ישראל הולכת לבחירות בפעם השנייה בתוך חצי שנה; נתניהו: "ליברמן הצטרף לגוש השמאל"

הכנסת הצביעה על פיזורה, הבחירות החדשות ב-17 בספטמבר • נתניהו: "אנחנו נאלצים ללכת לבחירות בזבזניות ומיותרות כי ליברמן רוצה יותר מחמישה מנדטים" • ליברמן: "לא הייתי מוכן להיכנס לממשלת הלכה אלא לממשלת ימין" • הדרמה הלילית, רגע אחר רגע

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: רוני שיצר
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: רוני שיצר

00:40

לאחר ההצבעה על פיזור הכנסת ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט חד משמעית, הוא קבע שאני אהיה ראש ממשלה שהליכוד יוביל ממשלת ימין, הציבור בחר בי להוביל את המדינה. המפלגות שהתמודדו רבות מהן אמרו שיתמכו בי וביקשו את קול הבוחר. 60 מ-65 עשו מה שהבטיחו".

רה"מ הטיח האשמות כבדות ביו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. "הוא הוליך שולל את מצביעיו. לא הייתה לו שום כוונה לבצע את מה שאמר. העלה דרישות חדשות לבקרים, העלה דרישה אחר דרישה וזה לקח זמן רב, וכשנענינו בחיוב העלה דרישות דשות וכך צעד אחר צעד, כל פניותינו בקשוינו והצעותינו נדחו על הסף. גמרנו עם כל המפלגות את ההסכמים, כחלון אמר שיחתום רק לאחר שליברמן יחתום. אבל ליברמן לא התכוון להגיע להסכמות. הוא עושה את זה רק כי הוא חושב שיקושש כמה קולות, והוא גורר את המדינה פעמיים לבחירות בגלל גחמות אישיות בגלל הרצון להשיג כמה מנדטים. ליברמן עכשיו הוא חלק מהשמאל - הוא הצטרף לגוש השמאל. מי שהאמין לו קודם יותר לא יאמין לו. אדבר על זה מחר באריכות ואספר דברים שאינכם יודעים".

נתניהו ציין כי הליכה לבחירות בזבזנית מאוד לדעתו. "הייתי בבית הלבן ובקרמלין והצעתי ועדה טרילטרלית של שתי המעצמות איתנו לדון בבעיות הבטחון של האיזור. מעולם לא היה דבר כזה. אבל אנחנו נאלצים ללכת לבחירות בזבזניות ומיותרות כי אביגדור ליברמן רוצה יותר מחמישה מנדטים במצג שווא. זה קפקאי לגמרי. אנחנו ננהל מסע בחירות חד, בהיר וגם בו ננצח. אני לא חסכתי שום מאמץ למנוע בחירות מיותרות, בהידברות עם ליברמן בכל דרך אפשרית, כדי להגיע לממשלה יציבה ולהוביל את המדינה כפי שהאזרחים מצפים. אגיד עוד מחר".

00:01

סופית - הכנסת הצביעה על פיזורה ובחירות חדשות יתקיימו ב-17 בספטמבר.

כל התחזיות הפרשנויות והניתוחים טעו. ראש הממשלה נתניהו כשל בניסיון להקים ממשלה על אף הארכה שקיבל ולמרות הצלחת הליכוד בבחירות, ולראשונה בתולדות המדינה הכנסת אישרה הערב באווירת נכאים את הצעת החוק של הליכוד לפיזורה ולקיום בחירות חדשות שיתקיימו ב-17 בספטמבר. לליכוד הצטרפו בהצבעה כל סיעות הימין והחרדים, וכן הסיעות הערביות. כחול לבן העבודה ומרצ התנגדו.

אביגדור ליברמן האשים את הליכוד ואת נתניהו בכניעה לחרדים בכך שנמנעו מהסכמה להעברת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית. "לא הייתי מוכן להיכנס לממשלת הלכה אלא לממשלת ימין". אריה דרעי השיב לו באומרו כי ליברמן הונה את הציבור בהצבת התנאי הבלתי מתפשר ולמרות הפשרות שלהן הסכימו החרדים, "חוץ מלנשק את רגלו עשינו הכל". ליברמן סירב.

