בנק ישראל חזר להתערב בשוק המט"ח: רכש 50 מיליון דולר במאי

לאחר הפסקה של 4 חודשים, בנק ישראל חזר להתערב בשוק • החל מאוגוסט 2009 בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח ורוכש דולרים בשוק על מנת למתן את ייסוף השקל כדי לעזור ליצואנים • בנובמבר הפסיק בנק ישראל את התוכנית שנועדה למתן את השפעתה של הפקת הגז על החשבון השוטף

בניין בנק ישראל / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין בנק ישראל / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר שלא התערב בשוק המט"ח מאז חודש ינואר השנה, בנק ישראל רכש בחודש מאי 50 מיליון דולר בשוק, כך עולה מדוח יתרות המט"ח שפרסם היום (ה') בנק ישראל. 

כידוע, החל מאוגוסט 2009 בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח ורוכש דולרים בשוק על מנת למתן את ייסוף השקל כדי לעזור ליצואנים שכן ייסוף השקל פוגע ברווחיותם. החל ממאי 2013 בנק ישראל החל לרכוש מט"ח גם במסגרת תוכנית שנועדה למתן את השפעתה של הפקת הגז על החשבון השוטף. בנובמבר האחרון הודיע בנק ישראל על הפסקת התכנית שנועדה לקזז את השפעת מכירת הגז על המטבע, אך הותיר פתח להתערבות בשוק המט"ח על מנת למתן את התחזקות השקל.

בסוף חודש מאי השנה הסתכמו יתרות המט"ח בסך 118,124 מיליון דולר, קיטון של 619 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. הקיטון מוסבר משערוך יתרות מט"ח בסך 771 מיליון דולר, והעברות המגזר הפרטי בסך 7 מיליון דולר. מנגד, הקיטון קוזז בשל העברות מחו"ל בסך 109 מיליון דולר, וכאמור רכישות מט"ח שביצע הבנק בגובה 50 מיליון דולר. יתרות המט"ח של בנק ישראל מהוות כעת 31.9% מהתוצר.

בחודש ינואר השנה רכש בנק ישראל 30 מיליון דולר בשוק, ומאז, כאמור לא ביצע רכישות עד לחודש מאי האחרון. בהודעת הריבית האחרונה, בה הותיר הנגיד אמיר ירון את הריבית ללא שינוי, צוין כי הייסוף של השקל היווה גורם מרכזי המעכב את המשך עליית האינפלציה למרכז היעד של בנק ישראל.