סאגת ההדחה של גולן יוכפז: הרשות השנייה מבקשת הבהרות מחדשות 13

יו"רית הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', ויו"רית חדשות 13 ונציגת הציבור, זהר קדמון, ייפגשו כדי לדון בנושא • קדמון מתנגדת לכוונת בעלי רשת 13 לפטר את יוכפז • אם שמאלוב-ברקוביץ' תשתכנע שלא מדובר בתהליך שנעשה משיקולים לא ראויים, הסבירות שתתערב נמוכה

גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אביב חופי
גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: אביב חופי

סוגיית המשך כהונתו של מנכ"ל חברת חדשות 13, גולן יוכפז, ממשיכה לעורר הדים: ל"גלובס" נודע כי מועצת הרשות השנייה מבקשת מדירקטוריון חדשות 13 הבהרות בנוגע למהלכים של בעלי המניות להדיח את יוכפז מתפקידו.

בימים הקרובים צפויות יו"רית מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', ויו"רית דירקטוריון חדשות 13 ונציגת הציבור, זהר קדמון, להיפגש כדי לדון בנושא. קדמון מתנגדת לכוונתם של בעלי רשת 13 לפטר את יוכפז ואף הבהירה זאת בתקשורת. אם שמאלוב-ברקוביץ' תשתכנע שלא מדובר בתהליך שנעשה משיקולים לא ראויים, הסבירות שתתערב היא נמוכה.

אם לא יחולו שינויים בלתי צפויים, דירקטוריון חברת החדשות צפוי להתכנס בשבוע האחרון של חודש מאי כדי לדון בבקשת בעלי המניות להתחיל בהליך שימוע לפני פיטורים ליוכפז. בין יוכפז עצמו לבעלי המניות לא מתנהלת תקשורת ישירה, אלא באמצעות עורכי הדין של הצדדים.

התחושה הכללית השוררת בימים אלה בענף היא לא השאלה האם יוכפז יעזוב את החברה שהוא מנהל בשש השנים האחרונות - אלא מתי. לפי מקורבים לחברת החדשות, יוכפז הבהיר להם כי לא יאחז בקרנות המזבח ולא יישאר במקום שבו בעלי המניות אינם מאמינים בו.

על-פי אותם מקורות, המאבק שיוכפז מנהל הוא בעיקר ערכי - הזכות לנהל את החדשות ואת השינויים הנדרשים במהדורה משיקולים מקצועיים ולא מתוקף החלטה של בעלי מניות.

לדבריהם, לו המניע היה הסכם פרישה מפנק, יוכפז יכול היה לסגור אותו בשקט עם יו"ר הערוץ נדב טופולסקי, שביקש ממנו לפרוש מהתפקיד כבר לפני למעלה מחודש. זאת, בסמוך למשדר הבחירות של רשת 13, שאומנם ניפק תוצאות מדגם קרובות לאמת, אך לא סיפק את הציפיות שהיו לבעלים מהרייטינג.

הכוונה של בעלי המניות להיפרד מיוכפז הובהרה לו במפתיע בין יום הבחירות לחג הפסח. לאחר מכן החלו גישושים ראשונים במטרה לבחון מועמדים ראויים שעשויים להחליפו. עם זאת, לא מדובר במשא-ומתן רציני בין הגורמים השונים, שכן הוא אסור על-פי חוק ומותר אלא רק לאחר שהדירקטוריון אכן יחליט לפטר את יוכפז.

מקורבים לבעלי המניות אף מכחישים כצפוי כל ניסיון לבחון עם גורמים שונים מינוי חליפי למנכ"ל. ההליך, כפי שהם רואים אותו, הוא הקמת ועדת איתור שתהיה אחראית על גיוס המנכ"ל החדש לכשיושלם ההליך מול יוכפז.

העיתונאים התרשמו שההחלטה היא סופית

בשלב הזה לא ברור היכן בדיוק עומדים הדברים בין יוכפז לבעלי המניות, וישנם כמה תרחישים שיכולים בסופו של דבר לקרות. התרחיש הסביר הוא שיוכפז יבין שאין לו סיכוי להמשיך לנהל את החברה בדרכו, הוא יפרוש, ויימצא לו תוך פרק זמן קצר מחליף. אם הוא יחליט שלא לפרוש, בעלי המניות יפעלו בקרב דירקטוריון חברת החדשות כדי לפתוח בהליך פיטוריו.