נתניהו ניסה נואשות להקים ממשלה צרה לקראת השעה תשע הערב (יום ד') הודיע הליכוד כי סגר את ההסכמים הקואליציוניים עם 60 חברי כנסת משמע עם כל הסיעות בגוש ימין-חרדים למעט ישראל ביתנו. בעקבות ההודעה פרסמה כולנו של כחלון הודעה כי ההסכם עימה אינו סגור, וכי לא תסכים לכהן בממשלה שבה רק 60 תומכים, ולא תחתום בטרם יכנס ליברמן לקואליציה. גם באיחוד מפלגות הימין ובמפלגות החרדיות, לא אישרו את קיומו של הסכם אף שדובריהם רמזו כי כשיהיה צורך להציג ממשלה חתימה כזו לא תהווה בעיה. אלא שהמשבר מנע הגעה למצב הזה.

הליכוד לכן פעל בנמרצות להשיג חברי כנסת ממפלגות אחרות והגביר את הלחץ על כאלה העשויים להסכים. בין ההצעות שפורסמו, ההצעה לאבי גבאי יו"ר העבודה להצטרף לממשלה ביחד עם טל רוסו מספר שתיים במפלגה, תמורת שלושה תיקים וביטול רוב הרפורמות המשפטיות שתוכננו. גבאי סירב. הליכוד פנה לחברי כנסת מכחול לבן ובהם גדי יברקן שהחל את דרכו הפוליטית בליכוד, עומר ינקלביץ' החרדית וגם לר'אדיר מריח הדרוזית. לפי אחת מהטענות למריח הוצע בתמורה לתמיכתה שינוי חוק הלאום שכנגדו יצאה העדה הדרוזית. פרסומים דומים היו גם על חברת הכנסת אורלי פרומן מכחול לבן אך היא הכחישה.

כל הניסיונות של הרגע האחרון להגיע לפשרה כשלו ובהם הצעת ראש הממשלה, שלפיה מיד עם הרכבת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש בקריאה ראשונה על ידי מליאת הכנסת. לאחר אישורו החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית בהסכמה משותפת. כידוע, אם לא תושג הסכמה עד סוף יולי ובהתאם להחלטת בג"צ, יפוג ההסדר של ״תורתו אומנותו״ ויחול חוק שירות חובה לכולם. פירוש הדבר: החרדים ייאלצו לבחור בין החוק של ליברמן לבין חזרה לחוק המקורי שמשמעותו גיוס מלא לחרדים כמו לכל חלקי הציבור. משמעות ההצעה היא עוד צעד לכיוונו של ליברמן, גם אם לא הבטחה מלאה לאישור החוק כלשונו, הנחת גרזן לצוואר החרדים כדי שיסכימו לכך. דרעי וגפני הסכימו, ליצמן הודיע שלא ישנה את ההסכמות הקודמות אבל לא פסל לגמרי. אלא שבישיבת סיעה של ישראל ביתנו הודיע ליברמן כי הוא לא משנה את תנאי הבסיס שהוא העברת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית על פי נוסחו המקורי ללא שינוי של פסיק.

בשעה 11 נתניהו כינס את חברי הליכוד לישיבת סיעה ובה עדכן כי כשלו הניסיונות לפשר בין ליברמן לחרדים וכי הצעת החוק שהגיש הליכוד לפיזור הכנסת תועלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית, שבה אושר הפיזור.

הכנסת לא יוצאת עדיין לפגרת בחירות אלא תתכנס ביום שני לבחירת מבקר המדינה, וכן לישיבות מיוחדות עד אשר יקבע מועד הפגרה המדויק, ככל הנראה בסוף חודש יוני.

23:43

דרעי: "ליברמן נגרר להסתה נגד החרדים. הייתי בטוח שהוא יכנס לבסוף וכך אמרתי לנתניהו, טעיתי ואני מתנצל בפני ראש הממשלה.

"החרדים עשו הכל חוץ מלנשק את רגליו של ליברמן, המשמעות היא שמדובר במעשה הונאה. לגנץ אין שום סיכוי להקים ממשלה, ולכן אין טעם אלא ללכת לבחירות".

אריה דרעי צילום: רפי קוץ
 אריה דרעי צילום: רפי קוץ

23:39

ליברמן מודיע - ישראל הולכת לבחירות כי הליכוד סירב להבטיח שחוק הגיוס יעבור ככתבו. "הליכוד נכנע לחרדים וכל הצעות הפשרה שעלו עיקרו את החוק מתוכנו. אני שייך למחנה הימין וכך יהיה גם בבחירות הקרובות", הוסיף.

