דיווחים על התקדמות מהותית במו"מ עם המפלגות החרדיות

חוק הגיוס וכמה סעיפים בעניין דרישות החרדים לגבי שמירת שבת, עדיין במחלוקת • ח"כ אביגדור ליברמן דוחה את ההאשמות כלפיו כי הוא הגורם המעכב את הקמת הממשלה • היום או מחר צפויה שיחה של נתניהו עם משה כחלון, וייתכן שכולנו תהיה המפלגה הראשונה שתחתום על הסכם קואליציוני

חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ
חברי יהדות התורה: (מימין לשמאל) מאיר פרוש, משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: מארק ניימן לע"מ

דיווחים על התקדמות מהותית במו"מ עם המפלגות החרדיות, אף שחוק הגיוס וכמה סעיפים בעניין דרישות החרדים לגבי שמירת שבת, עדיין במחלוקת. אמש נפגשו חברי סיעת 'יהדות התורה' עם מזכירי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל', והציגו את הצעות הליכוד באשר לשתי סוגיות אלה.

בליכוד מוכנים לניסוח מחודש של החוק כולל ביטול העיצומים הפליליים, אך לא באופן שדורשות המפלגות החרדיות, ובניגוד לעמדת ליברמן שמתנגד לכל שינוי פסיק בהצעה שעברה קריאה ראשונה בכנסת. נכון לעכשיו החרדים לא מקבלים את הצעת הליכוד לתת לוועדה משותפת לקבוע את נוהלי מתן איורי העבודה בשבת, ודורשים כי אלה יינתנו לסגן שר מטעמם במשרד העבודה. ועם זה בכל הנושאים האחרים אומרים בכירים במפלגות החרדיות כי יש התקדמות רבה ומדובר כעת בניסוח סופי.

בעקבות הפגישה אמש מזכירי המועצות אמורים לנסח לפי עמדת הרבנים והאדמו"רים חברי מועצות גדולי התורה, נייר עמדה חדש שיוצג במו"מ מול הליכוד.

בתוך כך יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, דוחה את ההאשמות כלפיו כי הוא הגורם המעכב את הקמת הממשלה. בפוסט בפייסבוק כתב ליברמן כי המפלגות החרדות מעדיפות להשתלח להתגרות ולאיים בבחירות חוזרות במקום לנהל שיח ענייני. הוא דחה את ההאשמות כי הוא מקדם ממשלת אחדות ללא החרדים ובין השאר כתב כי ממשלות כאלה צריכות לקום רק ברגעי משבר אמיתיים ביטחוניים או כלכליים. ליברמן מכוון בפוסט להאשמות מצד אנשי נתניהו ולכן חזר על התחייבותו כי לא יתמוך במועמד אחר, לבד מנתניהו, גם לא בתוך הליכוד! עוד דחה את ההאשמה כי הוא מתואם עם ישראל ביתנו וכחלון: "מאז החירות פגשתי את השר כחלון פעם אחת במליאת הכנסת לחצי דקה".

הוא מתח ביקורת עקיפה על הכוונה לערוך שינויים במערכת המשפט כשכתב כי מי שמנע את הפינוי של חאן אל-אחמר וסוסיא זה לא בג"צ, ומי שמנע את קבלת חוק עונש מוות למחבלים בקריאה שנייה ושלישית זה לא בג"צ. לדבריו הוא רוצה ממשלה שלא תאפשר העברת מאות מיליוני דולרים לארגוני טרור ברצועת עזה "ממשלת ימין במעשים ולא בדיבורים".

עוד כתב כי "ישראל ביתנו: מייצגת את הציבור הכי מקופח במדינת ישראל - ציבור שמשרת בצבא, עושה מילואים, עובד ומשלם מסים ולכן לא נוותר על עקרונותינו. קחו אותנו ברצינות ומי שמחפש אשמים במידה ולא תקום קואליציית ימין שיסתכל על עצמו במראה."

אתמול בנאום בכנסת קרא חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה לבחירות חוזרות בשל עמדותיו של אביגדור ליברמן בסוגיות דת ומדינה, עמדות אשר לטענת אייכלר מעכבות את הרכבת הממשלה. לדברי אייכלר, "השמאל השכיל לא לאבד אף קול אחד, הימין איבד לפחות רבע מיליון קולות. אם נכריז על בחירות חוזרות תוך כמה חודשים, נקרא לכל בוחרי הימין, 'אל תבזבזו קולותיכם'. לא נצטרך לעמוד כעניים בפתח ולתת למישהו עם חמישה מנדטים גם את משרד הביטחון וגם לכפות את דעותיו על מדינה שלמה".

המשא-ומתן מתקיים בעיקרו בערוצים הלא רשמיים בין ראשי המפלגות לנתניהו ואנשיו הקרובים. היום או מחר צפויה שיחה של נתניהו עם משה כחלון, וייתכן שכולנו תהיה המפלגה הראשונה שתחתום על הסכם קואליציוני.