ככל הידוע, עד כה התנגדו למהלך שתי דירקטוריות מטעם הציבור - היו"רית קדמון כאמור והדירקטורית אורנה לביא-שטיינר - מה שאומר שבעלי המניות יתקשו להזיז את יוכפז מתפקידו, שכן הרגולציה על חדשות בישראל מסדירה את מערכת היחסים בין בעלי המניות למנהל החדשות ודורשת רוב מיוחד בדירקטוריון כדי להדיחו (75%).

עם זאת, סביר להניח כי בעלי המניות לא יושבים בחיבוק-ידיים, והם פועלים כדי לשכנע את חברי הדירקטוריון למה ההחלטה להדיח את יוכפז מתפקידו היא מקצועית ונעשית דווקא בעיתוי הזה - חודשיים לאחר המיזוג בין רשת לבין ערוץ עשר, ולאחר שרק לפני שנה אישר הדירקטוריון את הארכת כהונתו של המנכ"ל לתקופה בלתי קצובה. כך, ההנחה שלפחות עוד אצבע אחת תתרומם נגדו או לפחות תימנע, היא לא מופרכת - וכך למעשה בעלי המניות יכולים להשיג רוב.

קיימת עוד אפשרות, אם כי קלושה, ששתי הדירקטוריות יתמידו בהתנגדותן ויסרבו לאשר את הדחתו של יוכפז. או-אז תיווצר סיטואציה מורכבת, כי לכאורה לא ניתן יהיה לפטרו. עם זאת, כאמירה "בעל המאה הוא בעל הדעה" - בעלי המניות יכולים עקרונית לכווץ את התקציב ועדיין לעמוד במחויבויותיהם, שכן כיום הם משקיעים בחברת החדשות יותר מכפי שהחוק דורש. אבל גם מבלי להפחית בתקציב יש הרבה דרכים יצירתיות שבהן ניתן להצר את צעדיו של מנכ"ל. בעלי המניות יודעים זאת, הדירקטוריון יודע זאת, וגם יוכפז, יש להניח, מבין את המצב ולא ייתן בשום צורה ודרך לפגוע בחברה שהיא פרויקט חייו.

נוסיף על כך את העובדה שיו"ר רשת 13 נדב טופולסקי, שנחשב כיום לדמות הדומיננטית בערוץ, ביצע מהלך של מזעור נזקים כשנפגש עם מספר עיתונאים בכירים בחברה. חלק לא מבוטל מהם תמך ביוכפז באופן בלתי מסויג, ורבים מהם התבטאו בדאגה ובצער בנוגע לכוונה לפטרו. טופולסקי, שאינו מצוי עימם בקשר, נפגש איתם לבקשתם כדי להבהיר את הסיטואציה, וניכר כי העיתונאים התרשמו שהחלטת בעלי המניות סופית ואינה מונעת משיקולים זרים. לכן גם אם הם אינם אוהבים אותה, סביר להניח שהם לא יחשיכו את המסך כדי להפעיל לחץ ולמנוע את עזיבתו של יוכפז.

אמירה זאת מקבלת משנה תוקף אם לוקחים בחשבון את מצבה הלא מזהיר של כלל התקשורת והפיטורים והצמצומים עימם מתמודדים כלי התקשורת והעיתונאים כמעט בכל האפיקים - וסביר להניח שבעלי המניות לוקחים גם את זה בחשבון.

גישושים ראשונים ולא פורמליים

בינתיים גוברות ההערכות כי הקדנציה של יוכפז בחברת החדשות הגיעה לקיצה, וכפועל יוצא מכך מוזכרים בשוק שמות של מועמדים להחליפו. בקרב בעלי המניות מכחישים כאמור כי נעשו פניות מסודרות למועמדים, אולם ל"גלובס" נודע כי גישושים ראשונים ולא פורמליים כבר התרחשו.

בין השמות נציין את ברוך שי, מנכ"ל חדשות התאגיד; ערן טיפנברון, עורך ראשי של ערוץ הכנסת (שבבעלות RGE בעלת השליטה ברשת 13); גיא סודרי, עורך מהדורת החדשות של קשת 12; ישראל טוויטו, לשעבר עורך המהדורה המרכזית של חדשות עשר ומי שמכהן כיום כסמנכ"ל התוכן של רשת 13; וירון דקל, לשעבר מפקד גלי צה"ל, שמגיש כיום את חדשות השבוע בתאגיד ואת תוכנית הרדיו "דקלסגל".