23:34

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר מציג את הצעת חוק פיזור הכנסת. זוהר פתח ואמר "התכנסנו כאן הערב באופן בלתי נתפס על מנת לפזר את הכנסת ה-21. לפני כחודש וחצי, ב-9 באפריל, היו תוצאות של הבחירות. שניים וחצי מיליון איש הצביעו בעד נתניהו. 

"ליברמן אמר שתומכים בביבי. דרעי אמר שתומכים בביבי. כל המפלגות אמרו שתומכים בביבי. כל הסיעות של הקואליציה המיועדת הלכו לנשיא והמליצו על נתניהו להרכיב את הממשלה. זה הלך חלק לאורך כל הדרך, למעט סוגיה אחת שלא נפתרה מהרגע הראשון ועד לרגע זה".

23:28

לאחר שליברמן דחה את הצעת נתניהו, ההצבעה על פיזור הכנסת תחל ב-23:30. חברי הכנסת מתחילים להתקבץ במליאה. 

23:22

ח"כ מיקי לוי מסיעת כחול לבן אמר כי "הסיעה תצביע נגד הבחירות ובעד הטלת הרכבת הממשלה על גנץ. אני מכיר את נתניהו היטב, השנייה האחרונה ינסה לארגן לעצמו את הקואליציה".

23:18

בתום ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו דחה ליברמן את ההצעה האחרונה של נתניהו. הדרך להצבעה על בחירות בספטמבר סלולה.

23:10

בפתח ישיבת סיעת הליכוד הסגורה לתקשורת, אמר נתניהו "לצערי, הולכים לבחירות". ליברמן מכנס גם הוא בשעה זו ישיבת סיעה.

22:30

הצעתו האחרונה של נתניהו לא זכתה להיענות מצד שני הצדדים, והליכוד הודיע כי יכנס ישיבת סיעה בשעה 11, וחצי שעה אחר כך יובא חוק פיזור הכנסת להצבעה, והבחירות יקבעו לתחילת ספטמבר.

הקדמת ההצבעה נובעת מחששו של הליכוד כי הנשיא ריבלין יממש את סמכותו ואם הכנסת לא תפוזר עד חצות, יזמן את נציגי הסיעות להתייעצויות חוזרות והוא עשוי להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר.

בצד החרדי נמשכות אמנם ההתייעצויות אך יעקב ליצמן לא הסכים למה שהגדירו החרדים אולטימטום של נתניהו, והרב שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס שלל אפשרות של פירוק השותפות החרדית.

21:30

בליכוד טוענים כי סגרו את ההסכמים הקואליציוניים הדרושים עם 60 חברי הכנסת, בסיעת כולנו ובמפלגות החרדיות הכחישו.

ראש הממשלה נתניהו פנה בהצעה נוספת, אחרונה לדבריו למפלגות החרדיות ולאביגדור ליברמן כדי למנוע את פיזור הכנסת וההליכה לבחירות חדשות. לפי הצעת ראש הממשלה, מיד עם הרכבת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש בקריאה ראשונה על ידי מליאת הכנסת. לאחר אישורו החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית בהסכמה משותפת.

20:00

במהלך השעות האחרונות דווח בחלק מכלי התקשורת כי התנהל משא ומתן על הצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלת נתניהו. לפני זמן קצר יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, פרסם בטוויטר שלו כי אכן נוהלו מגעים מול נתניהו להצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלה, אך גבאי החליט בסופו של דבר לא לקבל את ההצעה.

19:30

ח"כ אביגדור ליברמן שוהה בשעות האחרונות בכנסת ונצפה מסתובב בין החדרים ובקומת הממשלה, פוסע עם פמלייתו הלוך ושוב.

סביב השעה 18:30 הגיע ליברמן למליאה, בה נואמים חברי הכנסת של כחול לבן, העבודה ומרצ בנוגע להתנגדותם לחוק פיזור הכנסת.

ליברמן שמע את ח"כ רם שפע (כחול לבן) מתייחס אליו בדבריו וביקש את הרשות לעלות ולהגיב. הוא אמר: "חשבתי שראיתי בפוליטיקה הישראלית הכל, אבל אני לא ראיתי כזה מסע של סכיזופרניה ושל המצאות ושל עלילות. העברת הליבה מחקיקה ראשית להחלטת ממשלה זה לחסל את החוק ולזה אנחנו לא נסכים".

