העם רוצה כוח: בקיה שוברים את היררכיית התמחור

רב המכר המקומי של קיה מוותר על הנעה כפולה וזוכה במנוע טורבו-בנזין נמרץ ובתמחור אגרסיבי, יחסית

 

 

בתחילת החודש התראיין ל"פורבס" אמיליו הררה, ה-COO של קיה-מוטורס אירופה. הוא הציג את המצב בפניו ניצבת כיום תעשיית הרכב. מהדברים עולה תמונה של "סערה מושלמת": הביקוש בשוק לרכבי פנאי ו-SUV נמצא בשיא, אבל התקנות הסביבתיות החדשות, שנמצאות ממש מעבר לפינה, יחייבו הפחתה דרמטית בפליטת ה-CO2 ואת זה קשה מאוד להשיג בג'יפים גדולים וכבדים.

הדרך היחידה לגשר על הפער היא השקה מואצת של חשמליות והיברידיות, אבל הבעיה היא שההיצע של הסוללות וקיבולת הייצור לא עומדים בקצב הביקוש. ברקע, מאיימים מודלים עסקיים חדשים כמו תחבורה שיתופית-אוטונומית, וכל אלה יוצרים לחץ אדיר "להעיף סחורה".

עבור הסוכנות הישראלית של קיה, ש"הארד סייל" הוא התמחותה, המילים הנואשות הללו הן כמו מוזיקה ערבה לאזניים. הן מתורגמות למלאים ללא הגבלת זמינות, עם גמישות בתמחור ונכונות של היצרן "לתפור" עבור ישראל חבילות של אבזור ומפרט, ששוברות את היררכיית התמחור המוכרת.

כך הגיעה אלינו בחודש שעבר גרסת "פרמיום" של הספורטאז' הוותיק עם יחידת הנעה חזקה ומתוחכמת בהספק 177 כ"ס, הנעה קדמית ומחיר מחירון/פתיחה זול יותר בכ-17 אלף שקל מהגרסה כפולת ההנעה של דגם הטורבו-בנזין המקביל, ששווק עד כה.

חיצונית, אין הרבה חידושים ביחס לעיצוב המוכר והנפוץ בארץ. הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי 19 אינץ' מרשימים וכמה עיטורים קוסמטיים. היא שומרת על פרופורציות מאוזנות ועל המראה העדכני של הסדרה כולה, שעברה מתיחת פנים ועדכון בשנה שעברה.

עמדת הפיקוד כבר מתחילה לחשוף את גילו המתקדם של הספורטאג' עם לוח מחוונים אנלוגי גדול ודי בסיסי, שבמרכזו צג מונוכרום לנתוני מחשב הדרך. יש חומרי דיפון רכים בטווח מגע, אבל הטקסטורה שלהם מרגישה מיושנת וכך גם מערך מתגי התפעול, שכולל הרבה מאוד מתגים פיזיים בשדה הראיה ומוט הילוכים בתצורה קלאסית.

לטובת הפחתת המחיר הוחלף ריפוד העור של דגם ה-GT העילי בריפוד בד משולב, אבל הדגם עדיין שומר על הגג החשמלי הפנורמי ועל צמד מושבים חשמליים קדמיים. יש גם מערך עדכני של מערכות בטיחות, כולל בקרת שיוט מחוכמת במיוחד.

את מנוע הטורבו 1.6 של קבוצת יונדאי, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים, פגשנו כבר מספר פעמים ולאחרונה גם ביונדאי קונה. יש לו 177 כ"ס ו-28 קג"מ שעוברים לגלגלים הקדמיים והתאוצה מאפס ל-100 מתבצעת ב-8.9 שניות, מה שהופך את הגרסה הזו לזריזה במשפחת הספורטאז'. אבל עם משקל עצמי של כ-1.57 טון, יש בפלח הזה כלים קלים וזריזים יותר, כולל הקונה הקומפקטית והקלה יותר משמעותית.

כך או כך, הטורבו-בנזין הזה מספק תגובת דוושה נמרצת, שומר על מומנטום ראוי בעליות ומאפשר לרכב לשייט בשלווה במהירויות גבוהות למרות מידה נכבדה של רעש רוח. ניטיה של התיבה להפגין קופצנות תחת עומס קצת פוגמת בתחושת העידון הכללית, אבל בסך הכול מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית לעומת מנוע ה-2 ליטר בנזין הוותיק.

הוויתור על ההנעה הכפולה של דגם ה-GT כמעט אינו מורגש על האספלט היבש של הקיץ (ושאר העונות) בישראל. זה מעולם לא היה רכב לשוחרי נהיגה נמרצת, אבל הוא בהחלט לא "מתפזר" על אספלט מפותל ותובעני.

ב-169 אלף שקל, לפני מבצעים ולפני "אפס קילומטר", הספורטאז' המחודש מציע חבילה מאוזנת, נעימה ומאובזרת, שחותכת ב-12 אלף שקל את מחיר הפתיחה של הגרסה המקבילה של האחות-היריבה יונדאי טוסון, עם אותו מנוע והנעה קדמית. ובהתחשב בכך שמנועי הבנזין המיושנים של הקבוצה הקוריאנית, ואולי גם הטורבו-דיזלים, עתידים להיעלם בשנים הקרובות לא נופתע אם זו תהיה ברירת המחדל החדשה.