חזית הסחר החדשה של הנשיא טראמפ עומדת להיות גדולה בהרבה מזו שפתח עם סין

סחורות בשווי 360 מיליארד דולר עלולות להיות מושפעות מאיומי המכסים של טראמפ על מקסיקו • עד כה הטילה ארה"ב מכסים של 25% על יבוא סיני בשווי 250 מיליארד דולר • אילו מגזרים יושפעו במיוחד מהאיום החדש ומה זה אומר לצרכני בירה קורונה

דונלד טראמפ, אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: מארק ניימן-לע''מ, רויטרס, shutterstock, עיבוד תמונה:
דונלד טראמפ, אנדרס מנואל לופז אוברדור / צילום: מארק ניימן-לע''מ, רויטרס, shutterstock, עיבוד תמונה:

המכסים נגד היבוא ממקסיקו שהנשיא טראמפ הכריז עליהם בסוף השבוע עלולים להשפיע על סחורות בשווי 360 מיליארד דולר, ולהיות המכסים הגבוהים ביותר שממשל טראמפ הטיל על עמיתת סחר של ארה"ב, נכון לעכשיו. המכסים יתייחסו לכל היבוא ממקסיקו, ויגררו לקלחת מלחמת הסחר מגזרים שעד כה לא נחשפו במיוחד למדיניות האגרסיבית של ממשל טראמפ, כולל יבוא רכב, נפט גולמי ופירות וירקות.

המכס הזה עלול לעלות ב-5 נקודות אחוז בכל חודש, ולהגיע ל-25% באוקטובר, מסר הממשל, אם מקסיקו לא תנקוט צעדים ספציפיים להפחית את מספר המהגרים שמגיעים לגבולה על ארה"ב.

אם המכסים ייושמו במלואם - 25% באוקטובר - מדובר יהיה במהלך הדרמטי ביותר של טראמפ בחזית הסחר עד כה, יותר מהמכסים על מכונות הכביסה, הלוחות הסולריים, הפלדה והאלומיניום, או כל אחד ממהלכי המכס נגד סין. עד כה הממשל הטיל כ-25% על יבוא סיני בשווי כ-250 מיליארד דולר, אם כי הוא מאיים להוסיף לרשימה עוד סחורות בשווי 300 מיליארד דולר.

המכסים עלולים להיות הרסניים למקסיקו, שהיצוא שלה מהווה יותר משליש מהתמ"ג. 80% מהיצוא המקסיקני מופנים לארה"ב. המסחר נוגע בכל דבר, אמר קרלוס ואר, פרקליט למסחר ושותף במשרד הולנד אנד נייט במקסיקו סיטי. אם הוא לא לב הכלכלה המקסיקנית, הוא העורק הראשי שלה.

מקסיקו הגיבה בקריאה למו"מ על בעיות ההגירה לארה"ב, והיא טרם הגיבה במכס משלה. אם ממשל טראמפ יממש את האיום של העלאת המכס בהדרגה, היא תגיב כמעט בוודאות במכס שיכוון כך שיגרום נזק פוליטי מרבי לטראמפ.

אילו תעשיות ומגזרים אמריקאיים עלולים להיפגע מחזית המכסים החדשה עם מקסיקו?

תעשיית הרכב

תעשיית הרכב האמריקאית מצויה בזמנים מאתגרים בלאו הכי, והאיום של טראמפ להטיל מכס שיגדל בכל חודש על מוצרים מקסיקניים, מעמיד אותה במצב קשה עוד יותר.

שום תעשייה גדולה לא תלויה במסחר עם מקסיקו כמו ייצור הרכב. בשנה שעברה ארה"ב ייבאה כלי רכב מוטוריים וחלקים לכלי רכב כאלו בשווי 114 מיליארד דולר ממקסיקו, לפי משרד המסחר האמריקני. מדובר בערך בשליש מסך היבוא של ארה"ב ממקסיקו. היה גם יצוא כלי רכב בשווי 24 מיליארד דולר מארה"ב למקסיקו, בערך עשירית מהיצוא הכולל.

הנתונים הללו, גדולים ככל שהם, עדיין לא משקפים את המורכבות של שרשראות האספקה בתעשיית הרכב שחוצות פעמים רבות את הגבול. המכס שטראמפ יטיל על היבוא ממקסיקו יעמיס על יצרני הרכב בארה"ב תוספת עלות שיהיה להם קשה לספוג.

