מחדלי תאונות הבנייה: מינוי ראש מינהל הבטיחות מתעכב כבר למעלה מחצי שנה

עדיין לא מונה מחליף לראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, אף שחלפו כשמונה חודשים מאז התפטר ארז מימון מהתפקיד, בטענה כי התנהלות המשרד בתחום גובלת בחוסר אחריות ופוגעת באינטרס המרכזי של שלום הציבור • משרד העבודה: "נדרשנו לאישורים מיוחדים בעקבות הבחירות לכנסת"

זירת התאונה ביבנה / צילום: ג'וזף
זירת התאונה ביבנה / צילום: ג'וזף

חמישה חודשים וחצי עברו מאז החלה 2019, ונראה כי מדובר בשנה מדממת במיוחד בתחום תאונות העבודה בישראל. מתחיל השנה נהרגו 35 בני אדם בישראל, לעומת 70 ב-2018 כולה. לאחר התאונה הקטלנית אתמול ביבנה שבמהלכה נהרגו ארבעה עובדים באתר בנייה, עלה מספר ההרוגים השנה באתרי הבנייה ל-20. אתמול חשף "גלובס" כי בהשוואה לבריטניה, מדובר במספר אסטרונומי - אם בבריטניה על כל 100 אלף מועסקים באתרי הבנייה נהרגים 1.7 עובדים, הרי שבישראל המספר עומד על 12.6 בממוצע.

הגוף שאחראי על תחום הבטיחות במדינה הוא מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה. על אף מספרן הגבוה של תאונות העבודה, גוף זה פועל מאז אוקטובר 2018 ללא מנהל קבוע. זאת אחרי שהממונה הקודם ארז מימון התפטר אחרי חצי שנה בלבד בתפקיד.

ארז מימון / צילום: איל יצהר
 ארז מימון / צילום: איל יצהר

מימון, שנחשב לאדם שבוחר את מילותיו בקפידה, שלח בחופף להתפטרותו מכתב לממוניו, ובו הטיח האשמות נגד הממונה הישיר עליו מוטי אלישע ונגד משרדו. "אני מודיע בזאת על התפטרותי מתפקידי כראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לאלתר", כתב ונימק את הסיבה לעזיבתו המפתיעה בכל שהיא נעשית "לאור העובדה שממונה על הזרוע (מוטי אלישע - ג.ל) בגיבוי המשרד, מתערב בתהליכים שאינם נוגעים לתחום אחריותו על פי חוק. זאת ללא ידע, סמכות והכשרה מתאימים, דבר שגובל בחוסר אחריות ופוגע בתיפקודו של המינהל ובכך גם באינטרס המרכזי של שלום הציבור. ולאור לחצים רבים מצד גופים שונים במשרד, לקדם אג'נדה תקשורתית, שהינה בגבול הלא חוקית, על חשבון אג'נדה מקצועית". בתגובה טענו אז במשרד העבודה והרווחה כי "ממלא מקומו בתפקיד הינו אריק שמילוביץ', סגן ראש מינהל בטיחות. נדגיש כי במקביל, אנו פועלים לאיוש התפקיד בהקדם". מאז שהתפטר מימון נקבע כי מחליפו ייבחר בצורה של ועדת איתור, וככל הידוע זו אכן הוקמה, אלא שטרם נקבע מנהל קבוע למינהל הבטיחות, אף שחלפו מאז ההתפטרות שמונה חודשים.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "מיד לאחר התפטרותו של מר מימון מהתפקיד, נכנס למקומו מר אריק שמילוביץ', סגנו, כממלא מקום מנהל מינהל הבטיחות. יחד עם זאת, מיד פנינו לנציבות שירות המדינה בבקשה לאפשר תהליך יחודי של "head hunting" - לצורך איתור מועמד איכותי וזאת מתוך החשיבות הרבה שיש לתפקיד זה. מאחר שתהליך הקמת ועדת האיתור נפל בתקופת בחירות - הרי שעל פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה הקמת ועדת האיתור וכינוסה מחייבים אישורים נוספים ומיוחדים שאינם נדרשים בתקופה אחרת ומטבע הדברים קבלת האישורים האלה מאריך את זמן כינוסה של הוועדה. המשרד פעל מול הנציבות לקבלת האישורים תוך הסבר כי הדבר חיוני ונדרש. לאחר קבלת האישורים החריגים, פורסם קול קורא להגשת מועמדות, ולאחר שהוגשו המועמדויות, ועדת האיתור תחל את עבודתה היום".