מאות מחוקקים לטראמפ: חזק הגנת ישראל מפני איומים מסוריה

חיזבאללה – אחד מהקורבנות הגדולים של הסנקציות על איראן • הסנקציות פוגעות ביכולתה של טהראן לממן את ארגון הטרור • "וושינגטון פוסט": בגלל ירידה חדה בתקבוליו, נאלץ חיזבאללה לעשות קיצוצים דרקוניים בתקציבו ולהוציא לוחמים לחופשה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria

מאות מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים, משני בתי הקונגרס, קוראים לדונלד טראמפ לחזק את הגנת ישראל מפני איומים שמקורם בסוריה. המחוקקים אף קוראים לנשיא לאמץ אסטרטגיה חדשה מול סוריה במאמץ לבלום את רוסיה ואיראן שם.

הקריאה לטראמפ כלולה במכתב שנמסר אתמול (ב') לבית הלבן. חתומים עליו כמעט 400 סנטורים וצירים בבית הנבחרים ובהם יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, הרפובליקאי ג'ים ריש, והדמוקרט הבכיר בוועדה, בוב מננדס, ויו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הדמוקרט אליוט אנגל, והרפובליקאי הבכיר בוועדה, מייקל מקול.

המחוקקים קוראים לטראמפ לפעול נגד הרוסים והאיראנים בסוריה באמצעות פעולות מתואמות עם בעלות בריתה של ארה"ב באזור ונקיטת סנקציות מתאימות.

המכתב מתריע על קיומם של "מאות שטחים שאינם נתונים למרות ממשלית כלשהי בסוריה, שטחים שאיפשרו צמיחת ארגוני טרור כדעאש, אל קאעדה ושלוחותיהם". עתה, אומרים המחוקקים, משמשים שטחים אלה בסיסים לארגוני הטרור ומאפשרים להם להדק את אחיזתם במדינה.

אשתקד התחייב טראמפ להסיג מסוריה את כל 2000 החיילים האמריקאים שפעלו במדינה, אך חזר בו כעבור זמן בעקבות מחאות של בעלות בריתה של ארה"ב, לרבות ישראל. מעצבי מדיניות במשרד ההגנה האמריקאי מתכננים עתה להשאיר בסוריה כ-1000 חיילים בלבד.

המחוקקים גם קוראים לטראמפ להגביר את הלחץ על ארגון הטרור חיזבאללה ועל הגורמים שמממנים אותו. הם ומבקשים מאו"ם שיסכל שימוש פוטנציאלי במנהרות שהארגון חפר מתחת לגבול עם ישראל.

"וושינגטון פוסט" מסר, בידיעה מביירות, כי חיזבאללה, שמזה שנים משמש שלוחה צבאית של איראן, הוא אחד מהקורבנות הגדולים של הסנקציות שמטילה ארה"ב על טהראן. הסנקציות פוגעות ביכולתו של משטר האייתאללות לממן את הארגון. בעקבות זאת, נאלץ חיזבאללה לעשות קיצוצים דרקוניים בתקציבו.

מאז שהטילה ארה"ב סנקציות קשות על איראן, אשתקד, נפגעה יכולתו של חיזבאללה לשאת בנטל מימון ההטבות ללוחמיו, לרכוש נשק לארסנל הגדול שלו ולהזרים כספים לשירותים חברתיים למגזרי האוכלוסייה בלבנון שתומכים בו, נאמר בדיווח.

הירידה החדה בתקבולים מאלצת את חיזבאללה להוציא לוחמים לחופשה או להציבם ביחידות מילואים, שבהן הם מקבלים שכר נמוך יותר מאשר חיילי היחידות הלוחמות שנמצאות ליד הגבול עם ישראל או בסוריה. יתר על כן, כמה מיחידות חיזבאללה בסוריה, שלחמו להצלת משטרו של באשיר אל אסד, מוחזרות עתה ללבנון.

תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה, אל מנאר, נאלצת לקצץ את תוכניותיה ולפטר עובדים, מדווח ה"פוסט".

הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט, אמר בשבוע שעבר, בנאום במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, כי ההסכם הגרעיני עם איראן, שממשל טראמפ החליט לפרוש ממנו, הביא תועלת רבה לישראל. "ההסכם הזה איפשר לנו להפנות משאבים (ממאמצי צה"ל למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני) ליעדים אחרים בגזרה הסורית, הגזרה הלבנונית והגזרה הפלסטינית ולרשום שם הישגים".

הוא הדגיש, כי הסנקציות על איראן החלו להניב פרי מבחינת ישראל: "השנה קיבל חיזבאללה מאיראן רק 600 מיליון דולר; לפני שלוש, ארבע שנים, קיבל הארגון מיליארד דולר בשנה".

יחד עם זאת, שיבח אייזנקוט את החלטת ממשל טראמפ להסתלק מההסכם. לדבריו, החלטה זו הייתה "נקודת מפנה אסטרטגית" ו"מסר ברור לאיראן" וצריך לתמוך בה. אלמלא הסנקציות החדשות, האיראנים היו ממשיכים לפתח נשק גרעיני, הוא אמר. השאלה אינה 'האם' אלא 'מתי'. בסופו של דבר, האיראנים יחדשו מאמציהם להשיג נשק זה.