הוא חזר על כמה הצהרות שלו מן השבועות האחרונים: "מאז שהחוק הזה הובא לכנסת חזרנו ואמרנו שאנחנו רוצים חוק גיוס במתכונת המקורית. תעבירו את זה בקריאה שנייה ושלישית כמו שזה ולא שום דבר נוסף. להגיד שפה הייתה פשרה שהציעו פשרה ונשאר עשר מילימטר את זה יכול להגיד רק מי שלא בקיא בחוק. הנדבך של החוק זה יעדים ופקיעת החוק. ברגע שמעבירים את זה מחקיקה להחלטת ממשלה זה מרוקן את החוק מתוכן. העברת הליבה מחקיקה ראשית להחלטת ממשלה זה לחסל את החוק ולזה אנחנו לא נסכים. מי שרוצה לרמות את עצמו שירמה אבל כדאי שאנחנו נדע את האמת".

"החוק הזה הוא טוב למערכת הביטחון, טוב לחרדים וטוב לעם ישראל, מצאו את שביל הזהב שטוב לכולם. אני פונה להיגיון של הח"כים החרדים. תנסו להישאר בגבולות ההיגיון והוא אומר שאין חוק יותר טוב מזה. תאפשרו להעביר אותו בלי שאתם משתתפים בהצבעה ובא לציון גואל. לא צריך לחפש מניע נסתר פשוט לקחת דברים כמו שהם".

ראש הממשלה נתניהו, כמו גם השר יריב לוין, וחברי הכנסת סמוטריץ' ופרץ, דרעי וליצמן אינם נמצאים בשעה זו בבניין הכנסת, כאשר נותרו עוד קצת יותר מחמש שעות עד לפקיעת המועד בו נתניהו אמור להרכיב ממשלה.

17:30

דוברת ראש הממשלה שיר כהן: "ראש הממשלה נתניהו החליט למנות את השר ישראל כ"ץ לשר החוץ, זאת לאחר שפג מינויו כממלא מקום שר החוץ".

ההודעה על המינוי של ישראל כ"ץ כשר החוץ מגיעה בשיאן של שעות פוליטיות מתוחות כאשר לא ברור מה יהיה הרכב הממשלה הבאה והאם נתניהו יעמוד בראשה. הכנסת דנה בשעות האחרונות בחוק פיזור הכנסת ואם הכנסת תתפזר ותהיינה בחירות נוספות, כ"ץ ימשיך לכהן כשר חוץ עד אשר יתבהרו הדברים אחרי הבחירות. מנגד אם תוקם ממשלה צרה, של 60 ח"כים, כ"ץ ימשיך להחזיק בתפקיד. אולם אם המנדט להרכבת קואליציה יעבור לידי ח"כ גנץ הקלפים עשויים להיטרף ותתכן ממשלה שונה.

על כל פנים ההודעה של נתניהו בעת הזו מלמדת שהוא זקוק לנאמנות המוחלטת של כ"ץ לקראת השעות הקרובות בהן קיים חשש שבליכוד ישקלו פיצולים או אי תמיכה בחוק פיזור הכנסת. ההודעה עשויה להיות גם התודה של נתניהו על אישור מזכירות הליכוד אתמול אחר הצהריים, לכך שאין צורך בבחירות נוספות ליו"ר התנועה, לרשימת הליכוד לכנסת ולהוספת כולנו לרשימת הליכוד.

מהשר ישראל כ"ץ נמסר: "אני רואה חשיבות רבה במינויי כשר החוץ של מדינת ישראל, אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו על האמון וזאת בתום 3 החודשים של פעילותי כמ"מ שר החוץ. כבן להורים ניצולי שואה, אני רואה בזה רגע מיוחד ומרגש. בכוונתי לפעול יחד עם רה"מ ועם חברי בממשלה ובכנסת כדי לקדם ולחזק את מעמדה של מדינת ישראל מול האתגרים העולמיים והאזוריים החשובים בפניהם אנחנו ניצבים".

15:45

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין העלה אל הרשתות החברתיות סרטון בו הוא מפרט את האפשרויות העומדות בפניו על-פי חוק, וזאת בהמשך לפניות הרבות המגיעות אליו בנושא. "אעשה כל שביכולתי כדי למנוע ממדינת ישראל ללכת אל מערכת בחירות נוספת", הוא אומר בסרטון.

בסרטון מסביר הנשיא: "יקיריי ויקירותיי, אני מקבל וקורא את כל הפניות שלכם בנושא הרכבת הממשלה. לאור היקף הפניות שמציף את לשכתי בנושא, חשוב לי להסביר מהי סמכותו החוקית של הנשיא: לראש הממשלה, ח"כ בנימין נתניהו, ניתנו על-ידי 28 יום להרכיב ממשלה, כאשר בסופם ניתנה לו ארכה של 14 יום נוספים על-פי החוק, שתסתיים היום בחצות.

