חוקרים מפתחים כלי שיחזה מראש סכסוכים בעקבות מחסור במים

הכלי - אותו מפתחת "השותפות למים, שלום וביטחון" (WPS), שותפות בין מספר ארגונים בתמיכת משרד החוץ ההולנדי - ישתמש במידע שנאסף מלוויינים של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית כדי לנטר מאגרי מים ברחבי העולם, וכן במידע של ממשלות, ארגונים בינלאומיים וגופי מחקר ובטכנולוגיות חישה מרחוק, למידת מכונה ועיבוד של ביג דאטה, כדי לחזות מראש את הקונפליקטים עד שנה מראש

בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק
בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק

חוקרים מפתחים כלי בינה מלאכותית שיוכל לצפות מראש איפה בעולם יפרצו סכסוכים מקומיים בעקבות מחסור במים, על מנת לאפשר פעולות שיסייעו למנוע את הסכסוכים, כך דווח ברויטרס. הכלי, אותו מפתחת "השותפות למים, שלום וביטחון" (WPS) - שותפות בין מספר ארגונים בתמיכת משרד החוץ ההולנדי, צפוי להיות מושק בהמשך השנה. הכלי ישתמש במידע שנאסף מלוויינים של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית כדי לנטר מאגרי מים ברחבי העולם, וכן במידע של ממשלות, ארגונים בינלאומיים וגופי מחקר, ובטכנולוגיות חישה מרחוק, למידת מכונה ועיבוד של ביג דאטה, על מנת לחזות מראש את הקונפליקטים עד שנה מראש.

מחסור במים נובע בין היתר משינויי האקלים, שעשויים להביא לתופעות כמו בצורות במקומות שונים בעולם, ובעקבותיהן לחיכוכים מקומיים, ולמצבים שלעתים מחייבים אנשים להגר מביתם לאזורים אחרים בעקבות התמעטות המשאבים. עד היום הנסיונות לחזות מראש משברים סביב מחסור במים נכשלו, וב-WPS מקווים שהשימוש בטכנולוגיות החדשות יסייע בכך. המטרה בגילוי המוקדם של המשברים היא לנסות לפשר על הקונפליקטים או לפתור אותם בשלב מוקדם.

החוקרים אמרו לרויטרס כי ניתן יהיה להשתמש בתובנות של המערכת גם כדי להמשיך לחקור את הסיבות לקונפליקטים סביב מים, וכדי לכוון בזמן סיוע לאזורים שזקוקים לו ביותר. החוקרים הוסיפו כי הבינה המלאכותית תאפשר גם לקבל תמונה מלאה יותר על אזורים בהם לא ניתן להחזיק צוותי חוקרים בשטח בשל מצב בטחוני מסוכן.

במסגרת הניסויים במערכת, היא הצליחה לצפות מעל שלושה רבעים מהקונפליקטים הנוגעים למים שפרצו בדלתה הפנימית שבנהר ניגר, במדינת מאלי באפריקה. בשנה שעברה למשל, הכלי ניתח דאטה מ-2016 על האזור, וחזה בצורה נכונה את הקונפליקטים שפרצו בו ב-2017, ונבעו משילוב הגורמים של גידול אוכלוסין ומשאבים מתמעטים, בשל השימוש הגובר במים עבור גידולים חקלאיים.