פרשת המסמך המזויף: בועז הרפז נידון ל-220 שעות עבודות לתועלת הציבור

הרפז הורשע בחודש נובמבר האחרון, עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של זיוף מסמך, זאת בגין יצירת המסמך השקרי שדימה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, במטרה לטרפד את מינויו של יואב גלנט • גזר הדין מגיע כ-9 שנים לאחר שהתפוצצה הפרשה

בועז הרפז / צילום: שלומי יוסף
בועז הרפז / צילום: שלומי יוסף

פרשת "מסמך הרפז" - הסוף: כ-9 שנים אחרי שהתפוצצה הפרשה שטלטלה את צמרת צה"ל ובכירי המערכת הפוליטית, וחצי שני אחרי שבועז הרפז להסדר טיעון עם הפרקליטות, במסגרתו הורשע על-פי הודאתו בעבירה של זיוף מסמך שתכליתו הייתה למנוע את קידומו של יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל - גזר הבוקר (ד') בית משפט השלום בתל-אביב על הרפז, כצפוי וכמוסכם בין הצדדים, עונש של 220 שעות עבודות לתועלת הציבור.

"דומה כי אין צורך להכביר מילים אודות חומרתה של הפרשה בגינה הורשע הרפז", כתב השופט צחי עוזיאל בגזר הדין, והוסיף: "במרכזה של הפרשה עומדת סוגיית הליך מינוי הרמטכ"ל והחשיבות הנודעת לתקינותו של הליך זה בשל החשיבות של אמון הציבור בצה"ל".

עם זאת, ציין עוזיאל, קיימות גם נסיבות לזכותו של הרפז, ובראשן העובדה כי הוא נטל אחריות על מעשיו, השיהוי של 4 שנים שעבר מאז ביצוע העבירות ועד הגשת כתב האישום וחלוף הזמן מאז ביצוע העבירות. עוד ציין השופט לזכותו של הרפז כי הוא היה עצור למשך 10 ימים, שהה במעצר-בית בהמשך, ונאסר עליו לצאת מהארץ.

במהלך הדיון ובטרם גזר השופט עוזיאל את דינו, פנה אליו הרפז ואמר: "ראינו מה יצא מכל הפרשה הזאת. אני מבסוט שהתובעת לפחות בתחושה שהיא יוצאת עם ידה על העליונה. אני שמח שקיבלתי מכתב מהיועמ"ש שציין שלא נמצא שום דופי במעשיי בנושאים שקשורים לביטחון המדינה".

נציגת הפרקליטות, עו"ד טוני גולדנברג, אמרה בדיון: "אין ספק כי העונש המאוד קל שהתביעה הסכימה לו בתיק הוא פועל יוצר אך ורק של חלוף הזמן מאז החקירה, מאז ביצוע העבירה ובעיקר העיכוב בהגשת כתב האישום שנבע מהסתעפות החקירה".

ניסה לטרפד את המינוי של גלנט

הרפז, נזכיר, הודה בתום הליך גישור ממשוך בכך שיצר מסמך שקרי שדימה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, במטרה לטרפד את מינויו של יואב גלנט (אלוף במיל', לשעבר שר השיכון וכיום חבר כנסת מטעם הליכוד) לתפקיד. 

לפי כתב האישום שבו הודה הרפז, במהלך חודש אפריל 2010 הוא נחשף למידע ממקורות שונים, ממנו הסיק כי קיימת תוכנית שתכליתה פגיעה ברמטכ"ל דאז ובחבר הכנסת מטעם "כחול לבן" כיום, רא"ל במיל' גבי אשכנזי, עמו היה בקשרים ידידותיים. בנוסף, הודה הרפז, הוא נחשף למידע לפיו קיימת כוונה להאדיר את שמו של גלנט, ששימש באותה העת כאלוף פיקוד הדרום.

בהמשך למידע אליו נחשף, הודה הרפז כי ערך מסמך הכולל את פרטי המידע שאסף ממקורות שונים וזייף מסמך שייראה כתוכנית אסטרטגית המתייחסת בין היתר לקידום מינויו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל ולפגיעה במעמדו של אשכנזי ומועמדים נוספים.

עוד הודה הרפז כי בחודש מאי 2010 הוא מסר את המסמך המזויף לידי מי ששימש כעוזרו של אזכנזי, אל"מ במיל' ארז וינר, על-מנת שימסור אותו לאשכנזי. הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי, לפי הודאתו של הרפז, הציג את המסמך המזויף במועדים שונים בפני קצינים בכירים שנמנו גם הם על המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל. לפי כתב האישום המקורי, לשכת הרמטכ"ל העבירה עותק מהמסמך המזויף לאנשים נוספים, אשר העבירו אותו לחדשות ערוץ 2, וכתבה בנושא פורסמה במהדורת "אולפן שישי".

עו"ד עמית חדד, שייצג את בועז הרפז יחד עם עו"ד נועה מילשטיין, מסר בעקבות גזר הדין: "ההסדר נובע מעינוי הדין האדיר שנגרם לבועז בשנים שבין חקירתו ב-2010 ועד הגשת כתב האישום ב-2016 וההרשעה בסוף שנת 2018, בהן הוכפש תקשורתית ופרנסתו נפגעה אנושות; וכן מרצונה של המדינה להימנע מהעברת חומרי החקירה בעניינו בשל רגישותם. בועז בחר לקחת אחריות כדי לא לפגוע באינטרס הציבורי ולסכן את ביטחון המדינה, והכול כשטובת המדינה לנגד עיניו". 

עמית חדד / צילום: כפיר זיו
 עמית חדד / צילום: כפיר זיו