המוצר הוקטן? היצרן ידביק מדבקת גילוי נאות במשך חצי שנה

הרשות להגנת הצרכן מנסה להילחם בתופעה הנפוצה של הקטנת מוצרים ללא שינוי מחיריהם • יצרנים שלא ישימו מדבקות גילוי נאות על אריזות המוצרים המוקטנים, ישלמו קנס

הקטנת אריזה באריאל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
הקטנת אריזה באריאל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הרשות להגנת הצרכן מנסה להילחם בהטעיית הצרכנים דרך הקטנת אריזות מוצרים. אחד הטריקים הידועים, המעצבנים והשכיחים מדי הוא העלאת מחירים דרך הקטנת מוצרים או הפחתת התכולה. הצרכנים משלמים את אותו הסכום אך מקבלים פחות מוצר. מדובר בדרך פעולה פופולרית למדי בתחומים כמו מוצרי ניקיון וטואלטיקה ומוצרי מזון, ולרוב המהלך הזה מוצדק בעזרת "תירוצים" כמו טענה שהאריזה הקטנה היא גם "משופרת" או מכילה נוסחה "חדשנית", ועל כן נדרשה הקטנתה.

מאז 2006 החוק קובע יידוע באמצעות מדבקה על גבי המוצר, המפרטת את התכולה הישנה לעומת התכולה החדשה - אלא שהנחיה זו לא מגדירה את פרק הזמן שבו תופיע המדבקה ואת מיקום הסימון, ולכן הרגולטור עדיין נדרש לנושא. 

בהודעה שמפרסמת היום (ג') הרשות להגנת הצרכן, היא גורסת כי "תופעת הקטנת המוצרים מתגברת". לאור זאת מופצת היום הנחיה חדשה בעניין הקטנת מוצרים והחובה לציין זאת בחזית המוצר ולמשך חצי שנה. ההנחיות הן שעל גבי האריזה צריך להיות מצוין כי הכמות הוקטנה, בכמה הוקטנה התכולה ("מכיל %__ פחות או מכיל ___ גרם/ליטר פחות") או גילוי הכמות המוקטנת לצד הכמות הקודמת. התקופה שבה תישאר המדבקה היא חצי שנה.

יצוין כי במקרים בהם משווק מוצר חדש - דוגמת במבה לבבות במהדורה מוגבלת - היות שמדובר במוצר חדש, הוא לא נכלל בתקנות הללו, ואין כל צורך ליידע את הצרכן, גם אם תכולתו שונה מהגודל "הרגיל" של המוצר המקורי. 

ויש גם סנקציה: אי-גילוי נאות מהווה הפרה של הטעיה לפי חוק הגנת הצרכן, שמאפשרת הטלת עיצום כספי על בית העסק. ההנחיות ייכנסו לתוקף תוך 3 חודשים.

בקבוק ג'ל כביסה אריאל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
 בקבוק ג'ל כביסה אריאל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בעבר הוגשו כתבי אישום במקרים מסוג זה, והוטלו עיצומים כספיים. רק לאחרונה קיבלה חברת עבאדי הודעה על כוונת הרשות להשית עליה קנס של 1.13 מיליון שקל לאור הקטנת אריזת עוגיות מזרחיות מ-500 גרם ל-350/300 גרם. לפי החוק, הפרה שלו מתייחסת לכל מוצר, כלומר לכל אחת משקיות עוגיות העבאדי במקרה זה, ומכאן שהקנסות מגיעים למיליוני שקלים. בנוסף, המוצר של עבאדי סווג כ"מהדורה מיוחדת" - וכעת גם נושא זה מטופל בהנחיות שלא מאפשרות להטעות את הצרכן עם סיסמאות שמדובר במוצר "חדש" או מיוחד כאשר מדובר במוצר שהוקטן.

שורה של מוצרים הוקטנו בשנים האחרונות - מסבון כלים פיירי, עבור בשמפו הד אנד שולדרס ונוזל כביסה אריאל - האם ההנחיות כעת ירתיעו את החברות? יש להניח שלא. מי שצריך יהיה לנקוט בפעולה ממשית הוא הצרכן, שיוכל לבחור לנטוש מוצרים שהוקטנו.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הגדיר את התופעה של הקטנת כמות כ"תופעה מכוערת שהחברות אימצו לעצמן כדי להעלות מחירים בדלת האחורית, ויש לעקור אותה מן השורש".

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ציין כי "הצרכן אינו מודע מספיק להקטנת האריזה ועלול לספוג את העלייה המעשית במחיר המוצר. העלאת המודעות של הצרכן לעצם ההקטנה, על-ידי הכללים הברורים שהנחתי, תסייע לצרכן לבצע שיקול מחושב לגבי קניית המוצר, פעולה שתתרום להורדת יוקר המחיה. הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המוצרים לצרכנים ולהילחם בהטעיות הצרכן בכלל, תוך יצירת כללי משחק ברורים יותר בפרט".