"במקרה שלא תורכב הממשלה היום בחצות, עומדות בפניי שתי אפשרויות, ועליי לנקוט אחת מהן תוך שלושה ימים: האפשרות הראשונה היא להטיל את הרכבת הממשלה על כל חבר כנסת, פרט לחבר הכנסת שכבר נתתי לו הזדמנות, והוא לא הצליח. האפשרות השנייה היא להודיע ליושב-ראש הכנסת שלא קיימת אפשרות להרכבת הממשלה, ואין מנוס אלא ללכת לבחירות.

"כדי לקבל את ההחלטה, אזמין שוב את נציגי הסיעות להתייעצויות. אגב, דעו כי במקרה שאודיע ליו"ר הכנסת כי אני איני מוצא חבר כנסת שבידו להקים ממשלה, יכולים חברי הכנסת לאסוף 61 חתימות ולבקש תוך 21 יום להעניק לכל אחד מ-120 חברי הכנסת, גם למי שכבר ניתנה לו ההזדמנות, את המנדט להרכבת הממשלה. 61 חתימות שכאלה יכולות להעניק לאותו חבר כנסת 14 ימים עבור השלמת המשימה.

"אתם ודאי תוהים איך כל זה קשור למה שמתרחש ברגעים אלה בכנסת. ובכן, זה לא.

"במקביל לסמכותי כנשיא, לכנסת יש אפשרות עצמאית לחוקק חוק המורה על התפזרות הכנסת. אם חוק פיזור הכנסת יתקבל גם בקריאה שנייה ושלישית ברוב של חברי הכנסת, 61 לפחות, ההליכים להרכבת ממשלה ייפסקו. הכנסת תפוזר, ונצא לצערי למערכת בחירות נוספת.

"אני, מצידי, אעשה כל שביכולתי כדי למנוע ממדינת ישראל ללכת אל מערכת בחירות נוספת", דברי ריבלין בסרטון שפרסם". 

15:00

גורם בליכוד אמר היום: "אביגדור ליברמן ממשיך להוליך שולל. הוא אומר על כל הצעה אולי נשקול, מושך כמה ימים - ואז דוחה אותה. המטרה שלו היא לחסל את ראש הממשלה נתניהו, כי הוא רוצה לרשת אותו. ליברמן, שתמיד עשה דילים עם המפלגות החרדיות, לדוגמה כשסיכל מועמדות של ראש עיר חילוני לירושלים, פתאום מצייר את עצמו כמי שמייצג את הקול החילוני. בשביל כמה מנדטים ותאוות כוח, ליברמן גורר מדינה שלמה לבחירות".

ההודעה האחרונה שהוציא הליכוד בשם גורם במפלגה, מתייחסת להצעה פשרה נוספת שהועלתה אתמול לגבי חוק הגיוס. הנציגים החרדים העריכו כי יוכלו לקבל את אישור הרבנים, אבל דרשו את הסכמת ליברמן בטרם יבואו אל מועצת גדולי התורה, כדי שלא יתבזו בפניהם לאחר הפעם הקודמת שבה אישרו הרבנים את הצעת הפשרה, וליברמן דחה אותה.

לפי ההצעה האחרונה, חלק מכסות הגיוס יועבר בחוק נפרד במקום בחוק הגיוס עצמו, וכך גם הסעיף הקובע ביטול החוק, שיעברו ריכוך נוסף. לדברי גורם חרדי, "גם אנחנו מבקשים אחת ולתמיד לסגור את מחלוקת הגיוס, ולא רוצים שבעוד כמה שנים יפתחו שוב את הסיפור מחדש".

ההצעה כאמור הונחה בפני ליברמן ואנשיו, אך עד כה לא נמסרה תגובה רשמית לגביה. 

תגובת ישראל ביתנו לתדרוכים של לשכת ראש הממשלה נגד יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן: "אנחנו מצטערים על הסגנון והשפה בתדרוכים היוצאים מלשכת ראש הממשלה. מהרגע הראשון ישראל ביתנו הזהירה שמבחינתה יש אך ורק הצעה אחת - השלמת החקיקה בקריאה שנייה ושלישית בנוסח זהה לקריאה הראשונה. כל השאר זה ספינים והטעיית הציבור".

