טראמפ מאוכזב מהבחירות בישראל: "קחו את עצמכם בידיים"

נשיא ארה"ב מתכנן להטיל את כל כובד משקלו כדי לסייע לנתניהו בבחירות • "ניו יורק טיימס": טראמפ יהיה מוכן להקריב את תוכנית השלום של קושנר • "במאמץ לסייע לנתניהו להיבחר מחדש, טראמפ מוכן לקבל ממנו הוראות" • נתניהו צפוי לגמול לטראמפ בקריאה ליהודי ארה"ב לתמוך בו בבחירות בשנה הבאה

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria
הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתכנן להטיל את כל כובד משקלו על מאמץ לסייע לבנימין נתניהו לחזור ללשכת ראש הממשלה בעקבות הבחירות בספטמבר. על פי הערכה, צפוי נתניהו להחזיר טובה ולקרוא ליהודי ארה"ב להצביע בעד טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020. כך לדברי אנליסטים ודיפלומטים לשעבר, שמצוטטים במאמר פרשנות ב"ניו יורק טיימס".

טראמפ עצמו אישש את הניתוח הזה אמש בשיחה עם כתבים בבית הלבן. הוא הביע אכזבה מתוצאות הבחירות בישראל וקרא לאזרחי ישראל "לקחת את עצמם בידיים".

"הישראלים פישלו לגמרי בבחירות האלה", הוא אמר. "הם צריכים לקחת את עצמם בידיים. ביבי נבחר ועכשיו הם צריכים לחזור על כל התהליך הזה? זה לא משמח אותנו".

ה"טיימס" מציין, כי טראמפ כל כך נחוש בהחלטתו לסייע לנתניהו עד שהוא מוכן להקריב את תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, שהגה חתנו ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, על מזבח מאמץ הבחירות של נתניהו.

"במאמץ לסייע לנתניהו להיבחר מחדש, טראמפ מוכן עתה לקבל ממנו הוראות", אומר העיתון.

קושנר, שנפגש עם נתניהו ביום ה' בירושלים, כדי לדווח לו על יזמת השלום שלו, יצא מהפגישה עם לוח זמנים ממושך יותר ליישום התכנית ועם מנדט מצוצמם יותר, לדברי ה"טיימס". אלה שתי התפתחויות שליליות מבחינת אלה שעדיין תולים תקוות בתכנית.

על פי המאמר, יהיה קושנר נתון ללחצים (בבית הלבן) להטות את התכנית שלו עוד יותר לטובת ישראל: במקום להיות מיזם נועז שתכליתו לשים קץ לעוינות בין ישראל לפלסטינים, ייתכן שתכנית קושנר תיהפך למכשיר שיסייע להחזיר את נתניהו ללשכת רה"מ ולהגן על האינטרסים הפוליטיים של טראמפ.

כבר עתה נראית תכנית קושנר כמיזם שנדון לכישלון, אומר ה"טיימס". אע"פ שלפרטי התכנית לא ניתן פומבי, רמז קושנר שהיא לא תקרא להקמת מדינה פלסטינית ובכך הוא התנער בבת אחת ממאמץ מדיני אמריקאי בן עשרות שנים לפתרון הסכסוך.

בראיון לאתר החדשות "אקסיוס", אמש, אישש קושנר את ההערכות שהוא מתכוון להטות את כף המאזניים עוד יותר לטובת ישראל. בתשובה על שאלה האם הפלסטינים מסוגלים למשול בכוחות עצמם ללא התערבות ישראלית, השיב חתן הנשיא: "זו שאלה טובה מאוד... צריך לקוות שבמשך הזמן הם יוכלו (ללמוד) את מלאכת הממשל".

"הפלסטינים זקוקים למערכת משפטית הוגנת... לחירות העיתונות, לחירות ההבעה, לסובלנות לכל הדתות" לפני שיהיה אפשר להגדיר את השטחים הפלסטיניים כראויים ל"השקעות", הוא אמר.

על השאלה האם הפלסטינים יכולים לצפות לפריקת עול מעורבות צבאית או מדינית של ישראל בחייהם, הוא אמר: "אני חושב שזה רף גבוה... אם אין (להם) מערך ממשלתי תקין ומערך ביטחוני תקין, בשעה שאנשים חיים בצל פחד מהטרור, זה פוגע בפלסטינים".

האם הפלסטינים ראויים למדינה ריבונית עצמאית שמזרח ירושלים בירתה?

קושנר: "יש הבדל בין הטכנוקרטים לבין העם.. הטכנוקרטים מתמקדים בדברים טכנוקרטיים מאוד (ופה מוסיף המראיין פרשנות: "הכוונה למדינה פלסטינית"), אך כאשר אני פונה לעם הפלסטיני, מה שהם רוצים היא הזדמנות לחיות חיים טובים יותר. הם רוצים הזדמנות לשלם את המשכנתא".

וכיצד אתה יודע מה העם הפלסטיני רוצה בהתחשב בעובדה ש"אתה לא בדיוק מסתובב ברחובות רמאללה כל יום"? - נשאל קושנר.

הוא השיב, שיש לו שיחות פרטיות רבות עם פלסטינים מן השורה ואנשים פשוט לא יודעים על כך.

