מסחר תנודתי: אל תתנו לאדון שוק לשחק לכם בראש

ב-13 במאי צנח מדד דאו ג'ונס ביותר מ-600 נקודות • משקיעים שהסתכלו על השוק ביום הזה התחילו לחשוש ממפולת • אבל מי שעצמו עיניים וחיכו כמה ימים, לא ראו כלום, כי בזמן הזה המדד חזר לקדמותו • התנודות הגדולות הללו צפויות להימשך, וכדאי שהמשקיעים יתרגלו אליהן

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid
סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

כששוקי המניות צונחים, ומיד אחר כך מתאוששים, ההפסדים נעלמים למראית עין, אבל זה לא אומר שאף אחד לא מרגיש כאב.

מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה (שם היסטורי שלא משקף) צנח ב-617 נקודות או 2.4% ביום שני שעבר, 13 במאי - ובשלושת הימים שלאחר מכן עלה בסך כמעט זהה. אילו יצאתם לחופשת קיץ ביערות ב-10 במאי, וחזרתם ב-16 במאי, הייתם אולי מסיקים שלא קרה שום דבר: בארבעה ימי מסחר דאו ג'ונס סיים בערך היכן שהתחיל.

אבל תנודות גדולות בשוק המניות, כמו נורות הבזק שנדלקות מול הפנים, מטשטשות את הראייה - בין שהמשקיעים מבינים זאת ובין שלאו.

רוברט שילר, הכלכלן מאוניברסיטת ייל שהיה מזוכי פרס נובל ב-2013 על מחקריו בנושא ההשפעה של ההתנהגות האנושית על מחירי הנכסים, עוקב זה זמן רב אחר ציפיות המשקיעים לתשואות ממניות.

מדדי האמון בשוק המניות שלו מבוססים על סקרים שמתבצעים כעת מדי חודש על-ידי המרכז הבינלאומי לפינסים בייל. הם מראים שהמשקיעים צפויים יותר להאמין שהשוק עומד לקרוס - בממדים של 1929 או 1987 - בששת החודשים לאחר ירידה פתאומית חדה במחירי המניות, שסוקרה בהרחבה בתקשורת. ככל שהירידה חדה יותר, והסיקור התקשורתי בולט יותר, יותר משקיעים יחששו שמפולת מתקרבת.

ברמות הנוכחיות של מדד דאו, במושגים היסטוריים לבדם, המשקיעים צריכים לצפות שהמדד הזה ייפול ב-520 נקודות לפחות מידי שישה שבועות בערך.

זה לא נכון פחות בין משקיעים מקצועיים מאשר בין חובבים. "יש דמיון מפתיע בהבנת הדברים הללו בין משקיעים פרטיים למוסדיים", אומר פרופסור שילר. "המקצועיים אולי טובים יותר בקריאה של מאזנים כספיים, דוחות רווח וכו', אבל לא בלהעריך אם אנחנו צפויים לחזרה על אירוע כמו זה של שנת 1929".

הסבר מתקבל על הדעת לכך הוא שבאופן כללי, אירועים שליליים נחקקים במוח האנושי עמוק יותר מאשר תוצאות חיוביות. מר שוק נכנס לכם לראש.

הסכנות הן אלו שנחרתות בזיכרון

במרוצת אלפי שנות המין האנושי, האבולוציה חידדה את חושי הסכנה שלנו. "תארו לעצמכם שאתם אנשי מערות, וראיתם השתוללות איומה של דוב על שביל מסוים", אומר שילר. "זה ייתקע לכם בראש, ואתם תיטו לחשוב שמוטב להימנע מהשביל הזה, גם אם הדוב כבר אינו שם". גם שביל עם עצי פרי נהדרים ייחקק בזיכרוננו, אבל לא באותה מידה, כי הוא פחות חשוב להישרדות שלנו.

זה לא אומר שכל משקיע ימכור מניות בפאניקה. זה כן אומר שמשקיעים שהיו עדים לירידה חדה בזמן האחרון, צפויים יותר לחשוש מירידה דומה בעתיד הקרוב.

בסקר שהוא ערך מיד אחרי קריסת מדד דאו ג'ונס ב-23% ב-19 באוקטובר 1987, פרופסור שילר שאל משקיעים מה הכי חשוב להם בהערכת מצבו של שוק המניות. המפולת במדד דאו הייתה אירוע חשוב בהרבה מאינדיקטורים כלכליים עיקריים, אירועים גיאופוליטיים או דברים שאמרו קובעי מדיניות ופרשנים פיננסיים, הם אמרו.

במארס 2009, המניות בארה"ב קרסו בכמעט 40% ב-12 החודשים הקודמים. ועדיין, יותר מ-80% מהמשקיעים המוסדיים והפרטיים חשבו שיש סיכוי גבוה למפולת נוספת בשוק המניות בששת החודשים הבאים, לפי סקר של אוניברסיטת ייל (הם טעו, שוק המניות האמריקאי החזיר למשקיעים 32% באותה חצי שנה).

משקיעים רבים בסקר של שילר מ-1987 דיווחו על "תסמינים חריגים של חרדה", כולל כפות ידיים מזיעות או קצב לב מואץ, במהלך המפולת באוקטובר. מבין המשקיעים הקטנים ב-19 באוקטובר, כ-19% שקנו מניות, ו-31% שמכרו מניות, דיווחו על חרדה כל אותו יום.

בערך 45% מהמוסדיים שקנו או מכרו מניות ב-19 באוקטובר חוו חרדה, לפי הסקר של שילר. הסיבה לשיעור הגבוה יחסית היא כנראה שהם עקבו יותר מקרוב אחרי חדשות השוק ביחס למשקיעים הקטנים באותו יום.

נוסף על כך, כשמחירי המניות רושמים תנודות גדולות, המשקיעים מצפים להסברים. כשדאו מתנדנד במאות נקודות, בייחוד כלפי מטה, אומר פרופסור שילר, "אנשים מסתכלים זה על זה כדי לקבל רעיונות, והם מצפים מהמדיה להסברים ולפרשנויות של מספרים שיכולים להיות משמעותיים".

כאשר סיבה מתקבלת על הדעת מוצמדת לתנודות המחירים, "לסיפורים יש חיים חיצוניים משל עצמם. הם מדבקים", אומר פרופסור שילר.

סיפורים לא צריכים להיות הגיוניים כדי להשפיע. מדד דאו צנח ב-617 נקודות ביום שני, 13 במאי, לפי מומחי השוק, מפני ששיחות הסחר עם סין התארכו מדי. הוא עלה באותו ניקוד כמעט בשלושת הימים הבאים, על אף החדשות הטובות שדיוני הסחר בכל זאת מתקדמים לאט לאט.

תנודות מחיר גדולות שכיחות כעת הרבה יותר, כשדאו סביב 26,000 נקודות, מכפי שהן היו בעבר. מ-1896 דאו צנח ב-2% לפחות ב-2,011 ימי מסחר, לפי חברת נתוני השוק דאו ג'ונס. זה אומר בממוצע כל 33 ימי מסחר. לכן, ברמות הנוכחיות של דאו, בסטנדרט היסטורי, המשקיעים צריכים לצפות לתיקון של 520 נקודות (כלפי מטה) בכל שישה שבועות בערך. זה יציג את המספרים השליליים הגדולים לעיני כל, ויעזור לציפיות המשקיעים מהשוק להישאר הגיוניות.