בתוך כך, על רקע ההתרחשויות הפוליטיות של הימים האחרונים, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד נפגשים כעת בלשכת השר בנט בתל-אביב. בעוד בכנסת דנים בחוק פיזור הכנסת, וההצבעה בעניין עשויה להיות מושלמת תוך כמה שעות, השרה שקד שקלה להתפקד לליכוד, אך כעת נועדת בפעם הראשונה מזה זמן עם שותפה למפלגת הימין החדש.

12:30

בכנסת נפתח הדיון בקריאה השנייה על חוק פיזור הכנסת ה-21.

ח"כ מיקי זוהר, שהכין את החוק בוועדות בימים האחרונים, פתח את הדיון ואמר שזה רגע מצער "אשר נכפה עלינו". לדבריו, אין טעם לעבור להמליץ על בני גנץ אצל הנשיא, כיוון שרוב הציבור בישראל רוצה את בנימין נתניהו כראש הממשלה. זוהר אמר שיש לחזור לימי פרס, רבין ובגין, בהם היו מספרי מנדטים גבוהים לכל המפלגות; וכי יש להפסיק להצביע למפלגות הקטנות.

"מה שאנחנו רואים כאן היום זה אירוע היסטורי שיוביל לשינוי, ובסופו של דבר יהיה שינוי דפוס ההצבעה של החברה הישראלית אחרי מה שקורה כאן היום". 

בתוך כך, מזכירות הבית היהודי תתכנס היום בשעה 15:00 יחד עם יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ במטרה להיערך לכל התרחישים האפשריים, כולל בחירות בספטמבר. 

12:00

נאומי הבכורה של חברי הכנסת בסיעת כחול-לבן נפתחו הבוקר (ד') עם שניים מחברי הכנסת החדשים של הסיעה, אשר בשבועות האחרונים קיבלו הצעות וחיזורים מרובים מאנשי הליכוד. ח"כ גדי יברקן, אשר צמח בתנועת הליכוד ונבחר במסגרת מפלגת תל"ם בראשות בוגי יעלון, קיבל אפילו הצעה מן הליכוד לכהן כשר. יברקן נאם את נאום הבכורה שלו, אשר עשוי להיות גם הנאום היחיד והאחרון שלו בכנסת ה-21.

אחריו דיברה ח"כ עמר ינקלביץ', בת העדה החרדית, אשר גם אליה הגיעו פניות רבות, כולל ניסיונות להפעיל עליה לחצים חיצוניים באמצעות רבנים שלהם היא ומשפחתה מקשיבים. ינקבליץ׳ סיפרה על השונות והרקע המשפחתי שלה, עם הורים שחזרו בתשובה והיכרות אישית עם הקהיליות החילוניות והחרדיות בישראל.

יברקן סיפר בנאומו על ילדותו, כיצד כאשר הגיע לישראל הופתע לגלות שיש גם יהודיים שצבע עורם לבן. "כדי שתכירו מי אני, מאין באתי ומה מעשיי כאן. אני גאה להציג את עצמי, אך לא דרך קורות חיי הדלים, אלא דרך ההיסטוריה האדירה, העשירה ומעוררת ההשראה של אבותיי. אזי משוכנע אני שתדעו מי האדם העומד לפניכם". 

יברקן לא התייחס למהלכים הפוליטיים האחרונים ולהצעות שקיבל. הוא העדיף לדבר על בורות ואפליה בחברה הישראלית. "המציאו את המילה 'גזע' כדי לשלוט על קבוצת אנשים אחרת. המילה 'גזע' היא סיבת המוות הנפוצה של האנושות מאז בריאת העולם. בשם הגזע עמים יצאו לכבוש עמים אחרים והחריבו אימפריות. האנושות יצרה מפלצת להשמדה המונית וממשיכה להזין את המפלצת הדמיונית הזו. הרי אין דבר כזה גזע. המילה הזו אפילו השתרבבה במגילת העצמאות שלנו, ויש לתקנה". 

בסיום נאומי הבכורה, עומדת הכנסת להצביע על חוק פיזור הכנסת בדיון שיתחיל בקריאה השנייה, וזאת אלא אם יחול שינוי של הרגע האחרון וייסגר דיל פוליטי בשעות האחרונות עד לשעת חצות. המצב התמוה הזה אינו מוכר בהיסטוריה הפוליטית של המדינה, כאשר פחות מחודש אחרי שהכנסת הושבעה חבריה כבר מצביעים כדי לפזרה.