יחד עם זאת אמר קושנר, כי הוא מאמין שהפלסטינים ראויים להגדרה עצמית. אך "אקסיוס" מציין, כי המונח "הגדרה עצמית" חלקלק למדי. דניאל שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר לאתר, כי בעוד שמונח זה מצביע בדרך כלל על מדינה עצמאית, אפשר גם להגדיר אותו כ"רמה מסוימת של אוטונומיה מוגבלת, דרגה קצת יותר גבוהה ממה שיש לפלסטינים עכשיו". לדברי שפירו, "אין הרבה פלסטינים שמאמינים כי 'הגדרה עצמית' משמעותה אוטונומיה מוגבלת".

האם אתה מבין מדוע הפלסטינים אינם נותנים בך אמון? - שאל המראיין את קושנר. הרי שלושה יהודים אורתוכסים מנהלים את המו"מ. שניים מכם נתתם כספים להתנחלויות. קיצצתם את כל הסיוע לפלסטינים. העברתם את השגרירות האמריקאית לירושלים. סגרתם את הנציגות הפלסטינית בוושינגטון. האם אתה לא מבין מדוע הפלסטינים לא רוצים לדברת את ולתת בך אמון?

תשובתו: "לא באתי לכאן כדי שיתנו בי אמון... יש הבדל בין המנהיגים הפלסטיניים לבין העם הפלסטיני".

שאלה: ואתה חושב שהעם הפלסטיני מסכים עם הצעדים שנקטתם?

תשובה: "הסיוע האמריקאי אינו זכאות... כאשר נקטנו צעדים מסוימים, כמדינה ריבונית, צעדים שתכליתם לכבד זכויות של מדינה ריבונית אחרת (ישראל) וצד (שלישי) מתנגד לכך, איננו צריכים לתת לצד זה סיוע בגלל התנגדות זו". זו היתה למעשה הודאה, שהסיוע לפלסטינים קוצץ בגלל התנגדותם למהלכים האמריקאים וסירובם לשתף פעולה עם האמריקאים.

אך קושנר הוסיף: "העם הפלסטיני, אם לא מנהיגיו, לא ישפוט את תכנית השלום של טרמאפ על סמך האמון בי... הם ישפטו את התכנית על סמך העובדות ואז הם יקבלו החלטה. האם הם יחשבו שהתכנית תציע להם מסלול לחיים טובים יותר, או לא"?

מאמר הפרשנות ב"ניו יורק טיימס" מנתח את הדינמיקה שמתפתחת בין טראמפ לנתניהו. הבית הלבן צפוי לדחות את פרסום החלק המדיני של תכנית השלום עד אחרי הבחירות בישראל, ב-17 בספטמבר. לדברי בכיר בממשל, התכנית תפורסם כאשר יגיע "הזמן המתאים".

אבל חלון ההזדמנויות צר ביותר, מציין העיתון. מלאכת הרכבת הקואליציה לא תושלם לפני אוקטובר. עובדה זו תדחוף את מועד הפרסום של החלק המדיני לנובמבר - ותאריך זה כבר מתחכך בפתיחת מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב.

"טראמפ לא ירצה להרגיז את הנוצרים האוונגלים, חלק חשוב מהבייס שלו, או התורמים הרפובליקאים הפרו-ישראליים הגדולים, כגון שלדון אדלסון, ולכן המטרה תהיה שהתכנית המדינית לא תעמיד את נתניהו במצב קשה (מול הימין הישראלי)", מציין ה"טיימס". "לכן, החישוב הפוליטי של טראמפ ונתניהו יהיה להציג תכנית שבקושי תעלה דרישות מישראל",

"כדי שנתניהו ייכנס שוב למשרד ראש הממשלה, מוכן טראמפ בבירור לקבל הוראות מנתניהו", אומר מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל. "אני מאמין שנתניהו יחזיר את הטובה ויקרא בלהט ליהודי ארה"ב ולנוצרים האוונגלים להצביע בעד טראמפ מפני שהוא הידיד הטוב ביותר שהיה אי פעם לישראל בבית הלבן".

עוד לפני קריאתו הערב שהעם בישראל "יקח את עצמו בידיים", אמר טראמפ, בעת שנתניהו היו עדיין עסוק במאמצים להרכיב את הקואליציה: "אני מקווה שביבי יוכל להרכיב את הקואליציה כך שביבי ואני נוכל לחזק עוד יותר את הברית בין שתי המדינות... אני מצפה לניצחון מוחלט של נתניהו, שהוא ממש בחור טוב".

ובינתיים, מגלה הבוקר "וושינגטון פוסט", כי לשר-החוץ האמריקאי, מייקל פומפיאו, יש ספיקות לגבי סיכויי ההצלחה של תכנית השלום של קושנר. בשיחה סגורה עם חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, בשבוע שעבר, הוא אמר, כי "אפשר לטעון שהתכנית אינה בת-ביצוע", ושייתכן שהיא "ללא תתפוס תאוצה".

"ייתכן שהיא תידחה", אמר פומפיאו. "ייתכן שבסופו של דבר יאמרו אנשים (הפלסטינים) שהתכנית הזו אינה לגמרי מקורית, היא לא תעזור לנו... יש בה אולי שני דברים טובים ותשעה דברים רעים".

"אני מבין מדוע אנשים אומרים, שאת העסקה הזו רק הישראלים יכולים לאהוב", אמר פומפיאו. "אני מקווה שאנשים יקדישו זמן כדי ללמוד את התכנית".