סין שוקלת להגביל יצוא של מתכות נדירות; "אל תגידו שלא הזהרנו אתכם"

סין שוקלת בצעד קיצוני להגביל את יצוא של מתכות המשמשות לייצור סמארטפונים, שבבים למחשבים ואף מוצרים ביטחוניים • המדדים בניו יורק מאבדים גובה, התשואות על האג"ח הממשלתיות יורדות לשפל מאז ספטמבר 2017, ובורסות אירופה יורדות בעד 2% • פסגות: "עצירת הייצור של מתכות אלו תוביל באופן מיידי לזעזוע בתהליכי הייצור"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

השווקים הפיננסים ברחבי העולם מגיבים בירידות לכותרות בנוגע למלחמת הסחר, וזה לא נראה טוב כאשר זו מסלימה לפי שעה. עיתון ה"גלובל טיימס", המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית הסנית, פרסם מאמר לפיו סין שוקלת להגביל את היצוא ממדינתה של מתכות נדירות, כמו: דיספרוסיום, נאודמיום ועוד.

והציטוטים מהכתבה בעיתון המזוהה עם הממשל, מצביעים כי אין בכוונתם של הסינים להתקפל ואף מאיימים בהסלמה של היחסים. "ארה"ב צריכה להפסיק לפקפק ביכולת של סין להילחם במלחמת הסחר; אין ספק שהצד האמריקאי רוצה להשתמש במוצרים שמיוצרים מהמתכות הנדירות שסין מייצאת כדי להגביל את הפיתוח הסיני. העם הסיני לעולם לא יסכים לכך!; אל תגידו שלא הזהרנו אתכם", נכתב ב"גלובל טיימס".

צריך לציין כי מדובר בניסוח הספציפי בו השתמש העיתון ב-1962 לפני שסין יצאה למלחמה עם הודו. "מי שמכיר את השפה הדיפלומטית הסינית יודע את המשקל של הביטוי הזה", נכתב ב"גלובל טיימס". הביטוי היה בשימוש גם לפני פרוץ הסכסוך בין סין ווייטנאם בשנת 1979.

סין מייצרת כיום כ-92% מהמתכות הנדירות בהן משתמשים לייצור מוצרים טכנולוגיים שונים, כגון טלפונים חכמים, שבבים למוצרי מחשב, ואף מוצרים ביטחוניים רבים. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "עצירת הייצור של מתכות אלו תוביל באופן מיידי לזעזוע בתהליכי הייצור של מוצרים רבים ומכיוון שמדובר על מתכות שעלות ההפקה שלהן גבוהה, גם לזינוק במחירים. מדובר על צעד קיצוני שכן סין היא, כאמור, האחראית הכמעט בלעדית בעולם על לייצור מתכות אלו אבל אם זה מה שיעצור את טראמפ מלצייץ אז כל המהלכים כשרים".

המדדים המובילים על המדדים בוול סטריט יורדים בעד 0.7% בפתיחה, התשואות על האג"ח הממשלתיות יורדות לשפל מאז ספטמבר 2017, והשוק מתמחר הורדת ריבית בשנת 2020 על ידי הפד. באירופה המדדים יורדים בעד 2%. 

במקביל, מניותיהן של חברות הפועלות בתחום המתכות המיוחדות מזנקות. כך למשל, מנייתה של חברת הכרייה JL Mag Rare-Earth מזנקת 10%, מניית  China Northern Rare Earth Group מזנקת 8% באוסטרליה, ומנייתה Lynas טסה ב-15%.

מוקדם יותר היום הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הזהיר כי הסלמה במלחמת הסחר עלולה להציג גל מכירות בשווקים.

צריך לציין כי בסין עוד לא שלפו את התותחים הכבדים באמת, שהם מכירה של אגרות חוב של ממשלת ארה"ב. המהלך משול לנשק יום הדין, ועלול להצית סחרור בסין עצמה, שעלול לצאת משליטה ולכן ההנחה כי אין בכוונה של הסינים לפעול כך.

"אם ארה"ב וסין לא חוזרות לשולחן המו"מ ומלחמת הסחר מחריפה, מגמת ההתאוששות בכלכלה העולמית צפויה להיפסק, מה שיוביל להרעה משמעותית בפעילות כלכלית, במיוחד בתחום התעשייה והסחר", אמר אלכס ז'בזינסקי הכלכלן הראשי של מיטב דש. 

לפי Bloomberg Global GDP Tracker, האירועים של השנה האחרונה שבה, במקביל להיחלשות בכלכלה הסינית, החלה מלחמת הסחר הורידו את קצב הצמיחה בכלכלה העולמית כמעט לרמה הנמוכה ביותר מאז משבר 2008. "הרעה כל כך משמעותית קרתה למרות היקף יחסית מצומצם של המכסים שהוטלו ולמרות הצמיחה החזקה בכלכלה האמריקאית", הוסיף ז'בזינסקי. "לדעתנו, עלה הסיכון של החרפת מלחמת הסחר, שהשלכותיה יהיו משמעותיות יותר מאשר ההערכות הרשמיות".