עוד לפני מטח האש האחרון בעימות הסחר, חברות הרכב התקשו למכור את תוצרתן. עד אפריל השנה, מכירות הרכב הקל (מכוניות, טנדרים, מסחריות, רכב שטח) בארה"ב היו 16.7 מיליון יחידות בממוצע שנתי, מול 17.2 מיליון בשנת 2018. הירידה במכירות העלתה את המלאים. ליצרנים ולסוכנויות הרכב היה במוצע היצע לא מכור של 78 ימי מכירות בתחילת מאי, לפי מוקד הנתונים של Automotive News. זהון הנתון הגבוה ביותר לתחילת עונת מכירות קיץ מאז 2009, השנה שבה התכוננו GM וקרייזלר לפשיטת רגל.

יש גורמים רבים להאטה הזו במכירות, אבל החשוב בהם הוא המחיר: כלכלני בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מציינים שבסקר צרכנים באוניברסיטת מישיגן, התפיסה של תנאי קניית רכב התדרדרה על רקע הערכת הצרכנים שמחירי המכוניות גבוהים מדי.

מכס על יבוא ממקסיקו עלול, אם יצרני הרכב יגלגלו אותו על הצרכנים, להעלות עוד יותר את המחירים. המכירות ייפגעו עוד יותר, מה שיאלץ את היצרנים לצמצם ייצור. החלופה תהיה לבלוע את המכס, ולשחוק את הרווחים תוך פגיעה במשקיעים.

הנפט והדלק

מקסיקו היוותה בשנה שעברה 9% מסך יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב, במקום השלישי אחרי קנדה וסעודיה. היבוא ממקסיקו הפך חיוני יותר לבתי זיקוק של גז בשנה האחרונה, אחרי העיצומים שהוטלו על ונצואלה וצמצום התפוקה בקנדה.

"ההשלכות של המכס עלולות להיות פחות הפקה של בנזין, ועלייה של המחירים בתחנת הדלק", אמר סנדי פילדם, מנהל יחידת מחקרי הנפט במורנינגסטאר.

חברות זיקוק כמו ואלרו גרופ, פיליפס 66 ומרתון פטרוליום ייתקלו באתגרים מיוחדים אם מקסיקו תגיב במכס משלה על היצוא שלהן של בנזין ותזקיקים נוספים כולל דיזל (סולא), מעריכים אנליסטים.

מחשבים ואלקטרוניקה

יצרני טק רבים הקימו מפעלי הרכבה במקסיקו בשנים האחרונות. בשנה שעברה, 76% מסך מחשבי הפי.סי השולחניים והשרתים שיובאו לארה"ב הגיעו ממקסיקו, יחד עם 62% ממכשירי הטלוויזיה, לפי התאחדות הטכנולוגיה הצרכנית, שמייצגת יותר מ-2,200 חברות טק. מקסיקו היא שוק היצוא הגדול ביותר של היצרניות הללו, עם סך של 41 מיליארד דולר ב-2017.

בירה קורונה

קורונה ומותגי הבירה האחרים של קונסטליישן ברנדס, אחת היצואניות הידועות במקסיקו, הם כמעט כולם יבוא ממקסיקו, והם מהווים 75% מהמכירות השנתיות של קונסטליישן. מדובר במותגים כמו פסיפיקו ומודלו אספסיאל, וכן בטקילה קאזה נובל.

קונסטליישן השקיעה במקסיקו מאז שהיא רכשה את פעילות ההפצה של קורונה ומודלו בארה"ב מאנהויזר-בוש אינבב ב-5.3 מיליארד דולר ב-2013. החברה קנתה מפעל בירה שני במקסיקו, והיא מקימה מפעל חדש בהשקעה של 1.4 מיליארד דולר.

פירות וירקות

העגבניות, התותים ומזונות רבים נוספים במרכולים ובמסעדות בארה"ב עלולים להתייקר. סכסוך הסחר עם סין לא פגע בדרך כלל בקונים בארה"ב, מפני שארה"ב מייבאת רק מעט ירקות ופירות מסין. מקסיקו, לעומת זאת, היא מקור עיקרי ליבוא חקלאי כזה, עם 99% מיבוא החמוציות והתותים שנקנו בארה"ב ב-2018, ויותר מ-80% מהעגבניות והאבוקדו.

משווקי המזון בארה"ב תלויים במקסיקו בייחוד בחודשי החורף, כאשר אדמות חקלאיות בצפון ארה"ב הופכות ליקרות יותר לעיבוד או מושבתות. מלבד בננות, מקסיקו הפכה ליצואנית הגדולה ביותר של מזון חקלאי לארה"ב בעשורים האחרונים. בארה"ב נרשמת ירידה קבועה בגידולים כמו פלפלים ומלפפונים.