אירופה מגדילה את ההוצאה הביטחונית והתעשיות הישראליות מסתערות

הסלון האווירי ייצא לדרך מחר - מדובר בתערוכה האווירית הגדולה והחשובה בעולם שמתקיימת מדי שנתיים, והחברות הביטחוניות הישראליות המרכזיות יציגו פיתוחים חדשים ומוצרים הכוללים בין השאר מכ"מים מתקדמים, טילים וכלי טייס בלתי מאוישים למטרות שונות

הביתן הישראלי בסלון האווירי בפריז / צילום: משרד הביטחון
הביתן הישראלי בסלון האווירי בפריז / צילום: משרד הביטחון

בסימן הגידול בתקציבי הביטחון של מדינות אירופה שחברות בברית נאט"ו, ייפתח מחר (ב') הסלון האווירי בשדה התעופה לה בורז'ה שליד פריז, בצרפת. מדובר בתערוכה האווירית הגדולה והחשובה בעולם שמתקיימת מדי שנתיים, והחברות הביטחוניות הישראליות המרכזיות יציגו פיתוחים חדשים ומוצרים הכוללים' בין השאר' מכ"מים מתקדמים, טילים וכלי טייס בלתי מאוישים למטרות שונות.

ב-2018 הסתכם היצוא הביטחוני של ישראל בכ-7.5 מיליארד דולר וכ-26% ממנו הופנה לשוק האירופאי. בחברות הישראליות מעריכים כי השוק האירופאי יגדל במהלך השנים הקרובות וזאת בעיקר בשל הגידול הצפוי בהוצאה הביטחונית של מדינות נאט"ו, תוך הפנייה של כ-2% מתקציביהן הכלליים להתעצמות צבאית ולרכש ביטחוני.

בין החברות שייקחו חלק בתערוכה היוקרתית במסגרת המתחם הישראלי, שפתח בסלון האווירי האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) שבמשרד הביטחון רפאל מערכות לחימה, אלביט מערכות, יו-וויז'ן, מנועי בית שמש, התעשייה האווירית, אירונאוטיקס ובירד.

ראש האגף, תא"ל (במיל') יאיר קולס שנכנס לתפקידו בימים האחרונים והחליף את מישל בן ברוך אמר טרם צאתו לסלון כי "שוק הביטחון באירופה הוא מהשווקים הצומחים והתחרותיים בעולם והאתגרים הביטחוניים שאיתם מתמודדת היבשת, מביטחון פנים, לוחמה בטרור והגנת גבולות, הם הזדמנות לכל היצואניות הביטחוניות ובפרט לישראל שנחשבת מובילה עולמית בסוגי הטכנולוגיות שמעניינים את אירופה".

לדברי קולס, "בשנים האחרונות היצוא הביטחוני הישראלי למדינות אירופה נמצא במגמת עליה וביחד עם התעשיות הביטחוניות והטכנולוגיות המצוינות שלנו נמשיך לעבוד קשה כדי לשמר את המגמה ואף להעצים אותה".

שתי החברות הביטחוניות הגדולות, אלביט מערכות והתעשייה האווירית יציגו במהלך ימי הסלון מל"טים טקטיים חדשים, שמסוגלים לטוס לטווחים ארוכים ולשהות באוויר במשך כיממה. בקטגוריה זו התע"א מציגה את המל"ט הרון - T ואילו אלביט חושפת את המל"ט הרמס - 45.

גם אירונאוטיקס, שעומדת לפני מכירה לחברת רפאל מציגה מל"ט חדש, אורביטר H-3 , שמסוגל לשהות באוויר כ-12 שעות. מדובר במל"ט היברידי, שמשלב מנוע ביערה ומנוע חשמלי.

בנוסף, אלביט תציג טיל אוויר - קרקע על - קולי בשם "ראמפייג'", המיועד לתקיפה מדויקת של מטרות לטווחים של עד 150 קילומטר ואת המערכת קונדור, המאפשרת למטוסי קרב לבצע צילום אלכסוני של אזורים שלגביהם יש עניין מודיעיני. המערכת מאפשרת צילום לטווחים ארוכים בתנאי יום, לילה ובמזג אוויר קשה ובאופן שמשפר את כושר הפקת תוצרי המודיעין.

מצלמת הקונדור / צילום: אלביט מערכות
 מצלמת הקונדור / צילום: אלביט מערכות

אלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית תציג בתערוכה מכ"ם רב -משימתי מתקדם ומרובה חיישנים, שמבוסס על המכ"ם המשמש את מערכות ההגנה האוויריות כיפת ברזל, קלע דוד (שרביט קסמים) וטילי ברק. בתע"א אמרו כי ריבוי החיישנים במכ"ם זה מאפשר לתת תמיכה משופרת במערכות ההגנה.

מכ"ם מרובה חיישנים של אלתא / צילום: תע"א
 מכ"ם מרובה חיישנים של אלתא / צילום: תע"א

בתוך כך, היצרנית והמפתחת של כיפת ברזל וקלע דוד, רפאל מערכות לחימה תציג גם הפעם את כיפת ברזל וזאת כשברקע, הולכת ומתגבשת עסקה ראשונה ליצוא המערכת המוצלחת ומכירתה לצבא ארה"ב.

רפאל תציג את כיפת ברזל בתצורה שבה כל רכיבי המערכת כמו משגר, מערכת שליטה ובקרה ומכ"ם, מותקנים על גבי משאית אחת - באופן שבכוחה לספק הגנה ניידת ויעילה לכוחות המתמרנים. במקביל, תוצג הגרסה הימית של כיפת ברזל, שמאפשרת הגנה על כלי שייט מפני טילים ומטוסי קרב. רפאל צפויה להציג גם מערכת ניווט חדשה למטוסי קרב, שמשלבת יכולות אלקטרואופטיות עם יכולות מכ"ם. לטענת החברה, מדובר במערכת ראשונה מסוגה בעולם שמאפשרת את שיפור הביצועים בכל שעות היממה ובכל תנאי מזג האוויר.

חברת יו-וויז'ן, שמתמחה בפיתוח וביצור של חימושים משוטטים, תציג משגר רב-קני למשוטטים. המשגר מתאים להתקנה על מגוון רחב של פלטפורמות, יבשתיות וימיות ומאפשר שיגור של חימושים לטווחים ארוכים. מדובר בחימושים המתאפיינים ביכולות דיוק גבוהות, עם חתימה אקוסטית, ויזואלית ותרמית נמוכה ובכוחם לפגוע במטרות נעות ונייחות תוך מזעור הנזק האגבי.