מסתמן פתרון זמני לסוגיית הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות

זאת בעקבות הבנות לפיהן ראש הממשלה, שר האוצר, שר הרווחה ויו"ר ועדת הכספים יפעלו לפרסום תזכיר חוק להעלאת גיל הפרישה • רשות שוק ההון עשויה להאריך בשנה את התקופה להשלמת החקיקה מבלי לקצץ את הקצבאות

משה גפני / צילום: שלומי יוסף
משה גפני / צילום: שלומי יוסף

מסתמן פתרון זמני לסוגיית הקיצוץ של 1.3% בקצבאות של הקרנות הוותיקות החל מהחודש הבא: בעקבות הבנות לפיהן ראש הממשלה, שר האוצר, שר הרווחה ויו"ר ועדת הכספים, יפעלו לפרסום תזכיר חוק להעלאת גיל הפרישה. במקרה כזה צפויה רשות שוק ההון להאריך בשנה את התקופה להשלמת החקיקה מבלי לקצץ את הקצבאות. לא מדובר בפיתרון הבעיה אלא רק בדחייה הנובעת מחשש במערכת הפוליטית מההשלכות שיהיו לפגיעה בגמלאות של כ-270 אלף פנסיונרים ערב הבחירות לכנסת.

המהלך האמור נרקם אגב איומו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להכריז בקרוב על סכסוך עבודה במשק, בגלל קיצוץ הקצבאות הצפוי. בר-דוד הודיע היום כי הסכסוך יבוטל רק כאשר יתקבל מכתב המודיע על דחיית הפגיעה בפנסיות בחתימתנו של הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת.

ואולם, על מנת שהקיצוץ לא יקרה, על הממשל לפרסם תזכיר. גם לכשזה יקרה, לא ברור עדיין מעמד ההחלטה לדחות בשנה את הצורך בקיצוץ הקצבאות. זאת משום ההפרדה שנעשתה בעבר בין המדינהלבין הקרנות הוותיקות שבהסדר, שצריכות לפעול על פי הוראות התקנון האחיד שלהן, ולא בהתאם ללחצים פוליטיים.

מקור הבעיה, והצורך בקיצוץ הקצבאות, טמון בחוסר המוכנות של הח"כים לעמוד בחוק שהם עצמם ניסחו בעבר, להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-64. הכנסת חזרה בה מכוונה זו וביטלה את העלאת גיל הפרישה. מהלך זה יצר גירעון אקטוארי שצריך להתמלא מהיכנשהו: או מקיצוץ זכויות, או מתשלום (נוסף) של משלמי המסים, או באמצעות ביטולו דרך העלאת גיל הפרישה. לפי שעה טרם נמצא פיתרון, ועל כן הקרנות הוותיקות שבהסדר אמורות לקצץ קצבאות בסוף החודש. המהלך החדש אמור לשנות את רוע הגזירה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בירך על ההחלטה: " הצבענו היום על דחייה לינואר במסגרת דיון הוועדה, דרשנו זאת למען אותם חוסכים שעבדו כל חייהם ואני שמח שהדבר קורה. אך לא ננוח, נביא את החוק לדחיית גיל הפרישה לנשים ונקדם אותו על מנת לוודא שהגזרה מעל קרנות הפנסיה הוותיקות תבוטל".