם ברבעון הראשון בטווח של 35-60 מיליון שקל. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 52 מיליון שקל, וב-2018 כולה הסתכם הרווח הנקי ב-116 מיליון שקל.

בנכסים ובנין ציינו כי הרווח הנקי ברבעון הראשון הושפע מפעילותה השוטפת של החברה, וכן מהכנסות מימון שנבעו מהשקעות בניירות ערך סחירים. את הרווח הנקי קיזזו חלקית הפסדים של 5-30 מיליון שקל בגין מחיקות בשווי הנדל"ן שבבעלות החברה והחברות המאוחדות והכלולות בדוחותיה.

חוק הריכוזיות מחייב שינוי מבני

בתוך כך, דיווחה בשבוע שעבר חברת מידרוג כי הציבה תחת בחינה עם השלכות שליליות (Credit Review) את דירוג כלל איגרות החוב של נכסים ובנין , שעומד כיום על A1. לדברי מידרוג, הצבת הדירוג בבחינה היא בעקבות קיומו של אירוע סיכון וזאת לאור חשיפת החברה לשינוי מבני בקבוצת אי.די.בי-דיסקונט השקעות והגבלות על החזקה בחברות בנות משכבה שלישית.

"כפועל יוצא מכך, על הקבוצה להסדיר בחודשים הקרובים את מבנה ההחזקות בקבוצה בהתאם לחוק הריכוזיות ולבצע צמצום שכבות החזקה בחברות ציבוריות המהוות שכבה שלישית. העדר הוודאות בנוגע לאופן ביצוע התהליכים, בפרט, כאשר חלק מהתרחישים עלולים להשפיע לשלילה על פרופיל הסיכון של החברה, משליך לשלילה על הדירוג", כתבה מידרוג.

נכסים ובנין מהווה שכבה שנייה בפירמידת השליטה של דיסקונט השקעות (דסק"ש), כאשר החברות הבנות הציבוריות גב ים ומהדרין נחשבות לחברות שכבה שלישית. עד דצמבר השנה מחויבות פירמידות השליטה בישראל להצטמצם לשתי שכבות בלבד, ולנוכח מצב זה נדרשת גם קבוצת אי.די.בי-דסק"ש בראשות אלשטיין למצוא פתרון למצב.

יש לציין כי גם ישפרו נחשבת לחברת שכבה שלישית בשל אג"ח של החברה בשווי של 134 מיליון שקל שנסחרות בבורסה. עם זאת, מדובר בבעיה שנחשבת קלה יותר לפתרון, למשל באמצעות מיחזור החוב והפיכתו לפרטי.

במהדרין שולטת נכסים ובנין יחד עם חברת הביטוח הפניקס, שמחזיקה ב-41.4% ממניות מהדרין. באחרונה דיווחה הפניקס כי גם היא בוחנת את משמעות הוראות חוק הריכוזיות בהתייחס להחזקתה במניות מהדרין.

הפניקס נחשבת כגוף פיננסי משמעותי, בעוד שמהדרין נחשבת כגוף ריאלי משמעותי בשל היותה חלק מפירמידת אי.די.בי-דסק"ש. לפיכך עלולות לחול על הפניקס מגבלות לפיהן לא יהיה באפשרות הפניקס, להחזיק למעלה מ-5% ממניות מהדרין החל מחודש דצמבר 2019.

לנוכח המצב הודיעה הפניקס כי היא בוחנת את האפשרויות העומדות בפניה, בהתאם למגבלות שמעמיד בפניה חוק הריכוזיות. אחת האפשרויות שתעמוד בפני הצדדים היא הסכם למכירת מלוא הבעלות במהדרין לידי נכסים ובנין והפיכתה לפרטית.

כיום נסחרת מהדרין לפי שווי של 660 מיליון שקל. אם נוסיף לכך פרמיה מינימלית של 10%, הרי שרכישת מניות הפניקס והציבור תדרוש מנכסים ובנין השקעה של לפחות 400 מיליון שקל. מנגד, תוכל נכסים ובנין לשלשל לקופתה סכום עתק של לפחות 1 מיליארד שקל, אם תחליט למכור כמחצית מהחזקתה בגב ים וכך לרדת משליטה בה.