לראשונה: ביהמ"ש קובע כי המדינה אחראית לנזקים שנגרמו לישראלי שנפצע מנפילה לבולען סמוך לים המלח

ביהמ"ש חייב את המדינה ואת המועצה האזורית מגילות ים המלח לשלם פיצוי בסך כ-1.5 מיליון שקל לאדם שנפל לבולען בעומק כ-15 מטר באזור ים המלח: "המדינה יכולה הייתה לחזות מראש את האפשרות של היווצרות בולענים בשטח"

ים המלח / צילום: עמאר עוואד, רויטרס
ים המלח / צילום: עמאר עוואד, רויטרס

בית המשפט המחוזי בחיפה חייב לאחרונה את המדינה ואת המועצה האזורית מגילות ים המלח לשלם פיצוי בסך כ-1.5 מיליון שקל לאדם שנפל לבולען בעומק כ-15 מטר באזור ים המלח. "המדינה יכולה הייתה לחזות מראש את האפשרות של היווצרות בולענים בשטח. המדינה ידעה גם ידעה שבאזור מתקיימות תופעות מסוכנות אלה. חרף כל האמור, המדינה לא נקטה אמצעי זהירות נדרשים, וזאת בטענת-סרק של היעדר משאבי תקציב וכוח-אדם", כתב השופט כמאל סעב בפסק דינו.

השופט המשיך בביקורת החריפה על מחדלי המדינה בטיפול בתופעת הבולענים המסוכנת, וכתב: "הממשלה מעבירה את הטיפול בבעיה (בעיית הבולענים. ח',מ') ממשרד למשרד במשך שנים רבות וללא כל הנחיות ברורות למועצות (באזור ים המלח)".

השופט קיבל בכך את עיקר טענותיו של התובע שיוצג על-ידי עורכי הדין הילה יד-שלום ואפרים גלסברג.

הילה יד-שלום / צילום: שרון בוכבינדר
 הילה יד-שלום / צילום: שרון בוכבינדר

האירוע נשוא התביעה התרחש ב-17 באפריל 2009, אז טייל התובע ביחד עם חבריו באזור ים המלח - מצפה שלם, מזרחה לכביש 90, כשבמהלך הטיול נפער תחתיו בולען, והוא נפל לתוכו. הוא איבד את הכרתו וחולץ באמצעות מסוק על-ידי יחידות החילוץ של צה"ל, המשטרה והמועצה האזורית מגילות. כתוצאה מהתאונה סובל התובע עד היום מפגיעות בעמוד השדרה ומפגיעות נוירולוגיות, והוא מתקשה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות.

גם מועצה אזורית "מגילות" לא יצאה, כאמור, נקייה מהאחריות למחדלים. "לא הוכח כי המועצה נקטה אמצעים מתאימים כדי להזהיר מפני בולענים, כאשר היה עליה לשלט את האזור בהתאם למפות ההיתכנות שקיבלה מהמדינה ולהפנות לקבלת תקציב ממשרד הפנים שיועד לכך".

אפרים גלסברג / צילום: שרון בוכבינדר
 אפרים גלסברג / צילום: שרון בוכבינדר

עם זאת, השופט הטיל אחריות מסוימת גם על התובע שנפצע מהנפילה לבולען, והטיל עליו אשם תורם בשיעור של 20% עקב העובדה שהוא בחר לרדת לים המלח בדרך טבע, בלתי מוסדרת כלל ולא במסלול שיועד לכך.

בולענים הם בורות הנפערים באופן פתאומי בקרקע. בישראל נוצרים בולענים בסביבת ים המלח מהשפעות מלאכותיות של נזקים סביבתיים הנגרמים על-ידי התעשייה מסביב לים המלח וכן מוויסות מלאכותי של זרימת המים מהכנרת לים המלח דרך נהר הירדן (ויסות דרך סכר דגניה).