השורטיסט שוב מפיל מניה ישראלית: קורנית דיגיטל צנחה יותר מ-9% ביום שבן אקסלר המליץ למכור אותה

על רקע המלצת Spruce, נמחקו משוויה של קורנית ביום שישי כ-80 מיליון דולר • "הביצועים האחרונים של החברה אינם בני קיימא ומונעים על ידי עסקת אמזון, שהיא הייפ", כתבה חברת ההשקעות האקטיביסטית של אקסלר, שם סבורים כי ייתכן דאונסייד של 75%-85% במניית קורנית • מנכ"ל קורנית: "מבחינתנו מדובר בבליל של שטויות"

שבוע לאחר שמניית קורנית דיגיטל הגיעה לשיא של כל הזמנים, ביום שלישי שעבר נפלה המניה ב-9.3% ביום מסחר אחד. הרקע היה המלצת "מכירה חזקה" מצד Spruce Point Capital - גוף שמתמחה בתחום של מכירות בחסר (שורט). רק לפני מספר חודשים, אותו גוף - המגדיר עצמו כחברת השקעות אקטיביסטית, בניהולו של בנקאי ההשקעות לשעבר בן אקסלר - הפיל את מניית אמדוקס במהלך דומה, ובעבר פרסם המלצות שליליות גם על חברות ישראליות אחרות, בהן אבן קיסר, אי.די.בי ו-Wix.

קורנית דיגיטל, יצרנית מערכות דפוס דיגיטליות להדפסה על טקסטיל, נסחרת כעת בנאסד"ק בשווי 910 מיליון דולר, לאחר שבשבוע שעבר, על רקע המלצת Spruce, נמחקו משווי החברה כ-80 מיליון דולר. ב-Spruce מאמינים שישנו סיכון דאונסייד של 75%-85% למחיר מניית קורנית , והם נוק בים במחיר של 4.5-9.3 דולר למניה בלבד, לעומת המחיר הנוכחי לאחר הירידה שהוא כ-25.9 דולר, ומחיר השיא אליו הגיעה לאחרונה - 29.4 דולר. מחיר היעד של Spruce אף נמוך ממחיר ההנפקה הראשונית של קורנית בנאסד"ק בשנת 2015, שהיה 10 דולר.

לטענת אנשי Spruce, הביצועים האחרונים של החברה אינם בני קיימא והם מונעים על-ידי עסקת אמזון, שהיא לדבריהם "הייפ". אמזון היא הלקוחה הגדולה של קורנית עם 17% מהמכירות ב-2018, לאחר עיכובים שנרשמ ו ב-2017, אך להערכת אנשי Spruce קורנית מעניקה לאמזון הנחות של עד 50%. בנוסף הם מעלים חששות בנוגע ל"סוגיות פוטנציאליות של הכרה בהכנסות" בדוחות קורנית. ב-Spruce גם מעריכים שאמזון מתרחבת ביפן, מדינה שבה להערכתם קורנית אינה ממוצבת היטב.

עסקת קורנית-אמזון שנחתמה ב-2017 כוללת גם כתבי אופציה שניתנו לאמזון לרכוש עד 8% ממניות קורנית, לתקופה של 5 שנים, כאשר קצב המימוש תלוי בקצב רכישת המוצרים מקורנית. על כך כותבים ב-Spruce, כי קורנית משתמשת בשיטה לא סטנדרטית לחישוב שווי כתבי האופציות, ולא מחשיבה אותם במספר המניות שלה בדילול מלא.

סוגיות אחרות שמטרידות את Spruce בחברה כוללות את עזיבתו "הפתאומית" כהגדרתם של המנכ"ל הקודם (גבי זליגסון) ב-2018, "לפני התאוששות מופלאה בביצועים הפיננסיים ובמחיר המניה", כניסוחם. "המנכ"ל החדש (רונן סמואל, ש'ח'ו') הציג תחזית אופטימית לטווח הארוך, להכנסות שנתיות של 500 מיליון דולר. לאחר מכן, בעלת המניות הוותיקה והגדולה ביותר בקורנית (קרן פורטיסימו) מכרה את מניותיה בדצמבר 2018. נראה שזוהי הבעת אי אמון בתוכנית הצמיחה של ההנהלה", הם מו סיפים. עוד לדבריהם, החברה שמה דגש על הכנסות במקום על תזרים מזומנים, ורק שיעור קטן מהכנסותיה מתורגם לתזרים.

"הביזנס עם הלקוחות האסטרטגיים - הכי טוב שהיה"

מנכ"ל קורנית סמואל התייחס היום להמלצה השלילית של Spruce, במהלך מצגת למשקיעים שערך בכנס אופנהיימר בתל אביב, ובעקבות שאלה שנשאל. לדברי סמואל, "אנחנו לוקחים כל המלצה על קורנית בצורה מאוד רצינית. בדרך כלל ההמלצות מאוד חיוביות, הפעם ההמלצה שלילית, משורטיסט". הוא ציין כי בימים האחרונים הסבירו בחברה למשקיעים ולאנליסטים את הצד של קורנית, והחברה לא תתייחס לנושא באופן ספציפי. עם זאת לדבריו, "מבחינתנו מדובר בבליל של שטויות, בעיקר הטיעונים על אמזון, שמטעמי סודיות לא נוכל להתייחס אליהם.

"הביזנס עם הלקוחות האסטרטגיים, ובהם אמזון, הוא היום במצב הטוב ביותר שהיה אי פעם. אנחנו לא יכולים להיכנס למספרים", הוסיף סמואל, שהעריך גם כי תגובת המניה יצרה הזדמנות קנייה ומשקיעים חדשים נכנסו. מחר תפרסם החברה את דוחות הרבעון הראשון, וסמואל מדגיש היום כי קורנית מאמינה בדרך שלה וביעד ארוך הטווח שהציבה - קצב הכנסות של חצי מיליארד דולר בשנת 2023.